Dali jsme hlavy dohromady a popřemýšleli, co zásadního znamenal rok 2018 pro českou e‑commerce. Že se toho našlo.
Mrkněte se na čísla, nejprodávanější zboží, ale i na to, co rozbouřilo české e‑commerce vody. Nakonec jsme přidali i nějaké střípky ze světa zbožáků a PPC.
Rok 2018 pro české e‑shopy v číslech
- E‑shopy v Česku dosáhly obratu 135 miliard korun. To je 17% meziroční růst.
- Vánoční sezona byla klíčová, zákazníci během ní utratili více než 45 miliard korun.
- Na internetu nakupuje alespoň jednou za rok 9 z 10 uživatelů internetu.
- E‑commerce se na celkovém maloobchodu v Česku podílela 11,4 %.
Obrázek 1: Podle APEK v minulém roce alespoň 1x online nakoupilo 9 uživatelů internetu z 10.
Přidáme k tomu ještě data ze surfování na internetu podle Netmonitor.cz:
- Čechů bylo na internetu 7,9 milionů.
- 61 % uživatelů na internetu brouzdá z mobilu nebo tabletu.
- Počítač k online surfování využívají nejčastěji lidé ve věku 40 — 54 let (30 % z celkového počtu uživatelů). Nejméně pak ti ve věku 10 — 24 let (20 %).
- Z mobilu chodí na internet nejvíce lidé ve věku 25 — 39 let (36 % z celkového počtu uživatelů).
- Když jsme na internetu, tak nakupujeme rádi — o tom vypovídá infografika, kde se kategorie e‑commerce umístila na 4. místě ze všech dalších kategorií. Viz obrázek 2.
- Zajímavé ale je, že počítačům rozhodně neodzvonilo, naopak. V tomto článku Netmonitor uvádí, že ač se v roce 2018 výrazně zvýšil počet uživatelů, kteří chodí na internet z mobilu (přibylo více než půl milionu lidí), během vánočního období se navýšil i počet uživatelů klasických počítačů — konkrétně v prosinci 2018 se připojilo o 200 tisíc reálných uživatelů více než v prosinci 2017.
Obrázek 2: Podle Netmonitoru patří e‑commerce na 4. pozici v otázce, kam chodili Češi v roce 2018 na internetu nejčastěji. Zdroj: Netmonitor
Nejvíce zákazníci kupovali
- Elektroniku — mobilní telefony, počítače, notebooky
- Módu
- Sportovní vybavení
- Drogerii a kosmetiku
Heureka vytvořila přehlednou infografiku. My jsme z ní vytáhli část, která zobrazuje rozložení kategorií zboží, které se kupovalo nejčastěji. Viz obrázek 3.
Obrázek 3: V roce 2018 podle Heureky lidé kupovali především elektroniku, módu a zboží z kategorie Dům a zahrada. Zdroj: Heureka
Noví hráči na trhu
- Aliexpress. Není to sice úplně nový hráč, ale minulý rok výrazně ovlivnil chování českých zákazníků. Ti totiž nakupují z tohoto čínského portálu stále více, jeho popularita narostla před Vánoci.
- E‑shop s módou About You. O jeho ne zrovna tradičním vstupu na český trh si přečtěte v následujícím odstavci “Co rozvířilo české e‑commerce vody”.
- Přišel další e‑shop s módou Zalando, o kterém se mluvilo jako o velkém konkurentovi shopu ZOOT.
Co rozvířilo české e‑commerce vody
- Přišel k nám módní německý gigant About You. Jeho tragikomickou cestu k českým zákazníkům sledoval kdekdo a psalo se o nich všude (ono negativní reklama je taky reklama). Připomenout si jeho přešlapy můžete třeba na Tyinternety.cz nebo na Lidovkách.
- Pamatujete si bouřlivé diskuse okolo klecových chovů slepic? I ty se dotkly české e‑commerce. Rohlík.cz řekl, že je do poloviny roku 2019 vyřadí z nabídky úplně, Košík.cz uvedl, že je omezí.
- Black Friday. České e‑shopy se do něj pustily s vervou, čemuž odpovídaly rekordní tržby — 4,2 miliard korun.
- Padá Alza, přej si něco. Tento e‑shop se do loňského Black Friday pustil s předstihem a nápor chtivých zákazníků úplně neustál.
- Veeeelký strašák GDPR začal platit v květnu 2018. Hrůzou se před ním klepali skoro všichni ještě dlouho předtím. Od května loňského roku jsme o něm slyšeli hlavně v souvislosti s Facebookem, kterému se jeho porušování docela daří.
- Alza zdražila doručení zboží na pobočku o desetikačku, bojovala totiž s nevyzvednutými zásilkami.
- Dvojka na českém trhu s elektronikou CZC připravila originální vánoční kampaň, ve které vyhlásila alespoň dočasný mír svému konkurentovi Alze.
- Ano, zase Alza, ale nedá se nic dělat, pořád se o ní mluvilo. Třeba ve spojitosti s ne úplně střízlivým a trochu zdeptaným zeleným Alzákem, který se potuloval po Praze. Palec nahoru Alze, že na to vtipně zareagovala — pozvala ho na kafe. Podívejte se na obrázek 4.
Obrázek 4: Alza na svém Facebooku obratně zareagovala na lehce zdeptaného Alzáka, který se potuloval ulicemi Prahy. Zdroj: Facebook Alzy
Drobničky ze světa zbožáků a PPC
- Heureka poprvé negarantovala zákazníkům doručení do Vánoc, zmírnila podmínky pro získání Ověřeno zákazníky a změnila ceník prokliků.
- Aplikace Bidding Fox umožnila, abyste s ní mohli bidovat nejenom na Heurece, ale i na Zboží.cz.
- Zboží.cz začalo zobrazovat cenu dopravy spolu s výdejními místy a změnilo ceny za proklik. Do administrace zavedl chat na podporu.
- Vyšla nová verze Google Search Console.
- Facebook umožnil, aby kdokoliv mohl vidět, jaké reklamy na této sociální síti zrovna máte (na firemní stránce kliknete do levého sloupce, sekce Informace a reklamy).
- Remarketing přestal být záležitostí jenom online světa, stačí k tomu nějaká ta data, mobil a digitální venkovní panel.
Tak. To by bylo. Určitě to ale není z loňského roku všechno. Přece jen máme dohromady jenom 11 hlav a ty neudržely úplně vše, co by stálo za zmínku.
Kdybyste tu postrádali cokoliv zásadního, co podle vás v tomto výčtu nesmí chybět, napište nám do komentářů a rádi to do článku doplníme.
Komentáře (0)