12 kroků k technické SEO kontrole webu zdarma

Víte, co to je SEO, ale nevíte, jak začít? Zkuste se nejprve zaměřit na technickou SEO kontrolou webu. Bude vás to stát jen trochu úsilí, ale výsledek vaše organická návštěvnost jistě ocení. Kromě vašeho času budete potřebovat ještě aplikace, jako je Google Search Console, Screaming Frog nebo Ubersuggest — všechny 3 jsou zdarma! Základní technická SEO kontrola není žádná věda a navíc dokáže vašemu webu velmi pomoci. Pojďme rovnou na to.

Co v článku najdete?

Google Search Console

Začneme nástrojem Google Search Console. Jedná se o vůbec nejlepší nástroj pro technickou SEO kontrolu vašeho webu. Pokud jí ještě nemáte, stačí se registrovat podle našeho návodu na Google Search Console. Většinu základních SEO faktorů zkontrolujete pomocí tohoto nástroje. 

Sitemap

Každý web by měl obsahovat sitemap.xml, což je soubor všech URL adres, které chcete, aby Google indexoval. Sitemapa by měla být nahraná v Google Search Consoly v záložce Soubory Sitemap. Po nahrání sitemapy do Google Search Console uvidíte, zda jsou všechny URL v pořádku nebo zda je se souborem nějaký problém. Při vzniku nějakého problému je nejlepší rovnou oslovit vašeho vývojáře. Jestli indexace probíhá v pořádku, zjistíte v záložce Index -> Stránky. Počet indexovaných stránek by měl v čase růst.

Chyby 404

Chyby 404 najdete v záložce Index -> Stránky, v tabulce pod položkou (Nenalezeno) 404. Tato chyba říká, že se daná URL na vašem webu nenachází. Seznam chybných URL si můžete vyexportovat. Tyto chyby mohou typicky vznikout tak, že změníte nebo zrušíte kategorii či produkt. URL této zrušené kategorie doporučujeme přesměrovat pomocí kódu 301 na kategorii nadřazenou nebo co nejvíce podobnou. Více o těchto chybách píšeme v článku: Co znamená error 404?

Chyba serveru 5XX

Tuto chybu opět najdete v záložce Index -> Stránky. Chyba 5xx říká, že se Google na dané URL nemohl dostat, jelikož při načítání ze serveru došlo k chybě. Opět můžete dotčené URL vyexportovat a zaslat je svému správci webu. Ten by vám měl v ideálním případě říct, kde může být problém, protože se může jednat o chyby na straně webhostingu, chyby v kódu, chyby v aplikacích nebo pluginech

Kanonické adresy a duplicity

Další částí SEO kontroly jsou duplicity. Ve stejné záložce Index -> Stránky na řádku Duplicitní stránka bez kanonické verze vybrané uživatelem najdete duplicitní URL. Tato chyba říká, že vypsané URL jsou duplicitní k nějaké jiné stránce na vašem webu a že tyto URL nemají zvolenou kanonickou značku. Duplicita je jedním z velkých problémů na webu, nicméně Google si s nimi umí také relativně dobře poradit a sám si vybere tu URL, která je důležitější. To však zabere nějaký čas a zbytečně tím ztěžujete robotům průchod vašeho webu.

Další upozornění v této sekci může být Alternativní stránka se správnou značkou kanonické stránky — Google vám jen říká, že o těchto duplicitní stránkách ví a kanonická značka je nastavena v pořádku. Poslední upozornění v oblasti duplicit může Google zobrazit jako hlášku Duplicitní stránka, Google zvolil jinou kanonickou stránku než uživatel. Kanonická značka je nastavena, ale Google považuje jinou kanonickou URL za lepší, a proto ji také zobrazuje. Pokud považujete vámi zvolenou kanonickou URL za lepší než zvolil Google, zvažte úpravu obsahu tak, aby byl na vámi vybraných kanonických adresách opravdu odlišný.

