Máte pojmy z marketingové branže v malíku? A jste si jistí? Připravili jsme pro vás seriál článků o klíčových pojmech SEO, PPC reklamy a marketingu na internetu vůbec. Vedle pojmů základních se podíváme i na “vychytávky” či nahlédneme do marketingové minulosti. Začneme od několika nekalých technik optimalizace pro vyhledávače, tzv. “black hat SEO”. Jako první se podívejme na cloaking.
Co je to cloaking
Cloaking (z angl. slovesa cloak – zahalit, přikrýt) je technika, při které webový server pracuje se dvěma verzemi internetové stránky. Jedna je určená pro běžného uživatele, druhá pro internetový vyhledávač nebo antivirový detektor.
Metoda cloakingu je založená na rozpoznávání uživatele – využívá skript, který při žádosti o stránku porovná IP adresu uživatele s databází adres vyhledávačů nebo detektorů i další signály tak, aby rozpoznal, zda jde o skutečného uživatele, či vyhledávací stroj.
Cloaking a SEO
Při využití cloakingu v SEO pošle skript vyhledávači verzi stránky upravenou tak, aby měla co nejlepší ranking – umístění ve vyhledaných výsledcích. Tato verze většinou není pro běžného návštěvníka použitelná. IP adresám běžných uživatelů se proto zobrazuje verze, která je uživatelsky přátelská, ale měla by nízký ranking. Cloaking spadá do kategorie tzv. black hat SEO, která je vyhledávači penalizovaná.
Další využití cloakingu:
- maskování stránky obsahující malware před systémy automatické antivirové ochrany (IDS – Intrusion Detection System) nebo antivirovými laboratořemi, které sbírají vzorky pro testování,
- zakrytí stránky s nelegálním obsahem (pornografie, pirátství).
Schéma principu cloakingu
Schéma principu cloakingu.
Další zdroje
- Wikipedia (anglická),
- Webworkshop.net,
- Česky – Novinky.cz.
Komentáře (0)