Vyhledávání na internetu je již dlouhé roky nedílnou součástí našeho každodenního života — od sledování informací ze světa až po online nákupy. Díky tomu dostáváme odpovědi téměř na jakoukoliv otázku. Stačí zvolit správné klíčové slovo, které napoví vyhledávači to, co přesně hledáme. Tak to alespoň bylo doposud.
Od klíčového slova po personalizované vyhledávání
S příchodem umělé inteligence se mění spousta věcí a vypadá to, že vyhledávání na internetu nebude žádnou výjimkou. Místo specifikace klíčových slov pro nejlepší výsledek se budou vyhledávače učit našemu chování a pozorovat preference. Na základě toho nám budou nabízet výsledky, které budou odpovídat našim individuálním potřebám.
Máš rád kočky? Dostaneš kočky!
Ukažme si to na jednoduchém příkladu. Jste například milovníci koček? Pokud hledáte často dotazy spojené s těmito mazlíčky, vyhledávač bude tuto informaci brát v potaz. Když v budoucnu vyhledáte obecnější dotaz na domácí mazlíčky, intuitivně vám nabídne více výsledků s kočkami. Naopak pokud jste spíše fanoušci psů, bude vám vyhledávač zobrazovat je.
Kontext je více než tisíc (klíčových) slov
Snažili jste se dohledat komplexnější informaci a k výsledku jste se dostali až na několikátý pokus? Určitě ano. Jak se tomu tedy snažit předejít? Musíte správně:
- formulovat dotaz
- vyzkoušet různé stránky
- vracet se do výsledků vyhledávání
- upravit dotaz
A takto stále dokola, dokud nenajdete požadovanou informaci.
Tedy aspoň doposud. S nástupem AI získají vyhledávače schopnost zpracovávat složité dotazy a interpretovat je tak, aby poskytovaly co nejpřesnější výsledky. Místo hledání podle klíčových slov bude AI vyhledávač lépe rozumět dotazu tak, jako byste se ptali skutečné osoby a nabídne vám co nejrelevantnější odpovědi.
AI posune vyhledávání na mnohem vyšší úroveň. Podle všeho bude schopný sloučení různých zdrojů a zvládne propojit souvislosti, které bychom jinak byli schopni přehlédnout.
Pohled Google CEO Sundara Pichaie
Google vyhledávání se bude v průběhu příštích deseti letech podstatně vyvíjet. To tvrdí podle obsáhlého rozhovoru s Wall Street Journal CEO Googlu Sundar Pichai.
Umělá inteligence již Google vyhledávání značně ovlivnila a bude se tak dít i nadále. Otázkou zůstává, jak moc se vyhledávání promění v příštích letech a co to znamená pro organické a placené kanály.
Pichai byl dále dotazován, jestli se vyhledávání změní v konverzaci. Odpověděl, že aktuálně testují nejrůznější přístupy k vyhledávání a nechtěl příliš odkrývat pozadí procesu. Naznačil ale, že už i v současnosti přichází lidé s následnými otázkami k původnímu hledání, a že v budoucnu bude tento proces daleko efektivnější.
Co na to Bard?
Se spuštěním Barda, vlastního Google AI chatbota, se naskýtá otázka, jestli dojde k propojení s klasickým vyhledáváním nebo zda dokonce zcela převezme vyhledávací otěže do svých pomyslných rukou. Google ale upozorňuje, že se nejedná o vyhledávací produkt.
Pichai se v rozhovoru dále zmiňuje o oblastech, které by uživatel hledal pomocí klasického vyhledávání velmi těžko, zatímco pomocí Barda se k nim dostane snadno. Platí to ovšem i naopak.
Samozřejmě zde bude velká míra překryvu v těchto tématech a podle Googlu není cílem spojit tyto dva nástroje v jeden, ale naučit se používat každý z nich v různých situacích.
Na otázku jak bude vypadat vyhledávání na Googlu za 10 let, zda bude více podobné klasickému oknu s 10 modrými odkazy nebo se změní v Barda odpověděl Pichai šalamounsky: „je možné, že nebude vypadat ani jako jedno, nebo bude obsahovat prvky z obou modelů. Myslím, že budeme schopni odpovídat uživatelům v mnohem hlubším smyslu. Když vezmu v potaz horizont 10 let, bude vše mnohem více dostupné radikálně odlišným způsobem, než který používáme dnes.”
Závěrem
S nastaveným zběsilým tempem, jakým AI nastoupila a neustále se zlepšuje, si můžeme být jistí, že klasickému způsobu vyhledávání dříve nebo později odzvoní.
Díky pokročilým algoritmům strojového učení se budou vyhledávače stále více zaměřovat na personalizaci výsledků a přesnost hledání. Vyhledávače budou schopny rozpoznávat kontext dotazu a případně se doptat na doplňující otázky a přizpůsobovat výsledky konkrétnímu uživateli. To bude znamenat větší spokojenost a efektivitu hledání. Budou se také stále více využívat multimediální obsahy — například videa, obrázky a zvukové záznamy. Tento trend bude také pokračovat v oblasti hlasového vyhledávání. Celkově lze očekávat, že AI bude hrát klíčovou roli v budoucnosti vyhledávání na internetu a pomůže nám získat rychleji a přesněji informace, které potřebujeme.
Komentáře (0)