Jedeme dál a přinášíme už šestý díl BESTETO univerzity o zbožácích. Dnes si posvítíme na Zboží.cz a podíváme se na základní údaje o tomto vyhledávači.
O čem si počtete v tomto díle:
Co je Zboží.cz
Po Heurece je dvojkou na českém trhu mezi vyhledávači zboží. Provozuje ho Seznam.cz.
Kdo může na Zboží.cz inzerovat a za kolik
Jakýkoliv e‑shopař, který splňuje podmínky inzerce na tomto zbožáku. Je potřeba mít nabitý kredit, Zboží.cz na rozdíl od Heureky totiž nemá tzv. free režim. Inzerci na něm si musíte vždy zaplatit.
Kredit
Abyste mohli na Zboží.cz inzerovat, musíte si nabít Peněženku na Seznamu. Dejte pozor na to, že tato Peněženka je platná pro všechny nástroje na Seznamu, to znamená například i Sklik nebo Firmy.cz. Pokud vám jeden nástroj vyčerpá všechen kredit, inzerce se vám vypne i na Zboží.cz.
U kreditu na Zboží.cz si můžete určit jeho limit (administrace -> Správa kampaně) a tím dáte tomuto vyhledávači vědět, jakou maximální částku si přejete utratit v daném časovém období (týden, měsíc nebo neomezeně). Tak si pohlídáte, že kredit (například 10 000 Kč) nevyčerpáte třeba během jednoho týdne. Pokud tuto hranici překročíte dřív, než jste si stanovili, inzerce se do konce tohoto období vypne.
Cena za proklik (CPC)
Pokud se nějaký uživatel proklikne ze Zboží.cz na váš e‑shop, zaplatíte za to tomuto zbožáku. Od 1. března 2018 zavedlo Zboží.cz nový způsob účtování minimální ceny za proklik. Ta se teď počítá na základě toho, za kolik konkrétní produkt jako e‑shop prodáváte. Zboží.cz si vás pak rozhodí do jedné z pěti cenových skupin tak, jak jde vidět na obrázku 1.
Nejvyšší možná maximální cena za proklik je všude napříč zbožákem 500 Kč.
Obr. 1: Podle toho, do které skupiny patříte s cenou vašeho produktu, zjistíte minimální cenu za proklik (bez DPH). Zdroj: Zboží.cz
Bidding
K tomu, aby se e‑shopaři dostali na lepší pozice než jejich konkurenti, využívají bidding, což je vlastně aukce. Jak to celé funguje, hezky vysvětluje Bidding Fox v článku Co je to bidding: “Cílem biddingu je překonat nabídku konkurence tak, aby cena byla i pro vás co nejpříznivější. Bidding funguje na aukčním principu, jako např. u PPC reklam ve fulltextových vyhledávačích (Seznam.cz, Google). E‑shop platí za proklik pouze nejvyšší potřebnou cenu pro danou pozici, nikoliv nutně tu, kterou má nastavenou ve feedu (když mají nastaveno 50 Kč a na první pozici stačí 10 Kč, zaplatí 10 Kč).”
Obr. 2: Zboží.cz má v biddingu víc možností než Heureka. Zdroj: Bidding Fox
Na obrázku č. 2 jde vidět, kde všude můžete na Zboží.cz bidovat a srovnání s Heurekou. Pojďme se mrknout na to, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými místy. Vycházet budeme z tabulky na obrázku 2.
- Detail produktu — když nakupující klikne na vybraný produkt, zobrazí se mu Detail produktu (viz obr. č. 3). Pod obrázkem produktu a informací o něm uvidí Doporučené nabídky a právě tady můžete soutěžit v biddování o první 3 pozice. Pod těmito třemi nabídkami jsou Nabídky podle ceny. Na ty biddovat nejde, jsou vždy seřazeny od nejnižší ceny.
- Výpis kategorie — biddovat můžete i v jednotlivých výpisech. To znamená na místech, kdy se uživatel proklikává skrze kategorie. Například Dům, byt a zahrada -> Zahrada -> Zahradní technika -> Sekačky.
- Vyhledávání (fulltext) — pokud uživatel něco napíše do vyhledávacího okénka, ukáže se mu výpis produktů z celého Zboží.cz, které odpovídají zadanému klíčovému slovu. Nejdříve se zobrazí produkty spárované a po nich se ukazují jednotlivé nabídky e‑shopů, které nemají daný produkt spárovaný. A právě i ve fulltextu můžete biddovat. Fulltext jde vidět na obr. č. 5.
- Vyhledávání v kategorii — nastává tehdy, pokud lidé rovnou kliknou na nějakou kategorii, například na Sekačky a do vyhledávacího okénka napíšou nějaké klíčové slovo — například Husqvarna. Jak vypadá vyhledávání v kategorii, ukazuje obr. č. 6. I tady jde využít bidding.
Maximální cena za proklik se nastavuje buď ve vašem XML feedu s pomocí tagů MAX_CPC a MAX_CPC_SEARCH, anebo v administračním rozhraní Zboží.cz.
Máte spárováno, nebo ne?
