Politika ochrany soukromí uživatelů a s ní spojená připravovaná restrikce ukládání cookies třetích stran Mozillou je zásadní téma marketingu na internetu. Byť je o něm v ČR zatím slyšet málo. Výjimkou je článek Firefox odkládá koláčkovou revoluci, který doporučujeme přečíst. Zde pak doplňme pár tipů k zamyšlení.
Proč je význam cookies pro marketéry tak velký?
Protože jej využívá drtivá většina nástrojů, od fulltextových vyhledávačů, přes PPC reklamní systémy, až po analytický software, v čele s Google Analytics. Ráznější ochrana uživatelů před ukládáním cookies by mohla vést k omezení některých funkcí těchto aplikací. Nahradit cookies by možné být mělo, trh na to ovšem není připraven.
Tipy k zamyšlení:
- Existují metody, jak cookies nahradit.
- Nasazení těchto metod zabere čas.
- Komu by ztížilo situaci? Google? I jemu by 100% přechod zabral čas.
- Komu by ztížilo situaci dále? Subjektů je mnoho, například služby: Google Analytics, AdWords, Sklik, Etarget, Hlášení konverzí Heureky či Zboží.cz a mnoho dalších.
- Mozilla Firefox by nebyl první. Podobně postupuje např. Safari. Firefox má ale výrazně vyšší tržní podíl, a tak by tato změna „bolela“ mnohem více.
- Mozilla má značnou část příjmů od Google.
Jaký bude další postup
Firefox 22 bude funkci pro blokování cookies třetích stran obsahovat, oproti plánu by však ve výchozím nastavení měla být vypnuta.
Otázky k zamyšlení pro vás
Jak se k tomu postaví Google? Jak se k věci postaví reklamní platformy a webové služby působící v ČR? Je to víc než hra o čas? Vydělá nakonec uživatel?
Komentáře (1)
Zdravím, nepužívají GA v default first party cookies? O third party jde pouze ve chvíli přepnutí na verzi, která sbírá remarketing, což se týká naprosté minority GA uživatelů, protože stále se historicky dost využívá AdWords kód, který je third party…