Google Ads a Sklik jsou základní nástroje pro správu online reklamy. Ads (do roku 2018 AdWords) je od společnosti Google a je to globální lídr mezi online reklamními systémy. Sklik je od společnosti Seznam a využívá se v České republice. Prostřednictvím těchto nástrojů lze vytvářet online reklamy a oslovit publikum k podpoře prodeje produktů či služeb, ale také k propagaci firmy, ke zvýšení povědomí a návštěvnosti webu. Ke každému cíli se hodí jiná kombinace typů reklamy. Na to se ale společně podíváme.
O jakých kampaních se budeme bavit?
1. Google Nákupy
Google Nákupy neboli Shopping Ads představují jednu ze základních kampaní všech e‑shopů a neměla by proto v žádnému e‑shopovém účtu chybět. Bývá jednou z nekonverznějších kampaní, protože uživatel má většinu potřebných informací ještě předtím, než klikne na reklamu — vidí název, obrázek produktu, cenu i jméno prodejce. Zobrazuje se buď zcela nahoře, vpravo nebo pod výsledky vyhledávání na Googlu.
Pro spuštění kampaně v Google Nákupech je zapotřebí mít založený účet v Merchant Centru a nahrát do něj zdroj produktů (feed). Z tohoto feedu čerpá kampaň veškeré informace o produktech, které se zobrazují v reklamách. Je tedy zapotřebí mít všechny důležité elementy správně vyplněny.
2. Produktová inzerce na Seznamu
Ekvivalentem k Shopping Ads na Googlu byly Produktové inzeráty v Skliku. Dne 6. 9. 2022 bylo ukončeno jejich vydávání a byly ve vyhledávání na Seznam.cz nahrazeny inzeráty ze Zboží. Zobrazují se buď zcela nahoře, vpravo nebo pod výsledky vyhledávání a vypadají obdobně jako produktové inzeráty na Googlu — název, obrázek produktu, cena a prodejce.
3. Vyhledávací kampaň
Jedná se o jednu z nejpoužívanějších kampaní napříč odvětvími. Její výhodou je, že se zobrazí lidem právě v tu chvíli, kdy o daný produkt nebo službu projevili zájem.
Reklamy z vyhledávací kampaně se zobrazují ve formě textových inzerátů na placených pozicích ve výsledcích vyhledávání na Googlu a Seznamu nebo jejich partnerských vyhledávačích. Najdete je na prvních 4 pozicích nebo dole pod organickými výsledky. Poznáte ji snadno podle označení reklama.
Textové reklamy se spouštějí klíčovými slovy. Jejich cílem je zobrazovat reklamu pouze relevantním uživatelům. Zadávají se buď v přesné, frázové nebo volné shodě. Přesná shoda znamená, že se musí vyhledávací dotaz přesně shodovat s klíčovým slovem. Tedy přesně tak je tomu v Skliku. V Ads reklamu spustí i vyhledávací dotaz, který je v jednotném či množném čísle, s překlepy, přehozené pořadí nebo synonyma.
U frázové shody se v Skliku zobrazí na dotazy obsahující klíčové slovo ve stejném pořadí a může obsahovat slova před nebo za klíčovým slovem. V Ads se reklama spustí, pokud dotaz uživatele obsahuje všechna slova uvedená v této shodě.
Také volná shoda se chová v obou systémech rozdílně. V Skliku funguje stejně jako frázová v Ads. A v Ads může reklamu spustit jakýkoliv výraz, který s klíčovým slovem souvisí.
Pomocí vylučujících klíčových slov se naopak vymezuje, na která slova nebo slovní spojení se zobrazovat nechcete.
4. DSA kampaň
Speciální variantou pro textové reklamy ve vyhledávací síti jsou dynamické reklamy. Tuto variantu lze využít pouze v reklamním systému Google Ads. Při vytváření vám stačí vyplnit pouze popisek 1 a popisek 2. Nadpisy a URL webu se vkládají dynamicky. Dynamické kampaně ve vyhledávání se spouštějí buď z indexu webu nebo z nahraného zdroje. V případě spuštění inzerce z indexu webu doporučujeme vyloučit stránky, které nechcete, aby se do reklam propisovaly. U e‑shopů to bývají nejčastěji stránky bez produktů jako blog, kontakt, obchodní podmínky a podobně.
5. Bannerové a responzivní reklamy
Abyste se nemuseli trápit výrobou obrovského množství formátů, můžete využít responzivními reklamu, která přizpůsobí svoji velikost prakticky všem reklamním plochám. Doporučujeme kombinaci obou formátů.
