V rámci vyhodnocování výsledků našich klientů za rok 2015 jsem se podíval i na vyhledávače Google a Seznam. Srovnal jsem výsledky neplaceného vyhledávání (organic) a PPC kampaní v Adwords a v Skliku a v následném článku s infografikou se o ně podělím.
Výběr e‑shopů
Stejně jako u předchozích článků jsem vycházel z dat 18 e‑shopů s největší návštěvností, u nichž máme přístup do Google Analytics. Návštěvnost všech e‑shopů překročila za rok 2015 půl milionu návštěv. Celkové tržby vyhodnocovaných e‑shopů překročily v loňském roce 1 miliardu korun.
Podíl na celkových tržbách podle zdrojů
Největší podíl na tržbách má PPC reklama v Adwords (Google / cpc) — 14,5 % celkových tržeb.
Následují neplacené výsledky vyhledávání na Google (Google / organic) s 11,1 % a poté seznamácké PPC kampaně (Seznam / cpc) se 7 % a neplacené vyhledávání na Seznamu (Seznam / organic) s 5,1 %. S různým značením zdrojů jako cpc a ppc nebo seznam a sklik jsem počítal.
Vyhledávání na Google a na Seznamu se na celkových tržbách podílí 37,6 %. Pro srovnání vyhledávače zboží generují e‑shopům jen 27,1 % tržeb. Společně pak vyhledávače a zbožáky e‑shopům přináší téměř dvě třetiny celkového obratu.
Konverzní poměr
Konverzní poměr mají jak na Google tak na Seznamu vyšší PPC kampaně než organic.
Největší konverzní poměr má Adwords 2,03 %. Následují Sklik s 1,73 %, Google organic s 1,30 % a Seznam organic s 1,14 %.
Celkový konverzní poměr vyhodnocovaných e‑shopů je shodný s konverzním poměrem Adwords — 2,03 %. Konverzní poměr z vyhledávání je 1,57 %.
Průměrná výše objednávky
Průměrná hodnota objednávky je nejvyšší u neplaceného vyhledávání na Google — 1.727 Kč.
Ostatní zdroje mají průměrnou hodnotu objednávky poměrně podobnou — Adwords 1.397 Kč, Seznam organic 1.323 Kč a Sklik 1.286 Kč.
Průměrná výše objednávky ze všech zdrojů je 1.724 Kč, z vyhledávání jen 1.444 Kč (o 16 % nižší).
Google nebo Seznam
Není to tak dlouho, co se řešilo, jestli víc objednávek přináší e‑shopům Google nebo Seznam. Dnes je to až na výjimky u většinu e‑shopů jasné. Google používá víc lidí, Google generuje větší návštěvnost (o 54 %) a více objednávek (o 80 %). Pokud srovnáme tržby, tak Google e‑shopům přinese víc než dvojnásobek oproti Seznamu (o 111 % více).
PPC nebo ogranic
Srovnání PPC kampaní s neplaceným vyhledáváním je vyrovnanější. PPC kampaně mají oproti neplacenému vyhledávání o 1 % méně návštěv, ale o 53 % více objednávek a o 32 % vyšší tržby.
Infografika
Závěr
Co říkáte na výsledky našich klientů? Překvapilo vás něco, nebo je vše tak, jak jste očekávali? Budu moc rád za váš komentář ke článku.
Pokud chcete zlepšit výsledky z vyhledávání, napište mi na vladimir.prichystal@besteto.cz, zavolejte, nebo se u nás stavte. V kontaktech najdete všechny potřebné informace.
Komentáře (7)
Je to tak jak jste odhadoval. Proklik tam i po nastavení 1 Kč je, byť téměř nulový (v průměru 2x za den oproti 30x za den při 7 a více Kč). Statisticky k nějaké té konverzi z Skliku musí občas dojít. V nejhorším případě 1%, tzn. za rok budou náklady cca 700 Kč a konverzí přibližně 7. Takže se nejspíš vyplatí Sklik používat, byť se jedná ve srovnání s googlem o směšně paběrkování. http://lidovyslovnik.cz/index.php?dotaz=pab%ECrkov%E1n%ED .
Můj odhad je, že budete mít málo přístupů, sem tam nějakou objednávku a bez práce ziskovou inzerci v malém objemu. Uvidíte, jak to dopadne. Pokud tak, jak píšu, stačí najít kompromis mezi starším nastavením a korunovým.
Co myslím, že by se stalo, kdybychom nastavili CPC na 1 Kč? To jste mě dostal. Já nevím co se stane, protože jsem nikdy takovou cenu nezkoušel. Vím jen, že naše konkurence pravděpodobně vůbec neřeší návratnost. Majitele dvou firem, které za Sklik stále platí, znám osobně. Jsou to starší pánové, kteří online marketing nechápou. I přesto, že mají podstatně horší produkty než my a za stejnou cenu, tak bez ohledu na návratnost Sklik kampaně stále dotují, takže cena za proklik se pohybuje kolem 7 Kč, aby byla pozice 3 nebo jenom nepatrně horší. 1 až 3 pozice vychází na 10 Kč za proklik a více.
Pane Přichystale, vzbudil jste ve mě zvědavost. Jdu schválně ještě naposledy nastavit Sklik … 1 Kč/proklik. Můj odhad je, že se reklama nezobrazí ani v pravém panelu.
Dominiku, a co myslíte, že by se stalo, kdybyste kampaně v Skliku, které měly aspoň nějaké onjednávky, nechali bežet s max. CPC třeba 1 Kč?
Google Adwords používáme řadu let a stále platí, že nám přináší přibližně 1x až 2x tolik, než co do něj nasypeme. U Skliku je situace velmi odlišná. Před několika lety to bylo ještě tak, že se přinejhorším vrátily náklady, ale poslední dva roky je každý pokus o co nejefektivnější vyladění reklam neúspěšný. Dokonce jsme zaplatili “odborníkům” ze Seznamu nemalou částku, aby kampaně vyladili a výsledek byl ještě horší, než naše dlouhodobě testovaná nastavení. S Sklikem jsme skončili, protože už nebylo možné nastavit kampaň tak, aby nebyla ztrátová a dělat to jenom kvůli brandu by bylo šílené. Navíc došlo k tomu, že naše weby (všechny) se propadly před rokem na fulltextu Seznamu z první až na 6 a 7 stranu SERP. Na Googlu se přitom dostaly naopak na první stranu na první pozice. WTF!? Zvláštní je, že tržby tím poklesly jen o 10 až 15%. Seznam podle mého názoru končí, resp. se bude měnit na něco jiného. Určitě to nebude kvalitní vyhledávač..
Data jsou za celý rok 2015 od e‑shopů z různých oborů.
za jake obdobi jsou to udaje? cely rok?
a jaky obor?