Napadlo vás někdy, že zákazníka od nákupu na svém e‑shopu odrazujete? Třeba tím, že máte nefunkční obrázky produktů.
Možná vám to nikdy nedošlo, nemůžete totiž myslet na všechno. Ale nebojte, od toho jsme tu my. Provedeme vás těmi nejčastějšími chybami a poradíme, jak na ně vyzrát.
1. Zákazník nemůže nakoupit
E‑shop obsahuje technické chyby, které brání v přidání zboží do košíku nebo způsobují problémy při průchodu objednávkovým procesem: objevují se chybové stránky, server se přetíží a zákazník není schopný nákup dokončit.
Co s tím?
- Otestujte e‑shop ještě před jeho spuštěním.
- Zvyšte kapacitu serveru nebo hostingu, aby vydržel zátěž, kdy je návštěvnost největší.
- Sledujte výskyt stránek s kódem 404 (stránka nenalezena). S tím pomůže Google Analytics. U problémů s hostingem či serverem je dobré monitorovat, zda je e‑shop online. K tomu se dá použít třeba služba Uptime Robot, která při výpadku zašle upozornění mailem.
2. Chyby ve formuláři
Vlastní e‑shopová řešení mají často mouchy ve formulářích. Například neupozorní zákazníka na to, že do kolonek „PSČ“ a „Telefonní číslo“ nepatří písmena. To pak vede k tomu, že:
- Objednávka se odešle s neplatnými údaji a nastanou problémy při doručování.
- Při přechodu na další krok objednávky se načte stejná stránka s formulářem. Ovšem bez upozornění, že je něco špatně.
- Stránka s formulářem se znovu načte a navíc se smažou všechna již jednou vyplněná pole.
Co s tím?
Stačí, aby kolonky s nesprávnými údaji zároveň dokázaly zobrazit, kde je chyba a jak ji má zákazník opravit.
3. Nefunkční slevové kódy
Máloco dokáže zákazníka naštvat víc, než neplatný slevový kód. Vybere si zboží, přejde do košíku a co se nestane: slevový kód nefunguje.
Zdroj obrázku: www.giphy.com
Co s tím?
- Pokud slevové kódy používáte a nestojíte o naštvané zákazníky, zkontrolujte si, kde všude na ně odkazujete a zda jsou stále platné.
4. Nákup přes mobil
Zákazníci stále častěji nakupují přes mobily. Spousta e‑shopů na to však stále není připravená.
- Prvky na webu se špatně zobrazují nebo se překrývají.
- Ztratí se popisky.
- Navigace, která ukazuje stav průchodu košíkem, zabírá velký prostor v horní části stránky a zákazník musí neustále scrollovat.
Co s tím?
- Zkuste si cvičně projít nákup na vašem e‑shopu z mobilu.
- Nechte nakoupit osoby, které neznají e‑shop a sledujte, kde mají problém či nejasnosti.
- Proveďte uživatelské testování.
- Najměte si na vyladění UX specialistu.
5. Nemáte HTTPS
Spousta e‑shopů nemá HTTPS. Přitom každý z nich zpracovává citlivé údaje uživatelů během objednávkového procesu. Pokud se návštěvník webu připojuje z veřejně dostupných wifi, třetí osoby můžou sledovat, co přesně dělá (jaké zboží si prohlíží, jaké údaje zadává). Pokud máte administraci e‑shopu na nezabezpečeném protokolu a využíváte veřejné wifi, i vás může sledovat třetí osoba.
Co s tím?
- Přejděte na HTTPS.
6. Zobrazuje se nesprávná měna
E‑shopy, které fungují na českém i slovenském trhu, si občas pletou měny. Stává se, že českým uživatelům předkládají ceny v eurech a slovenským v korunách.
Co s tím?
- Vždy je potřeba zjistit, jak má e‑shop vyřešené zobrazování různých měn různým uživatelům. Může to být ošetřeno parametrem v URL adrese.
- Poté je třeba pamatovat na to, aby byl správný parametr u propagovaných adres v XML feedech, inzerátech apod.
7. Nefungující obrázky u produktů
Obrázky u produktů se vám občas nezobrazují. Pro vás možná maličkost, pro zákazníka zásadní problém. E‑shop najednou nepůsobí funkčně ani důvěryhodně a návštěvník z webu odchází.
Co s tím?
Nefunkční obrázky u produktů vám najdou nástroje Screaming Frog, Xenu nebo Marketing Miner. Vy je pak můžete opravit.
8. Komunikace o stavu transakce
Některé e‑shopy na zákazníka zapomenou ve chvíli, kdy dokončí objednávku. A to rozhodně není dobře. Zákazník by měl vždy vědět, co se děje a co bude následovat.
Co s tím?
1. Ve chvíli, kdy zákazník objednávku dokončí, ho informujte o úspěšném přijetí objednávky a termínu, kdy bude vyřízena.
2. Po expedici a odeslání objednávky dejte zákazníkovi vědět, kdo ji dopraví a kdy může objednávku očekávat.
3. Když se něco pokazí, nehrajte mrtvého brouka. Pokud se například změní termín doručení objednávky, ozvěte se. Zákazník by měl vždy vědět, co se stalo.
Uvítali byste doporučení okolo nákupního procesu ve vašem e‑shopu? Ozvěte se nám.
Komentáře (1)
Doporučuji testování SiteAnalyzer — bezplatný program pro audit a technickou analýzu stránek. Současně není soubor funkcí prakticky horší než placené protějšky.