S nárůstem ceny za proklik se SEO opět dostává do popředí. Píšete zajímavé články, ale máte u nich nízkou míru prokliku nebo se ve vyhledávání vůbec nezobrazují? Zkuste techniku SEO copywriting.
Co se v článku dozvíte?
Co je to SEO copywriting
SEO copywriting je specifickou disciplínou SEO a copywritingu, která obě tyto činnosti kombinuje. Jde tedy o tvorbu obsahu, který bude relevantní pro vyhledávače a návštěvníky. Jak vyhledávače, tak i návštěvníci mají svá specifika a vytvořit obsah tak, aby vás vyhledávač umístil na předních příčkách ve vyhledávání a současně byl obsah vašeho webu pro uživatele přínosný je často velmi obtížné. Proto bychom vám chtěli ukázat návod, abyste SEO copywriting zvládli také.
Rozdíl mezi SEO copywritingem a klasickým copywritingem
Činnosti SEO copywritera jsou specifičtější než činnosti klasického copywritera. Klasický copywriter píše prodejní texty pro celou značku — jak pro offline, tak i pro online kanály. SEO copywriter píše speciálně pro návštěvníky z organického vyhledávání (články, popisky produktů, popisky kategorií nebo texty na další vstupní stránky).
SEO copywriting by tedy měl splňovat následující:
- obsah by měl být srozumitelný a indexovatelný pro vyhledávače
- obsah musí být dostatečně zajímavý a originální pro čtenáře
- dokáže ovlivnit čtenáře aby udělal to, co od něj majitel webu chce (zanechal kontakt, stáhl dokument apod.)
- vytvořit takový obsah, který by chtěli čtenáři sdílet
5 kroků, jak na SEO copywriting
Sepsali jsme pro vás 5 základních kroků SEO copywritingu, které vás touto disciplínou provedou. V návodu popisujeme zpracování článků, ale kroky lze modifikovat také na psaní například popisků produktů nebo kategorií.
Sestavení analýzy KW
Při psaní vždy doporučujeme připravit si základní analýzu klíčových slov, ideálně na nějaké téma, které souvisí s vaším podnikáním. Prodáváte například šperky. Tohle téma je příliš obecné. Raději se zaměřte na téma: “stříbrné šperky”. To už je relativně menší oblast a analýza klíčových slov nezabere hodiny a hodiny práce. Jak vybrat vhodná klíčová slova jsme pro vás psali v našem článku zde.
Záměr vyhledávání tzv. “search intent”
Z předchozí analýzy klíčových slov vám vyplynou různé vyhledávací výrazy. Každý vyhledávací dotaz zadává uživatel s jiným záměrem. Rozlišujeme 4 hlavní záměry vyhledávání.
- informativní
- rozhodovací
- transakční
- navigační
Informativní
Tento záměr vyhledávání uživatelé provádějí, když chtějí získat více informací k danému tématu. Nejčastěji se jedná o otázky. Kromě otázek to mohou být také univerzální slova jako například “Jára Cimrman”. Příklady informativních vyhledávacích dotazů:
- jak připravit rychlou snídani
- Jára Cimrman
- co je to seo copywriting
Rozhodovací
Uživatel už zjistil základní informace a přesunul se k několika značkám nebo produktům a ty se snaží porovnat. Jedná se o druhý stupeň v nákupním procesu zákazníka, takzvaný rozhodovací úmysl. Může se jednat o:
- nejlepší šperky na valentýna
- auto nebo mhd
- shoptet recenze
Transakční
Pokud uživatel chce nějakou věc nakoupit, jedná se o transakční vyhledávací záměr. Uživatelé hledají konkrétní produkt nebo značku. Nejčastěji se jedná o výrazy typu:
- kupóny zimní boty
- zahradní sekačka eshop
- olivie akce náušnice
Navigační
Tyto výrazy uživatelé hledají, protože chtějí rychle najít nějakou specifickou webovou stránku. Pokud tedy nejste přímo daná značka, míra prokliku z takového hledaného výrazu u vás bude minimální. Může se jednat o výrazy:
- přihlášení facebook
- email google
- shoptet můj eshop
- google search console
Při tvorbě obsahu je dobré vědět na jaký typ vyhledávací fráze chcete cílit. Pokud se rozhodnete tvořit obsah k informačním vyhledávacím výrazům, budete chtít, aby se uživatelé dozvěděli všechny relevantní informace směřující k tomuto dotazu. Další kroky budou pracovat s informativním vyhledávacím záměrem.