Je ovšem potřeba myslet na to, že v biddingu u Zboží.cz hraje roli i to, jestli jsou vaše produkty spárovené nebo nespárované (o párování se bavíme v následující kapitole). Například u spárovaných produktů nejde biddovat v hledání v kategorii a ve výpisu kategorie. Je to však na delší povídání, proto se tomuto tématu budeme věnovat v dalším článku, který uveřejníme ke konci března.
Obr. 3: Ukázka detailu produktu na Zboží.cz. Zdroj: Zboží.cz
Obr. 4: Takto vypadá výpis kategorie. Zdroj: Zboží.cz
Obr. 5: Fulltext znamená, že do vyhledávacího okna napíše uživatel to, co ho zajímá. Zdroj: Zboží.cz
Obr. 6: Uživatel může vyhledávat i přímo v konkrétní kategorii to, co chce na Zboží.cz najít. Zboží.cz pak neprochází celý systém, ale pouze danou kategorii. Zdroj: Zboží.cz
Párování na Zboží.cz a XML feed
Párováním položek se rozumí to, že vaše zboží se spáruje se správnou produktovou kartou, ke které patří. Produktová karta vlastně obsahuje detail produktu (informace o výrobku), plus ukazuje všechny ostatní e‑shopy, které zboží nabízí a podařilo se jim toto konkrétní zboží spárovat s danou produktovou kartou.
Párování se děje automaticky skrze datový soubor XML feed, který je potřeba nahrát v podobě URL do administrace Zboží.cz. XML feed obsahuje veškeré informace o zboží, které na svém e‑shopu prodáváte (například název, popis, cenu, dostupnost atd.). Pokud nevíte, kde ho hledat, zeptejte se vašeho webmastera.
To, jak by měl XML feed vypadat u Zboží.cz, detailně popisuje tento vyhledávač ve své nápovědě. Proto si srhneme jen základní údaje:
- XML feed se skládá z několika značek (tagů), sem patří například <PRODUCTNAME>, <DESCRIPTION>, <DELIVERY_DATE> atd. Tyto tagy je potřeba mít ve feedu uvedené tak, jak vyžaduje Zboží.cz. Jinak se může stát, že se vám produkty nespárují.
- Všechny údaje, které obsahuje váš XML feed, musí být stejné jako na vašem e‑shopu.
- U Zboží.cz vám při párování pomůže EAN kód produktu.
- Pokud se vám zboží nespáruje, může to být kvůli chybám v XML souboru (zkontrolovat si váš XML soubor můžete zdarma s pomocí Mergada), nebo proto, že pro něj není vůbec založená produktová karta. V takovém případě můžete požádat o její založení, pokud budete v produktové kartě aspoň dva prodejci.
Na rozdíl od Heureky mají e‑shopaři v administraci Zboží.cz tzv. Párovací nástroj. Tam vidí počet spárovaných a nespárovaných produktů a můžou zkusit napárovat nabídky, které se z nějakého důvodu nepodařilo správně přiřadit k produktovým kartám.
Hodnocení e‑shopů
Každý zákazník má možnost ohodnotit, jak byl spokojený s nákupem u daného e‑shopaře. Zobrazují se jak jednotlivá hodnocení od každého uživatele, tak i to celkové, které se počítá jako průměr ze všech již existujících hodnocení. Zobrazuje se v podobě hvězdiček u každého e‑shopu (viz obr. č. 7).
Obr. 7: Takto vypadá celkové hodnocení e‑shopů. Zdroj: Zboží.cz
Základní rozdíly mezi Heurekou a Zboží.cz v bodech
- Heureka nabízí omezenou možnost inzerce zdarma (kde se zobrazíte jen ve fulltextových výsledcích vyhledávání), Zboží.cz má pouze placenou verzi.
- U Zboží.cz můžete biddovat ve fulltextu, u Heureky ne.
- Na Zboží.cz se dají lépe propagovat nespárované produkty (ve fulltextu, anebo když máte správně přiřazenou kategorii, tak v jejím výpisu nebo v hledání v kategorii).
- Pod produktovou kartou můžete u Heureky biddovat na 4 pozice, u Zboží.cz na 3.
- Heureka se prezentuje jako nákupní rádce, tomu odpovídá i více funkcí, které nabízí (například Heureka Košík, Product Ads, Partner sekce, Koutek značky atd.).
- U Zboží.cz můžete párovat ručně v administraci a vytvářet produktové karty. To u Heureky nejde.
Nezapomeňte si přečíst
O zbožácích píšeme často, takže pokud vám tento souhrn nestačil, mrkněte ještě na tyto články:
- Co jsou vyhledávače zboží a vyplatí se e‑shopům inzerce?
- Kolik návštěvníků přišlo v roce 2017 na vyhledávače zboží a odkud se vzali
- Zjistěte, na jakých vyhledávačích zboží má smysl s vaším e‑shopem inzerovat
- Velká studie zdrojů tržeb za rok 2017: Heureka spadla na druhé místo, překonal ji Google AdWords
Zdroje
Při psaní tohoto článku jsme vycházeli z vlastních zkušeností, již napsaných článků a samotného Zboží.cz. Kromě toho nás inspiroval blog lišáka z Bidding Fox a kniha od Mirka Sedláka a Petry Mikuláškové (2012) Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod.
Chcete mít přehled o tom, co je v BESTETO nového? Řekněte si o náš newsletter, rádi vám ho pošleme.
Komentáře (0)