Pár hodin po skončení Nekonference 2016 věnované vyhledávačům zboží a produktové inzerci jsme se dozvěděli, že Alza končí s inzercí na Heurece a že k bojkotu Heureky vyzývá i další e‑shopy. Pojďte se na tuto kauzu očima člověka z marketingové agentury, která se vyhledávačům zboží věnuje nejdéle na českém internetovém trhu.
Alza.cz NEodchází z Heureky
Například na iDnesu jsme si mohli 19.5.2016 přečíst Válka e‑shopů: lídr trhu Alza odchází z největšího srovnávače cen Heuréka s úvodním odstavcem “Největší český e‑shop Alza.cz oznámil, že odchází ze srovnávače Heuréka. Zdůvodňuje to tím, že srovnávač již není nezávislý, jelikož ho koupila konkurenční e‑commerce skupina Rockaway. Zmíněný obchod ale zatím není dokončený, ještě ho neschválil antimonopolní úřad.”
Jak se následně ukázalo, není pravda, že Alza.cz odchází z Heureky! Alza jen přestala využívat službu “Ověřeno zákazníky” a pozastavila inzerci mobilních telefonů, aby světu dokázala, že jí Heureka nic nepřináší. Proč ale Alza inzerci ani po tomto testu nevypla úplně? Jednoduše proto, že by to pro ní bylo příliš drahé gesto.
Bez Heureky — past na e‑shopy?
Zajímavý je v této souvislosti další krok Alzy a to příprava a propagace webu Bez Heureky. Web se tváří jako nezávislý projekt bojující za něčí práva a spravedlnost, ale já ho vidím v úplně jiném světle z těchto důvodů:
- Spoustě e‑shopů se nelíbí, jaká data Heurece posílají. Všichni je ale posílají na základě souhlasu s podmínkami služby “Ověřeno zákazníky”, kterou využívají dobrovolně. Pokud e‑shop nechce posílat Heurece data, nemusí.
- Jak se ukázalo o pár dní později, některé údaje se na Heureku posílají jen proto, že to tak někdo historicky nastavil při přípravě kódů certifikátů. Věřím Heurece, že se spoustou dat nepracuje a že je nebude dále od e‑shopů odesílat. Pokud se má dokončit nákup Heureky od Rockaway, tak se Heureka bude muset v získávaných datech od e‑shopů Heureka uskromnit, i kdyby nechtěla.
- Alza vzbuzuje dojem, že z Heureky odešla a motivuje tím další e‑shopy, aby udělali totéž. E‑shopy se k této iniciativě přidávají ve víře v boj za spravedlnost, místo, aby vypnuly Ověřeno zákazníky, vypínají inzerci úplně. Z toho profitují konkurenti, kteří na Heurece inzerují včetně Alzy.
- Každý boj za spravedlnost by měl začít u kulatého stolu, měla by se vést jednání, upravovat podmínky nespravedlivých služeb. Až když není možná dohoda, jsou na řadě bojkoty a podobné akce. Nikde jsem se o jednání Alzy s Heurekou nedočetl.
- Web podle mě používá manipulativní formulace a argumenty, které fungují, ale neukazují skutečný stav věcí. Například text “Vyhledávání už neposkytuje běžným zákazníkům tak kvalitní informace, na které byli zvyklí. První pozice jsou placené – vyhrává ten, kdo dá nejvíc. Eshopy ze skupiny Rockaway mohou být Heurekou zvýhodňovány.” je sice pravdivý, ale skutečnost je taková, že všechny vyhledávače upřednostňují placené výsledky před neplacenými, protože jsou to obchodní firmy vyvíjející činnost za účelem zisku. Copak Alza nabízí to nejlepší zboží bez ohledu na to, jakou na něm má marži? A argument, že někdo něco může dělat vám přijde v pořádku? Víte, že já osobně můžu krást nebo dělat cokoliv jiného? A přestanete proto číst tento článek?