Při vytváření responzivních reklam stačí poskytnout titulky, popisy, obrázky a loga a Google Ads z nich automaticky vytvoří reklamy, které se budou uživatelům zobrazovat na základě vašeho cílení. Můžete cílit na základě klíčových slov nebo na publikum podle pohlaví, věku, podle zvyků a zájmů. Můžete využít geografické cílení, cílení na zařízení, nebo operační systém. Také můžete cílit na lidi, kteří už vaši stránku navštívili. A tím se dostáváme k dalšímu typu reklamy.
6. Remarketing a dynamický remarketing
Remarketing a dynamický remarketing spadá mezi bannerové reklamy. Rozdíl je jen v cílení. Tato reklama se zobrazuje pouze lidem, kteří již s vaší stránkou nějak přišli do kontaktu. Například si prohlíželi nějaké zboží, nebo jej přidali do košíku. Připomínat se jim můžete pomocí statického remarketingu, při kterém se jim zobrazuje váš nahraný banner (video), nebo pomocí dynamického remarketingu, který zobrazuje přímo konkrétní produkty, které si zákazník na e‑shopu prohlížel, nebo přidal do košíku.
Pro vytvoření dynamického remarketingu na Googlu je potřeba mít účet v Google Ads propojený s Google Merchant Center. V Skliku, kde se využívá pojem retargeting, je zapotřebí mít aktivovaný retargetingový kód, účet propojený se Zboží.cz a mít nahrané logo na Firmy.cz.
7. Jednoduchá obsahová kampaň
Je to forma obsahové kampaně bez možnosti cílení. Nabízí ji pouze systém Sklik. Cílení zajišťuje systém sám, zobrazují se převážně uživatelům, kteří nedali souhlas s cílenou reklamou nebo mají blokované cookies. Její výhodou jsou velmi levné prokliky a zásah uživatelů, které byste klasickým cílením nezasáhli.
8. Discovery kampaň
Je to poměrné nová kampaň (byla spuštěna v roce 2020). Umožňuje ji pouze systém Google Ads a je podobná jako obsahová, má ale jiný formát a zobrazuje se jen na Gmailu, YouTube a v Discovery feedu. Reklama se zobrazuje nativně a využít můžete také posuvný formát s větším množstvím obrázků.
9. Video kampaň
Video kampaně z Ads se zobrazují zejména na Youtube a z Skliku na webech Seznamu s video obsahem, jako například Stream.cz, Seznam zprávy, Novinky atd. Využít můžete cílení na témata, klíčová slova, demografické údaje atd.
Video reklamy můžete přidávat v několika formátech — přeskočitelné reklamy in-stream (v Skliku videospot), které se přehrávají před jinými videi, během nich nebo po nich. Po 5 sekundách máte možnost reklamu přeskočit. Nepřeskočitelné reklamy in-stream mohou trvat nejdéle 15 sekund, reklamní mikrospoty (v Skliku bumper) trvají maximálně 6 sekund a jsou nepřeskočitelné.
10. Performance Max
Maximálně výkonné kampaně jsou novým typem kampaní od Google, které od září 2022 zcela nahradili Smart Shopping kampaně (kampaň kombinující Google Nákupy a dynamický remarketing) a Místní kampaně (jejím cílem byla navigace uživatelů do nejbližší kamenné prodejny). Performance Max umožňuje inzerci ve všech kanálech Google pomocí jedné kampaně. Inzerce se bude zobrazovat na YouTube, v Obsahové a Vyhledávací síti, v kanálu Objevit, v Gmailu a v Mapách. Nabídky jsou optimalizovány na základě strojového učení a signálů publik, které jim poskytnete.
Performance Max se dá využít s feedem nebo bez feedu. Pro založení potřebujete poskytnout obrázky, loga, nadpisy, dlouhé nadpisy, krátké popisy a popisy. Jestli poskytnete video je volitelné, ale v případě, že sami žádné video nenahrajete, tak vám ho vygeneruje Google z vašich podkladů automaticky.
11. Kampaň na aplikace
Vytvoření kampaně na aplikace umožňuje pouze reklamní systém Google Ads. Zobrazují se ve vyhledávací síti, na YouTube, v obchodě Google Play a umožňují propagaci aplikací pro iOS nebo Android.
Pro vytvoření kampaně budete muset dodat textové podklady, obrázky a videa. Upřesníte, kde chcete reklamu umístit a zda máte zájem o konverze v aplikaci nebo jejich instalaci. Google pak zkombinuje vaše zadané texty s podklady z obchodu s aplikacemi.
Komentáře (0)