Nikdy nezapomínejte, že vaším cílem je získat konverzi (objednávku, zanechání kontaktu, odeslání dotazu nebo přihlášení k newsletteru). Každý článek by tak k tomuto cíli měl směřovat.
Současně však nesmíte článek přeplnit klíčovými slovy, protože tohle je praktika, kterou Google penalizuje. V příkladech níže ukazujeme jednotlivé styly psaní pro vyhledávače, pro uživatele a SEO optimalizovaný článek pro vyhledávače i pro uživatele.
Doporučujeme, aby byl článek dostatečně relevantní k vyhledávacímu dotazu, odpovídal na návštěvníkův dotaz a navedl ho ke konverzi.
Průzkum konkurence
Jakmile znáte vyhledávací záměr uživatele, je na čase se podívat, co přesně o dané frázi píše konkurence. Vyhledejte frázi, o které chcete psát ve vyhledávači. Otevřete si jednotlivé stránky konkurence a zjistěte, kolik je na stránce slov, jak je stránka strukturovaná, co přesně čtenáři nabízejí za informace atd. Jen pokud dobře znáte články konkurence, můžete si rozvrhnout vlastní obsah tak, aby byl nejlepší.
TIP: Vyzkoušejte rozšíření do prohlížeče Detailed. Kromě základních SEO ukazatelů vám tento nástroj zobrazí také počet slov na stránce.
Do vašeho článku nebo popisku byste měli sepsat něco, co uživatele osloví, přitáhne a zaujme. Doporučujeme také přidat nějaký vlastní obrázek, grafiku, nějaký vlastní výzkum nebo zkušenost, názor experta, zkrátka něco, co vaše konkurence nemá a čím se od ní můžete odlišit.
Kontrola klíčových slov, meta tagů a textu před publikací
Na originální a zajímavý článek se nikdo neproklikne, pokud nebude mít vhodně vyplněné Meta Tagy. Při psaní článku věnujte speciální pozornost také těmto dvou částem: Meta Title a Meta Description.
Kromě samotného obsahu by měl váš článek splňovat také několik technických náležitostí. Aby váš článek vyhledávače zaindexovali, pak by měl:
- být v sitemap.xml
- běžet na webu https
- mí povolenou URL v robots.txt
- běžet na webu, který je dostatečně rychlý a responzivní
Měření
Poslední a neméně důležitý krok je měření. Doporučujeme vybraná klíčová slova nahrát do nějakého nástroje (my pracujeme s aplikací Collabim). Ke klíčovým slovům vám tato aplikace zobrazí vstupní stránky, vaši současnou pozici ve vyhledávání i jak se vaše pozice v čase mění. Poté můžete sledovat, jak si váš článek vede ve výsledcích vyhledávání.
Pokud vidíte, že se váš článek zobrazil například na 8. pozici, zkuste ho po nějaké době upravit, přepracovat, rozšířit nebo na něj získat nějaký externí odkaz.
Samozřejmě doporučujeme také aplikaci Google Search Console, která je základním stavebním kamenem v SEO. Navíc ji lze využít při další fázi, a to optimalizací článků, slučování, tvoření nových apod.
Věříme, že nyní budou vaše články skvělé nejen pro čtenáře, ale také pro vyhledávače. Pokud si ale stále nevíte rady se SEO copywritingem, můžete vyhledat freelancera nebo oslovte vaši agenturu — už váš podnik zná a dokáže texty lépe přizpůsobit vašemu podnikání.
Komentáře (0)