Fňukání SEO koumáků nad zavedením „not provided“ považuji za ztrátu času. Článek o HTTPS mne však přiměl se, po delší době, zamyslet. A ejhle, on je „not provided“ vlastně skvělý marketingový tah!
Co je „Not provided“
„Not provided“ je hlášení, které Vám Google Analytics zobrazí ve výpisu vyhledávacích dotazů pro uživatele, kteří přišli z Google. Příčina není na straně Analytics, ale na straně samotného Google.
Funguje to takhle:
- Uživatel navštíví hlavní stránku Google.
- Uživatel zadá vyhledávací dotaz, výsledky se zobrazí na adrese podobné této:
„https:// www_google_cz/?gws_rd=ssl#q=besteto“
všimněte si, že tato adresa je na HTTPS. - Uživatel klikne na výsledek vyhledávání a odchází na adresu podobnou této
„http:// www_google_cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CB8QFjAA&
url=http%3A%2F%2Fwww_besteto_cz%2F&ei=LwXzU5r4FsesPd7cgeAB&
usg=AFQjCNFMKp-c9aAkJPjSgxa2t-H5Dm6htg&bvm=bv.73231344,d.ZWU“
všimněte si, že vede stále na Google, tentokráte ovšem na HTTP. - Google přesměruje uživatele na cílovou stránku.
Proč to udělá Google tak složitě? Pokud mu šlo o ochranu vyhledávacích dotazů, proč jednoduše nepostavil vyhledávání na HTTPS a hotovo?
Proč nestačil Google pouze přesun na HTTPS
Protože při odchodu z HTTPS nehlásí internetový prohlížeč uživatele referrer. Celý referrer. Ve statistikách by tak došlo k zakrytí nejen vyhledávacích dotazů, ale i celého Google a ten by spadl do přímé návštěvnosti!
Proč je „not provided“ skvělý marketingový tah
- Protože motivoval SEO komunitu, aby mluvila o Google, aniž by o sobě musel mluvit on.
- Protože v analytických nástrojích nejen skryje vyhledávací dotazy, ale zároveň ponechá Google jako zdroj, a ukáže tak svůj obchodní potenciál.
21. 08. 2014
Komentáře (10)
Je dobré že google nezakázal tieto data o vyhľadávaní v GWMT lebo to až potom by začala celkom zábava s analýzou dat navštevnosti.
Michale, souhlasím s tím, že mimo SEO sféru mohl takto Google získat částečné PR, ale jinak co vlastně lidi v SEO řeší většinu času a nesouviselo by s Googlem či jiným vyhledávačem?:)
Souhlasím.
U nás hraje roli, že jak se neustále učíme, tak souběžně s “not provided” a vývojem trhu vůbec, jsme odhalovali a stále odhalujeme, kolik toho nevíme o samotném podnikání klientů. Opakují se nám případy, kdy dopad změn např. ve fulltextu Seznamu je 5 % tržeb a chyba v procesech uvnitř klienta je 30 % tržeb. A je to opakované. Odtud pramení větší zaměření na tyto signály. Které, v případě mne, třeba právě “not provided” výrazně potlačily.
Michale, souhlasím s těmi dalšími signály. ale ty tu byli už před not provided ne? Takže po nástupu not provided došlo k omezení celkového množství signálu, na základě kterých můžeme situaci analyzovat.
Nemyslím si Pavle, že jsme chytřejší než někdo jiný.
Moc děkuji za tvé komentáře. Vážím si jich. A budu rád za další.
Taky nemohu říct, že by nikdo v Bestetu klíčová slova nebo nějakou tu pozici nesledoval. Jen je jejich význam kapku otupen dalšími signály — třeba z účetnictví, struktury dotazů na podporu, časové souvislosti akcí na webu s událostmi v kammpaních, trendech v návštěvnosti jako celku…
Zkusím si uvařit kafe a napsat o tom zvláštní článek.
Každopádně jsem Pavle za tvé komentáře moc rád. A děkuji.
Klíčová slova jsou podstatná data, ať si v Bestetu myslíte co chcete. Už jenom pro analýzu podílu brandových a nebrandových dotazů. A samozřejmě takových informací spojených s klíčovými slovy je velké množství. Chápu, že jste se chtěli vymezit a říct my jsme ti chytří, ostatní jsou ti hloupí, ale v tomto případě to považuju za velmi nešťastný krok. Ano, data o klíčových slovech lze nějak nahrazovat jinými daty, ale náhrada není nikdy absolutní. a prostým faktem zůstává, že analytika tímto krokem přišla o velké množství důležitých dat. To myslím není možné vyvracet.
Vyhodnocujeme Pavle data pravidelně. Ale:
to aby byla naše rozhodnutí správná.
:)
Not provided je problém zejména kvůli vyhodnocování a analýze dat. Ale jestli to Besteto tohle neřešíte, chápu, že vám to přijde nepodstatné:-)
Je to taková nostalgie. Vzpomínáš ještě na tabulkový PageRank?
Bylo to něco, co se dalo měřit, zkoušet zvýšit, a hodně o tom mluvit. A Google byl v té době docela maličký. Marketingové to zvládl skvěle. A umí to i dnes.
Je to inspirující. A jak říkám, přimísila se kapka nostalgie :)
Rozhodně díky za komentář Zdeňku.
Nezlob se, ale Google nemusí SEO komunitu takto motivovat, aby o něm mluvila:)))