Navažme na Lukášův a Michalův článek o přesunu webů na HTTPS. Domnívám se, že jde o mnohem víc, než pár bodíků pro SEO. Dopad zkusím ukázat na situaci, kdy by všechny internetové stránky byly na HTTPS. Berte prosím následující řádky jako impulz k zamyšlení. V některých případech realitu kapku zjednoduším.
Co znamená HTTPS na internetu
Jde o šifrovaný protokol komunikace mezi internetovým prohlížečem uživatele a webovým serverem. Podrobnosti najdete třeba na Wikipedii pod heslem HTTPS. Pro naše potřeby si vše představme jako roury a zdi.
HTTPS jako roura
HTTPS vytvoří mezi uživatelem a webovým serverem šifrovanou „rouru“ dovnitř které cizí běžní smrtelníci nevidí.
HTTPS jako zeď
Při odchodu uživatele z internetových stránek umístěných na HTTPS by internetový prohlížeč uživatele neměl předávat cílové stránce informaci o HTTP referrereovi. V důsledku toho ví cílová stránka mnohem méně o předchozí činnosti uživatele, než je tomu v případě vstupních webů na HTTP.
Jak dopadne zavedení HTTPS zdí na nás marketéry
Zvykli jsme si na komfort webové analytiky. Přirovnal bych ji k tomu, když weby našich klientů spočívají na zelené louce. My marketéři z dálky vidíme přicházející uživatele. Vidíme, odkud přicházejí, odhadujeme, co tam dělali, a tak máme mnoho informací pro další činnost.
V praxi informace z HTTP referreru i další hlášení internetových prohlížečů zpracovávají například Google Analytics, recommendation software, reklamní PPC systémy i jiné technologie.
A teď si představte, že na té louce kolem vás postaví zeď. Uživatelé chodí dveřmi. Co ale dělají za nimi vidět není. Tedy není to vidět za stávajícího stavu, kdy jsme pouze seděli a koukali po louce kolem. Mohli bychom někoho vyslat za dveře, aby uživatelům lepil na čelo lístek s informacemi — řečí webových analytiků — bychom mohli uživatele značkovat. Ano, důsledné značkování všech činností marketéra by důsledek zdí částečně odstranilo.
To mi ale můžete říct:
- Vždyť to bude pracné a tedy drahé.
- Vždyť uživatel všechno pozná a nám to přijde hloupé.
- Vždyť odkazy, které vzniky dříve a značeny nejsou již nedohledáme a neupravíme.
- Vždyť to nebude jako dřív.
Ano, internet nebude jako dřív. Bude jiný. Neříkám zda lepší, nebo horší. Internet na HTTPS bude jiný než ten, který známe nyní.
HTTPS zdi a roury škodí i pomáhají
Osob, na které HTTPS zdi a roury dopadnou bude řada. Kromě samotných uživatelů, kteří si toho často ani nevšimnou, vzpomeňme například na pana Putina. O tom jak jeho tým v Rusku krotí internet bylo napsáno v ČR třeba zde, zde a zde. Takovým lidem roury a zdi práci ztíží. Neznemožní, podívejme se třeba na Čínu. Ostatně má-li Rusko oficiální fulltextový vyhledávač Sputnik, může mít i vlastní internetový prohlížeč, různá rozšíření prohlížečů i jiné technologie, které „analytiku“ uživatelů umožní. Ale přeci jen to bude těžší.
Z tohoto pohledu mi přijde oběť nás marketérů jako marginální.
Ano, internet nebude takový, jak jsme ho znali dřív.
Komentáře (1)
Je to jak s jinými změnami, které zasáhnou všechny. Šikovní si s tím poradí, nešikovní budou mít problém a nakonec si i oni najdou svou cestu. Pro mě je to zajímavá výzva podívat se na známé zase po letech trošku jinak. Bude zajímavé, kam se posuneme třeba za rok.