Více o kanonických adresách píšeme v článku: Zatočte s duplicitami snadno a rychle. Celkově je však téma kanonických adres a duplicit poměrně náročné a pokud si v této oblasti nejste jistí, neváhejte nás kontaktovat.

Analytické nástroje

U každého e‑shopu a webu byste měli mít nasazené alespoň základní analytické nástroje – Google Analytics. V současné době doporučujeme Google Analytics 4. Díky tomu můžete sledovat, jak se vašemu webu daří a tato data využívat nejen pro průběžnou SEO optimalizaci, ale také pro reklamní nástroje, které jsou na dostatku dat z webu závislé. Jestli máte měřící kód na webu nasazený, zjistíte jednoduše pomocí rozšíření Tag Assistant (Obr. 1), které nainstalujete do prohlížeče. Po spuštění tohoto rozšíření na vaší stránce, byste vy výpisu měřících kódů měli vidět kód začínající G‑, který značí kód Google Analytics 4.

. Díky tomu můžete sledovat, jak se vašemu webu daří a tato data využívat nejen pro průběžnou SEO optimalizaci, ale také pro reklamní nástroje, které jsou na dostatku dat z webu závislé. Jestli máte měřící kód na webu nasazený, zjistíte jednoduše pomocí rozšíření Tag Assistant (Obr. 1), které nainstalujete do prohlížeče. Po spuštění tohoto rozšíření na vaší stránce, byste vy výpisu měřících kódů měli vidět kód začínající G‑, který značí kód Google Analytics 4.

Obr. 1 — Tag Assistant

Robots.txt

Soubor robots.txt je soubor, který říká robotům vyhledávačů, na které stránky mají zakázaný přístup. Každý jeden řádek říká, který robot (User-agent) kam nesmí (Disallow). Stránky, jako registrace, administrátorské URL apod., doporučujeme pomocí příkazu Disallow vyloučit. Ostatní stránky, jako stránky produktů, kategorií, blogové články apod., by měly být pro roboty dostupné. Více se o souboru robots.txt dozvíte v článku na webu jakpsatweb.cz.

Použitelnost a rychlost webu

Nejrychlejším způsobem, jak zjistit důležitost rychlosti vašeho webu je vybrat si relevantní klíčové slovo, vybrat stát a vložit je spolu s vaší URL do tohoto nástroje: SERP Speed. Během pár desítek vteřin zjistíte, jak si vedete v porovnání s konkurencí v oblasti rychlosti a použitelnosti webu (Obr. 2). Tento proces opakujte alespoň pro 5 klíčových frází vašeho webu. 

Obr. 2 — výsledek rychlosti webů konkurence na klíčové slovo “error 404”

Pokud zjistíte, že jsou vaše hodnoty v jednotlivých měřeních o poznání nižší než u konkurence, doporučujeme se na použitelnost a rychlost webu zaměřit. Problémy s rychlostí a použitelností popisují Core Web Vitals. Pokud jsou vaše hodnoty vyšší než konkurence, máte rychlost a použitelnost zvládnutou, můžete se začít věnovat dalším oblastem.

Meta značky

Meta TitleMeta Description mají velký vliv na vaše pozice ve vyhledávání. Většina e‑shopů využívá pro tyto Meta tagy automatické doplňování z názvu produkty/​kategorie a názvu e‑shopu. Ne vždy to však může být optimální a délka těchto tagů může být příliš dlouhá nebo příliš krátká. Při SEO kontrole byste měli věnovat Meta značkám pozornost.

Pro identifikaci problematických Meta tagů doporučujeme stáhnout aplikaci Screaming Frog. Ve verzi zdarma je limit crawlu (procházení) 500 URL adres, ale pro základní přehled to bohatě stačí. U e‑shopů doporučujeme vybrat jednu kategorii, ze které poznáte, jak se vaše Meta Title generují. V aplikaci Screaming Frog zvolíte v horní liště Configuration -> Spider -> Crawl behaviour -> Nastavení by mělo být jako na Obr. 3 — odškrtnuté Check links outsite of start folder a Crawl outside of start folder. Potvrdíte. V hlavním okně aplikace vložíte URL s kategorií, například vas-eshop.cz/zimni-bundy/ a kliknete vpravo nahoře na  “Start”. Nástroj pak postahuje URL, které jsou pouze v dané kategorii.

