Spolupráce s influencery se v posledních letech těší velké oblibě. Značky se spojují s influencery, aby byly svým zákazníkům co nejvíc na očích a získaly vyšší prodeje. Zní to fajn, ale jako každá jiná spolupráce, i tato by měla být podložena smlouvou. Pokud o spolupráci s influencery přemýšlíte a zajímá vás, co by taková smlouva měla obsahovat, nenechte si ujít tento článek.
Ústní dohoda nestačí!
Influenceři jsou často poměrně mladí lidé, kteří do jisté míry papírování neřeší. Nicméně pro obě strany bude příjemnější, když budou výsledky jednání zachyceny v písemné podobě. Díky tomu se vyhnete pozdějším problémům, které mohou v případě nesplnění podmínek nastat.
Co by měla smlouva s influencery obsahovat?
Samotná smlouva by měla obsahovat potřebné náležitosti týkající se vzájemné spolupráce. Čím podrobnější bude, tím lépe. Na co si tedy dát pozor a nezapomenout zakotvit do písemné smlouvy?
1. Popis produktu, služby nebo značky
Ať už budete chtít propagovat produkt, službu nebo značku, nezapomeňte to uvést do smlouvy.
2. Detailní popis výstupu spolupráce
Podrobně popište, o jaký výstup se bude jednat. Bude to pouze příspěvek ve feedu, pravidelné IG Stories, Reels nebo kombinace všech tří kanálů? Nezapomeňte také uvést, o jaké množství se jedná.
3. Kde bude spolupráce probíhat
Uveďte, na jakých sociálních sítích bude spolupráce probíhat. Bude to pouze Instagram, Facebook, Twitter nebo i další platformy?
4. Podrobnosti o termínech
Stanovte přesné termíny, kdy mají být výstupy spolupráce zveřejněny. Do smlouvy si můžete nechat zapracovat i časová okna. A to jak na základě doporučení influencera, který díky statistikám ví, kdy jsou jeho sledující nejaktivnější, tak i na základě vlastních dat o používání sociálních sítí vaší cílovou skupinou.
5. Odměna za odvedenou práci
Odměna může být stanovena buď za jednotlivé výstupy nebo jako celková měsíční částka za odvedenou práci v daném rozsahu. Další možností je barterová spolupráce nebo odměna ve formě určitého procenta z prodeje. Záleží pouze na vás, kterou variantu odměňování zvolíte.
6. Důvody pro ukončení spolupráce a sankce za porušení smlouvy
Většina influencerů s případnými sankcemi nemá problém. Sankce za porušení některého bodu smlouvy je pro vás zárukou, že si influencer dá pozor na termíny i kvalitu realizovaných výstupů. Měli byste ale také brát v potaz i výši odměny, která influencerovi náleží za odvedenou práci a tomu přizpůsobit pokuty, které požadujete v případě porušení smlouvy.
7. Exkluzivita spolupráce
Může influencer spolupracovat s jinými značkami po dobu vaší spolupráce? Jak dlouho po ukončení spolupráce s vámi může influencer začít spolupracovat s konkurencí? Zde je důležité si uvědomit, že by odměna influencera měla být navýšena o částku, která zohlední dobu, kdy nemůže navázat spolupráci s jinou značkou.
8. Autorská práva
Věnujte pozornost tomu, jak je ve smlouvě upraveno autorské právo. Pokud chcete výstupy influencera použít například na svých firemních sociálních sítích nebo na webu, je dobré si to ve smlouvě podchytit.
9. Reporting a termín pro zaslání výsledků
Každou spolupráci byste si měli vyhodnotit. Pro vyhodnocení úspěšnosti spolupráce vám poslouží výsledky zaslané influencerem. Díky nim můžete například zjistit, kolik uživatelů vidělo dané Instastories nebo jaký byl celkový dosah příspěvku. Při spolupráci je také možné využít slevový kód, který je jednoduše měřitelný. Influencer například v příběhu na Instagramu zveřejní slevový kód, který zákazník zadá před dokončením nákupu produktu nebo služby. A vy tak máte k dispozici přesný počet nákupů plynoucích z dané spolupráce.
Nezapomínejte, že spolupráce vždy nevede jen k vyšším tržbám. Díky propagaci se dostanete do povědomí více uživatelů, kteří u vás v budoucnu mohou nakoupit.
Neoznačená spolupráce může uškodit i vám
Doporučujeme do smlouvy přidat i další body, které se týkají například označení placené spolupráce na profilu influencera, označení profilu firmy nebo použití hashtagů u konkrétního výstupu. Pohlídejte si i barevnou úpravu výstupů. Někteří influenceři na svých profilech používají barevné filtry, které nemusí korespondovat s barvami typickými pro vaše produkty, a jsou pro sledující pak hůře rozpoznatelné. Pozornost věnujte obzvláště prvnímu bodu, a to označení placené spolupráce. Dle zákona (č. 40/1995 Sb., č. 634/1992 Sb.) musí být spolupráce řádně označena. V opačném případě hrozí postih vám i samotnému influencerovi za porušení zákona.
Doporučujeme si označení opravdu hlídat. Na Instagramovém profilu svetinfluenceru se můžete podívat na ukázky, jak by (ne)měla vypadat spolupráce.
Spolupráce s influencery může posloužit jako skvělý marketingový nástroj, pokud se hned na začátku nastaví správně její podmínky. V opačném případě vás může pěkně potrápit a stát nemalé peníze. Zajímá-li vás spolupráce s influencery nebo něco dalšího, určitě nás neváhejte kontaktovat.
Komentáře (0)