Jak to vlastně vypadá s platebními systémy a dopravou vašeho zboží k zákazníkům v Polsku? Přečtěte si druhý díl o expanzi e‑shopů.
V minulém článku jsme se bavili o tom, kam umístit vaše nabídky a jaká jsou specifika jednotlivých srovnávačů zboží v Polsku. Dnes se podíváme na platební systémy a dopravy vašeho zboží k zákazníkům. Veškeré materiály zde prezentované jsem získal z reportu vytvořeného na Gemius.pl, který si po zadání e‑mailu můžete stáhnout tady.
Proč Poláci nakupují online
Než se do toho pustíme, zeptejme se: proč lidé nakupují na internetu? V následující infografice (obrázek 1) najdeme, co polští zákazníci uvádějí nejčastěji. Jako první je možnost objednat si kdykoliv přes den, na což blízce navazuje i bod druhý — že není potřeba jít do samotného kamenného obchodu.
Mně osobně překvapil třetí důvod — neomezený čas výběru. Pokud budete někdy řešit opuštěné košíky, je dost možné, že za ním stojí právě toto pohodlí — zákazník vloží zboží do košíku a ještě si nad ním podumá.
Závěrečné dva body jsou také zajímavé — ceny nižší než v kamenných obchodech a jejich snadné porovnání mezi jednotlivými obchody.
Obrázek 1: Report Gemius.pl — E‑commerce w Polsce 2017
Platební služby v Polsku
Pokud půjdete na web téměř libovolného velkého hráče na polské e‑commerce, rozhodně vám neunikne možnost platit přes platební bránu Przelewy24. Ta se na svých stránkách pyšní tím, že umožňuje platby mezi největším počtem bank. Prodáváte-li dražší výrobky, přijde vám vhod služba e‑Raty, která v této platební bráně umožňuje získání bezhotovostního úvěru na vaše zboží. Za mě je však největší výhodou možnost platby v 50 různých měnách téměř bez poplatků. Novinkou, kterou se teď P24 pyšní, je napojení na Google Pay.
Alternativou je druhá nejrozšířenější brána, PayU, kterou můžete znát ze spousty českých e‑shopů. Co se týče služeb, které nabízí, je to trošku osekanější verze P24, která vás vyjde na více peněz.
Stále vám to nestačí? Inu dobrá — mám pro vás další dvě platební brány, které se na polském trhu vyskytují a to Dotpay a Tpay. Jaké jsou mezi nimi rozdíly najdete v tabulkách níže.
Rád bych dodal, že nejoblíbenějším způsobem platby za zboží je v Polsku stále dobírka (při sečtení dobírky a platby v hotovosti u kurýra či na místě odběru). Dobírku pak pořídíte po domluvě s každým z partnerů při zařizování služby.
Obrázek 2: Obrázek vyříznut z reportu E‑commerce v Polsce 2017 od Gemius.pl. Na první pozici je platba přes platební brány, pozice 2., 3. a 5. jsou platby dobírkou. 4. pozici hájí tradiční bankovní převod.
Doprava zboží do Polska
E‑shopaři se často mylně domnívají, že v Polsku musí mít vlastní sklad. Ačkoliv je samozřejmě velmi příjemné a jednoduché mít pevnou základnu, ze které budete své zásilky odesílat, ne vždy je to možné. Alternativ je mnoho a já vám popíšu alespoň tři z nich.
Warehouse sharing
Tato stále populárnější služba znamená, že využíváte sklad v cílové zemi. Pokud se zvládnete domluvit s dalšími expandujícími, můžete tímto krokem ušetřit spoustu peněz za cenu sdílení prostor.
Hraniční města
Druhou možností je zaslání balíků do hraničních měst a potom přeposílání v cílové zemi. To může vést k problémům a zdržením, ale i přesto tento budget — friendly způsob spoustu e‑shopařů využívá. Obzvláště v kombinaci s Paczkomaty (vysvětleno níže) takto snadno vyřešíte jakékoliv problémy s dodáním zásilek do větších měst po celém Polsku za docela nízkou cenu. Samozřejmě je k tomu potřeba mít kontakt či zaměstnance v těchto hraničních městech.
Mezistátní zásilkové služby
Většinu z vás nejspíš napadne DPD nebo DHL. Problémem bývá cena zásilek, která pro spoustu obchodů překračuje jakoukoliv rozumnou mez. Alternativou je služba Pošta bez Hranic, která zprostředkovává dopravu rozepsanou v bodě 2. Vy nabalíte zboží, Pošta bez hranic ho u vás vyzvedne a přepraví do cílových stanic. Případně můžete využít služeb Zásilkovny, která do zahraničí doručuje také.
Jak to vidí Poláci
Jak se na možnosti dopravy a jednotlivé kurýrní služby dívají polští zákazníci? V již zmiňovaném reportu se vyjádřili následovně:
Obrázek 3: Jak využívají dopravu polští zákazníci
Ve chvíli, kdy chcete využívat polských transportů, je vhodné se poohlédnout právě po nabídce těchto firem. Mají tradičně vyšší kvalitu služeb (tomu také odpovídající cenu) a jak vyplývá z průzkumu, lidé je preferují. Obzvláště In-Post je dle mého zajímavá služba, jakožto relativní nováček na trhu (s kurýrními službami začali teprve v roce 2014) si musí pořádně hlídat záda, aby je nesemlela větší mezinárodní konkurence, a tak poskytují nadstandardní služby.
Jak tedy doručit vaše zboží zákazníkům? V reportu od Gemius.pl, kde se výzkumníci ptali téměř tisíce lidí, vyšlo, že 82 % zákazníků upřednostňuje dopravu kurýrní službou až do domu nebo práce. Následuje stejná služba, jen od Poczty Polske, se 65 %. Zajímavé jsou další dvě volby — doprava domů zdarma s možností vrácení zboží a vyzvednutí nákupu z Paczkomatů.
Paczkomaty jsou zajímavý fenomén, který se postupně šíří i u nás — jedná se o boxy, do kterých kurýři či obchody samotné umisťují balíčky se zbožím a zákazníci si je vyzvedávají dle vlastní libosti. Výhodou je, že zatím není masově rozšířený, a tak nemusíte čekat na prodejně. Jsou často vhodně umístěné a není u nich potřeba jakékoliv interakce, což některým zákazníkům vyhovuje.
Obrázek 4: Jaký způsob dopravy objednaného zboží Poláci upřednostňují
Přehled platebních služeb a poplatků v tabulkách
Registrace, výběry, vrácení peněz zákazníkovi
Pokud přemýšlíte o expanzi do Polska a nevíte, kde začít, dejte nám vědět, rád pomůžu.
Komentáře (0)