Obr. 3 — nastavení crawlu části webu

Jakmile crawl dojede, v hlavním okně se přepněte na záložku Page TitlesMeta Description. Zvýšenou pozornost pak věnujte Page Titles (Obr. 4). Ty by měly mít 30 – 60 znaků (nebo 250 – 580 pixelů) a měly by obsahovat relevantní klíčové slovo. Více o problematice Meta Title píšeme v článku zde.

Obr. 4 — výběr Meta Title nad 561 pixelů

Meta Description je další důležitou částí a prodejním textem, který uživatel v SERPu uvidí. Google však upravuje Meta Description podle hledaného dotazu uživatele a nemá smysl jim věnovat takovou pozornost. Přesto však doporučujeme mít tento popisek správně vyplněný pro případ, že jej Google zobrazí v originální podobě.

Jak ale Meta Tagy efektivně editovat? Díky crawlu části webu (jak jsme popisovali v předchozích odstavcích) zjistíte, zda nejsou Meta Tagy příliš dlouhé a podle toho můžete nastavit klíč, který generuje Meta tagy automaticky u produktů a kategorií (Obr. 5).

Obr. 5 — parametry a hromadné nastavení Meta Tagů v Shoptetu

H1 nadpisy

Stejně jako Meta Tagy, dokáže Screaming Frog analyzovat také H1 nadpisy. Ty by neměly být ani příliš dlouhé, ani příliš krátké a měly by souviset s obsahem na stránce. V případě e‑shopu je často problém v zobrazování pouze přídavných jmen. Například u podstránky celoodpružená kola se může v H1 nadpisu zobrazit pouze Celoodpružená. V jakém stavu jsou H1 nadpisy na vašem webu, najdete v aplikaci Screaming Frog v záložce H1. H1 nadpis by měl obsahovat klíčové slovo pod kterým jsou produkty hledané.

  • Špatné H1: Celoodpružená
  • Správné H1: Celoodpružená kola

  • Špatné H1: Bílé
  • Správné H1: Bílé lednice 2m

Stránkování kategorií

Neméně důležité je také stránkování kategorií na e‑shopu. Špatně nastaveným stránkováním kategorií můžete přijít o cenné interní prolinkování a mohou vám na webu vzniknout tzv. orphan pages. Špatně nastavené stránkování je častým neduhem e‑shopů.

Jak by tedy stránkování mělo vypadat? Variant je více a o možnostech stránkování píše na blogu Marketing Miner. Nicméně, všechny vaše stránky kategorie by měly být průchodnéindexovatelné. Současně by měly být správně nasazené kanonické adresy. Zde se dělá dost chyb a často kanonická adresa z jednotlivých stránek vede na první stránku kategorie, což je špatně. V ideálním případě by měla být nasazena self canonical adresa (kanonická adresa odkazuje sama na sebe). Dále by měl být popisek kategorie pouze na první stránce. V neposlední řadě by měl na každé stránce být odkaz na další a na tu předchozí stránku kategorie (parametry next a prev). Jak by mělo vypadat ideální nasazení kanonických adres, next a prev parametrů ukazuje Obr. 6.

Obr. 6 — správné nastavení stránkování v kategorii, Zdroj: Ahrefs

Obrázky

Další oblastí SEO, na kterou se při kontrole zaměřit jsou obrázky. Velké datové soubory dokáží pěkně zpomalit načítání webu a tím i snížit uživatelský zážitek. Obecné doporučení je, aby obrázky měly velikost do 100 KB a měly vyplněné alt popisky. Obrázky na webu totiž nemusí mít příliš vysokou kvalitu.

