Napsat kvalitní PR článek, který Vám redaktoři rádi vydají nejen v elektronických médiích, ale i v těch tištěných, není vůbec lehké. Před samotným psaním je nejdůležitější vybrat zajímavé neotřelé téma, které podává nový pohled na danou problematiku.
Může se jednat o pozitivní i negativní článek, který však příliš nehodnotí ani nepřesvědčuje. Díky tomu si udrží svoji nezaujatost a máte tak vyšší šanci, že redaktoři článek použijí. PR článek nemusí být jen propagace, ale můžete se částečně soustředit také na linkbuilding nebo SEO.
Statistiky, výzkumy a rozhovory – dejte článku šanci na vydání
Téma je vhodné vybírat s ohledem na aktuální statistiky, výzkumy a testování. Málokoho nejspíš zaujme x‑tý článek s titulem „zaručené rady, jak zhubnout“. Pokud jej však postavíte na nejnovějším výzkumu zveřejněném Státním zdravotnickým ústavem, máte vysokou šanci, že redaktora článek zaujme. Lidi obecně zajímají čísla a procenta, takže pokud svůj článek podpoříte kvalitním výzkumem či statistikou, šance na zveřejnění se mnohem zvýší. Kromě již hotových výzkumů doporučuji také oslovit odborníky z dané oblasti, kteří Vám mohou poskytnout kvalitní a originální informace.
Titulek je král, pozor na perex a odstavce
Každý článek musí zaujmout už na první pohled. Nejdůležitějším prvkem se tak automaticky stává titulek, podle kterého se rozhodujeme, zda si článek vůbec přečteme. Z titulku by měl každý jednoznačně pochopit, o čem bude v textu řeč. Navíc by měl být lákavý a obsahovat sloveso. Jinak bude znít titulek „Nemoci z povolání ohrožují naše zdraví“ a jinak „Jednou z nejčastějších nemocí z povolání je astma. Vzniká až u 25 % zaměstnanců.“ Kromě titulku bychom měli pořádně promyslet také perex, tedy odstavec pod titulkem. Měl obsahovat několik vět, které obsáhnou celý smysl článku a přesvědčí čtenáře k jeho přečtení. Perex je důležitý také z pohledu novinářů, kteří nemají čas přečíst celý text a rozhodují tak především z titulku a perexu. Podobně jsou na tom i názvy odstavců.
Propagace v článku? Hlavně nenásilně
Celý text je důležité koncipovat tak, aby vaše vyjádření podporující vaši značku, produkt či službu, bylo nenucené a ne příliš nápadné. Obecně je tedy vhodné článek začít nastíněním problému, kde uvedete výzkum, statistiku atd. V druhém odstavci uvedete vyjádření nezávislého odborníka (např. lékaře) a následně odstavec s možností řešení (např. alternativní léčba vaším produktem) tedy vaše propagace. V posledním odstavci se můžete zaměřit např. na prevenci a další doporučení. Zkuste se zamyslet také nad SEO a doplnit klíčová slova v rozumné míře.
Hotový článek = půl práce aneb jak na vydání a zveřejnění
Ve chvíli, kdy dopíšete článek, na Vás čeká náročný úkol. Oslovit dostatečný počet novinářů a redaktorů a zaujmout je. Doporučuji redaktory oslovovat elektronickou poštou. V textu se snažte o co nejzajímavější informace z článku. Redaktory potřebujete zaujmnout mailem, protože málokterý z nich si otevře přílohu a bude číst celý Váš článek. Doporučuji také nabídnout poskytnutí dalších doplňujících informací, poskytnutí rozhovoru nebo článek s předstihem pouze vybranému médiu. Nejnáročnější na celém PR jsou vlastně kontakty. Je to tedy běh na dlouhou trať, při kterém postupně sbíráte kontakty a navazujete spolupráci s vybranými redaktory.
Kam s ním dál? PR portály, elektronická média a vlastní weby
PR články lze v rozumné míře také vlastními silami zveřejnit na různých PR portálech, které jsou na tento druh článků zaměřené. Kromě toho, že získáte odkaz, občas tyto portály procházejí i redaktoři a mohou je některé články zaujmout. V některých případech se lze přihlásit také jako redaktor určitých elektronických médiích a text zde vydávat. Jednou z možností je také zveřejnění na svých webových stránkách nebo na spřátelených stránkách. Zveřejnění však doporučuji vykonat až po tom, co necháte novinářům určitý čas na vydání. U zveřejnění svépomocí lze uvažovat také na doplnění odkazů do článku, tedy linkbuilding. Zde však doporučuji opatrnost vzhledem k možným postihům a penalizace ze strany vyhledávačů.
Rádi vám pomůžeme
Přijde vám, že už je toho všeho prostě moc? Obraťte se na nás, rádi vám pomůžeme.
Komentáře (0)