Všem e‑shopům doporučuji před vypnutím inzerce zvážit, jestli chtějí následovat někoho, kdo inzerci nevypnul. A pokud se rozhodnete inzerci vypnout, což pro některé e‑shopy skutečně může dávat smysl, zvažte i další inzerci na Google, který má o lidech rozhodně mnohem víc informací než Heureka. Zvažte také inzerci na Seznamu, využívání Google Analytics, zveřejňovaná data na Facebooku nebo zapnutý GPS služby v mobilu. To všechno jsou místa, která jsou co do odesílaných dat minimálně stejně citlivá jako Heureka a její služby.
Rockaway může dokončit nákup Heureky
Hned následující den po Alza akci vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tiskovou zprávu, ve které informuje, že povolil svým prvostupňovým rozhodnutím z 16.5.2016 spojení soutěžitelů Rockaway Capital SE a Heureka. Heureka se tedy může zařadit pod Rockaway, musí však splnit několik podmínek např.:
- Požadovat od e‑shopů v rámci “Ověřeno zákazníky” pouze e‑mailovou adresu zákazníků a žádné jiné údaje.
- Nesmí poskytovat e‑mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby „Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway.
- Nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e‑mailové adresy nakupujících.
- Nesmí zvýhodňovat e‑shopy, které jí poskytnou informace nad rámec e‑mailové adresy nakupujících.
Pár slov na závěr
Závěrem bych chtěl apelovat na všechny, kteří si tento článek přečetli, aby zůstali v klidu. Dobře fungující e‑shop nepoloží vypnutí inzerce na Heurece a špatně fungující e‑shop Heureka nespasí. Pokud děláte svou práci dobře, dokážete rozeznat, jaký reklamní systém využít a bez jakého se v klidu obejdete. Špatně skončí ten, kdo podléhá panice. Jestli jste si dosud mysleli, že musíte být na Heurece, může pro vás nová situace být frustrující, stejně jako domněnka, že musíte Heureky urychleně opustit. Zkuste přepnout z negativních emocí, které jsou destruktivní na pozitivní emoce a pátrání po tom, co skutečně můžete udělat pro vaše zákazníky. Když budete přemýšlet o tom, jak zlepšit vaše služby, budou pro vás rozhodnutí ohledně inzerce maličkostí. Kdykoliv totiž máte možnost z Heureky odejít, nebo se na ni opět vrátit.
Doplnění článku z 27.5.2016: Alza.cz ukončila inzerci na Heurece den po napsání tohoto článku tedy 26.5.2016.
Komentáře (12)
Ono s tou Heurekou to bude asi slozitejsi…
Vcera mi volal jeden zakaznik a popisoval svou konkretni zkusenost. Shrnu to:
Prihlasil se s novym eshopem na Heureku, nabil si nejaky kredit a jeste nez stacil zalistovat sve zbozu do Heureky, odecetli mu cca 90 korun za prokliky…
Situaci samozrejme reklamoval. Ne kvuli penezum samotnym samozrejme…
Zatim nic nevyreseno…
Osobne verim v pozici porovnavacu na trhu, ale toto? :)
Problémy s Heurékou jsem popisoval již před léty — i my jsme právě vypnuli Hodnocení zákazníky a upozorňuji — jednatel Heuréky mne ubezpečil, že pro lepší vyplňování a odesílání dotazníků připravují do dotazníků implementaci odměn za vyplněný dotazník — a kupodivu — ve formě VOUCHERŮ na nákupy u vybraných společností — uveden byl itesco.cz — a kdopak asi bude následovat ?!? Takže — jakékoliv přísliby o nezneužívání emailových adres zákazníků z obchodů implementovaných v “Ověřeno zákazníky” jsou prostě sci-fi. Můj názor — více zde — https://www.lyze-snowblade.cz/blog-en/2018/07/2 – 2012 — heureka — co-mozn…
P.S. ztotožňuji se s názorem, že vyhledávače zboží e‑shopy potřebují, ale nejsou jediným aktivačním prodejním kanálem — ale Hodnocení zákazníky od Heuréky je prostě nepodařená služba, která opravdu může být za strany poskytovatele zneužita.… Navíc — i vyhledávače na českém internetu začínají zneužívat svoje postavení a původně poměrně dobře vymyšlenou službu — viz info v závěru článku pod odkazem. W.