Kterých obrázků se to týká, najdete také v aplikaci Screaming frog v záložce Images. V nabídce vpravo stačí vybrat Over 100 KB nebo Missing Alt Text (Obr. 7).

Obr. 7 — obrázky nad 100 KB a bez alt popisku

Příliš velké obrázky můžete komprimovat přes online nástroj jako například Optimizilla a následně je nahrát zpátky na váš web. Také doporučujeme řešit obrázky, které se nachází na více stránkách vašeho webu. Tyto odkazy se mohou nacházet například v patičce či hlavičce webu.

HTTPS

Dnes už běžná věc, na kterou by se nemělo zapomínat pří žádné SEO kontrole. Web by měl běžet na protokolu HTTPS, což je zabezpečený protokol pro přístup k webu a veškerá komunikace tak probíhá přes šifrovaný protokol SSL. Jestli váš web tento protokol obsahuje, zjistíte na vašem webu v poli pro zadávání URL. Před adresou webu se objeví malý zámek. Více o HTTPS píše i sám Google.

Zpětné odkazy

Zpětné odkazy jsou jedním z hlavních hodnotících faktorů Google pro umístění v SERP. Pro jednoduchou analýzu externích zpětných odkazů slouží nástroje Ahrefs nebo Ubersuggest.com, který je dokonce zdarma v plné verzi na 7 dní. V záložce backlinks jednoduše vložíte svoji URL a nástroj vám zobrazí všechny zpětné odkazy směřující na váš web.

Takto můžete projít weby i vašich konkurentů a zjistit, jaký mají odkazový profil v porovnání s vámi. Pamatujte, že nejde pouze o množství odkazů, ale především jejich kvalitu. Jeden odkaz z webu novinky.cz může mít větší smysl, než několik odkazů z pochybných stránek.

Jak zjistit, zda je odkaz “užitečný”? Nejjednodušší je se podívat na sloupeček spam score v aplikace Ubersuggest, kde uvidíte “skóre” jednotlivých odkazů, které mohou být potenciálně škodlivé. Tyto odkazy lze následně zaslat Googlu a požádat jej, aby je ignoroval při hodnocení vašeho webu. S tímto však buďte velmi opatrní, protože odstraněním odkazů si můžete také velmi uškodit a Page Rank vašeho webu by se mohl snížit. Při hodnocení toho, jaký odkaz je škodlivý, má pěkný návod Ahrefs.

Google Moje Firma a Firmy.cz

Jedná se o portály pro uveřejnění vaší firmy — Google My BusinessFirmy.cz. Proč mít profily na těchto webech? Zaprvé: jedná se o odkaz zdarma z velmi silné domény. Zadruhé: vyhledávání v mapách (ať už google.com/maps nebo mapy.cz) je vysoce relevantní. Většinu vyhledávání firem provádějí uživatelé lokálně. Zkontrolujte si tedy, zda máte profily na těchto webech vyplněné a jestli máte nastavená relevantní klíčová slova, atd.

Strukturovaná data

Strukturovaná data nejsou přímo hodnotícím faktorem, ale spíše pomáhají udělat vaše výsledky v SERPu atraktivnější. Nejčastěji se jedná o strukturovaná data místní firmy, drobečkové navigace, produktu, videa apod. Strukturovaná data jsou nejčastěji nasazována pomocí formátu micro data a Googlu říkají, jak je obsah na vašem webu strukturován a rozložen. Zda na vašem webu jsou strukturovaná data nasazena zjistíte díky testovacímu nástroji Google.

Pokud budete postupovat postupně podle článku, můžete si udělat základní technickou SEO kontrolu zdarma bez placených nástrojů. Tuto kontrolu zvládne téměř každý. Pokud byste narazili na nějaký větší problém nebo si s analýzou nevěděli rady, neváhejte se nám ozvat.

13. 12. 2022

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.