Komunity jsou silnější, když se spojí. Příkladem byl meeting se zakladatelkami skupin #HolkyzMarketingu a Ženy v právu, který moderoval Petr Klymec z WeWork. Podporu v nich najdete, ať už se vracíte po mateřské do práce, nevíte jak si říct o vyšší plat nebo potřebujete feedback.
Postřehy z debaty
#HolkyzMarketingu vyrostly ze 7 000 členek na 14 000 během jednoho roku a lépe než skupina se k ní hodí výraz platforma. Svými aktivitami totiž překročila hranice fungování pouze ve formě skupiny na Facebooku. Ženy v právu jsou založené teprve od dubna, přesto už mají 1500 členek.
Jaké byly začátky? V něčem se se vývoj komunity podobal vývoji produktu. Obojí směřuje k vyřešení nějakého problému. Na začátku je hlavní získat členy/zákazníky a postupně se mění do formy finálního produktu (komunity), v ideálním případě se vývoj přizpůsobí podle feedbacku. Kouzelná hranice pro získání potřebného engagementu je 100 členů.
Největší překážky a challenge úspěšné komunity
Postupně se skupiny rozrostly a výzvou bylo vymyslet řešení pro regiony. Kromě toho se objevily i další překážky: rozdílné problémy jednotlivých regionů, udržení hlavní myšlenky při rozrůstání týmu, potřeba členkám vysvětlit časovou náročnost správy skupiny. V neposlední řadě je problematická i závislost na Facebooku, která má za následek pocit nejistoty.
Pro velkou skupinu jsou čím dál tím důležitější pravidla, která si nastaví. Třeba kluci mají vstup zakázaný. To ale neznamená, že pro ně skupina neexistuje. Nejlépe se to ukázalo při podpoře holek na mateřské, které díky školení na PPC získaly práci, a jejich manželé dali Holkám z Marketingu na oplátku feedback a podporu. Ne vždycky jsou ohlasy pozitivní. Obě komunity prosazují hate free culture. I tak se v tolika lidech stane, že někdo není spokojený a vyjadřuje to způsobem, který není v souladu s pravidly. Potom je na správcích skupiny se s tím vypořádat, vytvořit si nějaký postup (systém varování) a zakročit.
Jak fungují komerční komunity?
Uvědomte si, že komunita nefunguje jako jednorázová aktivita a potřebuje šířit větší myšlenku, než jen prodej. Firma by neměla zapomenout na investice do publicity, aby se o komunitě dozvěděla cílová skupina. Výhodou jsou zdroje, které na to firma může vyčlenit, ale je to vyváženo nutností zdůraznit tu hlavní vizi (funkce podpory brandu). Další tipy a varování pro e‑commerce si poslechněte v podcastu, který jsme pro vás natáčeli.
Workshop
Po skončení debaty mělo 20 účastníků šanci si zkusit vybudovat komunitu podle teoretického zadání. Pavlína s Luckou nám rozdaly 3 typy situací, u kterých by pomohlo vytvoření komunity. V našem případě měla vzniknout komunita na podporu mladých lidí v začátcích podnikání. Všichni jsme potom měli za úkol rozpracovat odpovědi na 10 otázek, které by si měl ujasnit každý, kdo s budováním komunity začíná. Na všechny otázky byl časový limit a na závěr si dvojice se stejným zadáním mohly porovnat svůj přístup k jednotlivým bodům. Pokud přemýšlíte o založení komunity, projděte si tento check-list, abyste nic důležitého nepodcenili.
Podcast
Začínáme točit podcasty! Je to hodně punkovým stylem, trochu s ozvěnou, bez drahých mikrofonů a studia. Když máte jako hosty Pavlínu Louženskou a Lucku Ottingerovou, nic z toho nevadí. Naše povídání je plné inspirace a smíchu (a #girlpower), zazní rady pro vybudování zdravé fungující komunity, přidáme příklady z reálných projektů a možná ve vás holky vzbudí touhu měnit svět. Ale nebudeme vám lhát, je to drahá sranda, která stojí spoustu času.
Budeme rádi, když vám Oranžáda z dílny BESTETO zachutná a budete náš kanál sledovat. Jsme na SoundCloudu, Spotify a iTunes.
Užijte si hezký víkend a napište do komentářů, jak se vám náš podcast líbí, nebo co ještě zlepšit.
Komentáře (0)