Právě jsem do článku doplnil informaci o tom, že Alza 26.5.2016 ukončila inzerci na Heurece.
za gramaticke chyby se omlouvam, hned me koply do oci, jen jsem prispevek postnul :)
V zadnem pripade se nechci zastavat Alzy. Je to jejich boj. Ale v kazdem pripade je dobre, ze se do takove veci pustil nekdo velky. Byt to maly eshop, nikdo o tom nevi a niceho nedosahne. Alza ma silu.
A neni to o tom, ze by se az ted neco nekomu na Heurece nelibilo… Nevole je jiz hodne dlouho. Jen chybel nekdo, kdo by do toho dokazal poradne slapnout.
Tvuj postoj je jasne PRO Heurecky a to asi vzhledem k tomu, ze stojis mezi zbozaky a eshopy neni asi nejlepsi… Cekal bych vetsi vyvazenost a snahu vice kopat za samotne provozovatele eshopu.
Neni potreba obhajovat Heureku a popravde ani nevim, proc to delas… Heureka by se mela obhajit sama. Meli by detailne a jasne komunikovat, vysvetlovat veci do podrobna. Na jasne technicke problemy nadala jasnou technickou odpoved. Info o tom, ze nepreda emaily nekomu dalsimu je k schmichu…
Ono by to asi vypadalo jinak, kdyby tem, co strkaji sve XML feedy do Heureky, Heureka jasne rekla: hele, mi si vezmem vsechny infomarmace co pujdou s tveho eshopu: navstevnost, marketingove udaje, udaje o prodejich. Tohle se deje.
Prisel cas, napsat novy, poradny zbozak :) Bez Alzy a Heureky :)
Alza to dela dobre a jisteze ve vsem maji pravdu. Ale je nutne rict i to “B” a to je, kolik subjektu to v teto galaxii realne dokaze :)
Dobrý den, Radomíre, děkuji za doplnění. Jak budu mít chvíli, doplním tuto informaci přímo do článku.
Dobrý den Vladimíre,
jak píšeme na webu www.bezheureky.cz, jednalo se o plánované postupné opuštění Heureky:
“Proto jsme se rozhodli Heureku postupně opustit a najít nové způsoby…”
Sekci mobilních telefonů jsme vypnuli ještě v přípravné fázi. Při samotném spuštění projektu #bezheureky jsme pozastavili inzerci na stěžejní segmenty Alza.cz, jako jsou notebooky, komponenty, elektronika… Den co den jsme tento seznam rozšiřovali a nyní (26.5.2016), po týdnu, již na Heurece neinzerujeme jediný produkt Alza.cz.
S přáním hezkého dne
No úplně bych nesrovnával posílání dat Heuréce a posílání totožných dat Googlu (GA) či Seznamu (Zboží) — ani Google, ani Seznam, nevlastní vašeho největšího konkurenta. A to je ten problém, ne data. Proto to dříve takový problém nebyl (většinou, ale už od koupi Mallu jsem se setkal s firmami, které právě proto např. Ověřeno nepoužívaly).
Samozřejmě malému eshopu je to jedno, ale velké a mezinárodní firmy s tím prostě mají zásadní problém. Je to jako kdybyste chtěli po Pepsi, aby měla stejného účetního jako Coca Cola.
Samozřejmě jsou tam z obou stran kecy, Alza to udělala jen u kategorie, kde jí to nejméně vadí. A firmy v korporaci Heuréky samozřejmě jejích dat využívají (jen se to maskuje za to, že i ostatní firmy si teď nějaká data mohou koupit, ale tady buď neplatí, nebo je to prostě předání peněz z jedné kapsy do druhé). A samozřejmě, že zrušení “Ověřeno” není řešení, protože když jej nemáte, tak se umisťujete níž a nedostanete se ani mezi top 3, kde je největší zisk (a to znám i případy, kdy Heuréka zaplatila v řádu hodně velkých částek největší firmě v oboru za to, aby to implementovali, protože to prostě pro ni má značný význam).
