V obchodech jsem se minulý týden poprvé setkal s nabídkou mikulášských figurek a dokonce jsem ještě nikde neslyšel vyhrávat koledy, přesto je pro některé z nás předvánoční sezóna v plném proudu. No a co se týká internetového marketingu, je opravdu za pět minut dvanáct. Pojďme se podívat, co se dá ještě stihnout na poslední chvíli.
Jsou Vánoce opravdu tak důležité?
Než se podíváme na to, co se dá ještě do Vánoc stihnout, podívejme se na loňské tržby našich klientů a porovnejme poslední čtvrtletí s předchozím obdobím. Opravdu je čtvrtý kvartál tak důležitý?
Následující tabulka srovnává základní metriky návštěvnosti a tržeb 15 našich klientů za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2013. Jedná se o e‑shopy z různých oborů s čtvrtletním obratem zhruba od jednoho do třiceti miliónů.
Přístupy | Tržby | Transakce | Prům. hodnota | Konv. poměr | Na návštěvu | |
Říjen – Prosinec | 2 150 075 | 93 634 196 Kč | 32 253 | 2 903 Kč | 1,50% | 44 Kč |
Červenec – Září | 1 645 153 | 50 363 774 Kč | 21 285 | 2 366 Kč | 1,29% | 31 Kč |
Změna | 31% | 86% | 52% | 23% | 16% | 42% |
Výsledky jsou celkem očekávané:
- Návštěvnost se zvýšila o 31%.
- Tržby se zvýšily o 86%.
- Zvýšila se i průměrná hodnota objednávky (o 23%) a konverzní poměr (o 16%).
Zvýšení tržeb o 86% stojí za pozornost. Samozřejmě, že u každého e‑shopu dopadlo srovnání jinak. Protože se tržby snížily jen u dvou e shopů z patnácti, týká se tento trend naprosté většiny e shopů. U pěti z hodnocených e‑shopů se tržby dokonce více než zdvojnásobily.
Co se dá stihnout do Vánoc?
Na dlouhodobé strategie, velké analýzy a komplexní řešení, jejichž výsledky by se měly projevit do Vánoc, je nejspíš již pozdě. Pořád je ale spousta oblastí, kam se vyplatí investovat pozornost, čas a případně finance. Zde je pár praktických tipů, které vám do Vánoc můžou vydělat slušné peníze:
- SEO – zkontrolujte nejdůležitější stránky, přes které by měli přicházet vaši zákazníci. Vedou na tyto stránky v rámci e shopu odkazy z ostatních stránek, které s nimi souvisí? Neobsahují důležité stránky duplicitní texty s jinými stránkami? Schválně je zkuste prověřit pomocí Copyscapu a pokud narazíte na duplicity, připravte nové a lepší texty, které jsou jen vaše.
- PPC reklama – zkontrolujte kampaně a jednoduše vypněte ty, které vám přináší nejmíň. Naopak zvyšte nabízené ceny za proklik u kampaní, které vám vydělávají nejvíc. Nezapomeňte při vyhodnocování počítat alespoň s hrubým ziskem (předpokládaná marže mínus kredit). Pokud vám tato strategie přijde příliš zjednodušená, nejspíš sami víte, jak na optimalizací kampaní a radit nepotřebujete ;-)
- Vyhledávače zboží – zkontrolujte spárovanost vašeho zboží na Heurece a ve Zboží.cz a pokud máte spárovaných produktů výrazně méně, než kolik prodává mimo vás i konkurence, zapracujte na zlepšení spárovanosti. Na Heurece se zaměřte na zasílání kategorií (element CATEGORYTEXT) podle stromu kategorií Heureky a na zasílání všech povinných částí názvů. Na Zboží.cz požádejte o zapnutí párovacího nástroje a ručně napárujte alespoň nejdůležitější produkty. Případně můžete zažádat i o založení nových produktových karet, pokud ještě nejsou vytvořené. Určitě si také nechte od pana Mergada zpracovat audit XML feedů. Zpracování auditu je zdarma a audit často odhalí problémy, které výrazně přesahují inzerci ve zbožácích.
- E‑mail marketing – zamyslete se, jak často dokážete lidem posílat maily, aby byly zajímavé a užitečné. A pak to srovnejte s tím, jak často maily opravdu posíláte. U spousty e shopů je rada ještě jednodušší, pošlete svým zákazníkům tipy na dárky, info o převratných novinkách, které jste začali prodávat, nebo jim nabídněte bonus k nákupu či slevu, kterou si předem dobře promyslíte.
- Ostatní – zamyslete se, jestli opravdu naplno využíváte možnosti, které máte. Když už děláte prodejní akci, dostane se opravdu na všechny kanály, které máte k dispozici? Dozví se o ní fanoušci na Facebooku, odběratelé novinek, dřívější zákazníci, čtenáři spřátelených webů, návštěvníci vašeho e‑shopu či mikrostránek?
A co když nemáte čas či potřebné znalosti?
Pokud i bez marketingu nestíháte, obraťte se na odborníky, kteří vám pomůžou. Vyberte si agenturu nebo živnostníka, kterým důvěřujete, a pusťte se do práce společnými silami. Začít se dá menší zakázkou, u které si ověříte, že je pro vás spolupráce přínosem. Jen prosím pamatujte na to, že domlouvat se na zadání může být již nyní dost pozdě a že za měsíc už na vás nemusí mít žádný odborník vůbec čas. V Bestetu máme již nyní zhruba dvonásobek poptávek každý týden, než je běžné, a to nás podle zkušeností z předchozích let špička teprve čeká.
Máte zájem o pomoc s optimalizací inzerce na zbožácích, v Adwords, v Skliku, nebo se zlepšením výsledků z přirozeného vyhledávání? Napište nám. Promluvíme si o vašich představách a pak pro vás připravíme nabídku včetně ceny a termínu realizace. Pojďme máknout, do Vánoc ještě stále zbývá velký kus nákupního koláče, ze kterého si můžete ukousnout pořádný kus!
Komentáře (0)