A co se týče těch omezení ze strany ÚOHS to jsou úplné kecy — to totiž vůbec nejsou omezení, která by se týkala explicitně dealu Heuréky — to jsou omezení, která vychází z jednání v Bruselu z EU a budou se během pár týdnů týkat naprosto všech srovnávačů služeb a zboží. Jediná věc, která se týká specificky heuréky je to zvýšení počtu bidovaných položek ze 3 na 4, což je úplná hovadina, protože to je jen o tom, že budou teď 4 místo 3 firem platit více, nemá to žádný vliv na kritizovaný problém (třeba Zboží teď biduje všechny firmy a třeba před dvěma lety nebidovali při hledání vůbec, to je prostě jenom nějaké obchodní rozhodnutí).
Za komentáře děkuji. Na kolegu „noname“ bych rád navázal:
Co se zjišťování dat o prodejnosti zboží týká, Heureka na Nekonferenci 2015 oznámila, že umožní všem e‑shopům získat reporty o prodejnosti zboží v kategoriích. Toto splnila a dnes si může prodejce reporty zaplatit. Ty mu pak chodí e‑mailem. Služba je to placená, ale cena dostupná. Přijde mi, že než na dělání zisku, odrazuje ty, kdo by data ve skutečně nevyužili, případně pokrývá přímé náklady na tvorbu těchto reportů. Podrobnosti zde.
Data o cross-sale tam nejsou. Koho by to zajímalo, lze si jednoduše Heureku proklikat a dle Heureka Košíku usoudit. Je to ovšem pracné a pro velký objem dat nevhodné. Pokud prodejce tato data zajímají, doporučuji oslovit podporu Heureky se žádostí o doplnění tohoto do zmíněných reportů :-)
Článek super, kvituji přístupům dívat se na věci z více úhlů. Pro pana noname: Zohledňujete toto tvrzení “Toto žádný e‑shop nemá šanci zjistit, kromě teď Mall.cz a dalších.” v souvislosti s faktem, že majetkové spojení heureka a mall je jicž 3 roky?
Chápu, že to Alza třeba nevěděla a postavila na tom nedůvěryhodnost a nestrannost Heureky, což je mimochodem docela vtipné až tristní, jenže je vážně důvodně podezřelé, že Alza dalším shopům neříká pravdu a tak nekale manipuluje se svou konkurencí. A tohle je další fakt, který Alza do světa zrovna netroubí…
Dobrý den,
pěkný článek a děkuji i za tento názor. Myslím, že je dobré se na to dívat i z jiných úhlů pohledu.
O čem se nikde nepíše, tak je samotná podstata fungování měření (proč vůbec měřit návštěvnost webů a konverze celkem) a na co se dají tato data vzít a použít.
Když přeskočíme citlivé údaje, které bude mít pod „dohledem“ Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, tak je celkem slušná analytika v trendech o prodejích konkrétních produktů a také TOP produkty, které se prodávají nejenom u mě, ale i jinde. Toto bych využil třeba jako nákupčí Mall.cz, který objednává produkty na sklad, abych zefektivnil nákup zboží na sklad.
Toto žádný e‑shop nemá šanci zjistit, kromě teď Mall.cz a dalších.
Jako eshopista nemohu vědět, které značky/produkty z mého portfolia se nejvíce prodávají globálně / v ČR. Mohu mít příliš malou návštěvnost na toto zjištění, a určitě nebudu mít zmapovaný celý trh o prodejích, vzhledem k tomu, že jsem jedinec.
Zároveň nemohu mít data (stále, jako malý eshopista / jedinec) o tom, které produkty se prodávají společně s jiným produktem (cross-sell), anebo také nevím, co uživatel (uživatel!) kupuje v průběhu času.
Heuréka ví, co jsem si kupoval na jiných eshopech za posledních X let (pokud používám stále stejný e‑mail, který mě identifikuje, při nákupu v jakémkoliv obchodě v ČR).
Chápu, že nebude Heuréka poskytovat údaje (jako je e‑mail apod.) v rámci skupiny — tomuto věřím, ale co data a chování a nákupech.
Je to paranoidní, to ano. Ale oprávněně.