Otevřeli jste někdy stránku a zjistili, že místo požadovaného webu se objevila chybová hláška: stránka neexistuje, error/chyba 404? Určitě ano. Tušíte, proč se to stalo?
Jak vzniká chybová hláška 404?
Typické spouštěče chybové hlášky 404 jsou tyto:
- zadaný název domény neexistuje,
- adresa URL nebo její obsah (soubory, obrázky apod.) byly smazány nebo přesunuty,
- přechod z http na https (secure=zabezpečeno),
- změna názvu kategorie v e‑shopu (nebo stránky na webu) bez přesměrování,
- odebrání produktů z nabídky bez přesměrování,
- přechod na jiné eshopové řešení.
Ukážeme vám to na příkladu našeho blogu. Pokud bych změnil název stránky z “Blog” na “Besteto blog”, může URL adresa místo https://www.besteto.cz/blog vypadat takto: https://www.besteto.cz/blog-besteto
. Po zadání původní URL se zobrazí chybová hláška 404 Stránka nebyla nalezena (Obr. 1).
Následuje vysvětlení i s možnostmi, které návštěvník stránek má. Takhle to má vypadat, když je provozovatel stránek na tento případ připravený. Nicméně u mnoha webů můžeme vidět horší variantu, ze které se dozví jen 404. That’s an error (Obr. 2). Na stránce chybí návod pro uživatele, se kterým by se dostal tam, kam potřebuje.
Na stránku 404 se můžete dostat obvykle dvěma způsoby:
- Ručně napíšete URL adresu do adresního řádku v prohlížeči. Zde se může jednat pouze o překlep nebo o špatnou adresu.
- Proklikem přes odkaz.
Co by měla stránka s chybou 404 obsahovat?
Důležitá je funkčnost stránky. Některé weby/eshopy své návštěvníky přesměrují na domovskou stránku, což ale moc nedoporučujeme. Nemají totiž šanci se dozvědět, že je něco špatně s URL odkazem. Na homepage se dostat nechtěli a web naštvaně opouští.
Jaké prvky může stránka s chybou 404 obsahovat?
- Hlavní menu
- Vysvětlení, proč se zobrazila chyba 404
- Odkaz na blog
- Kontakt
- Vyhledávací pole
- Odkazy na sociální sítě
Pokud byste chtěli být kreativní, můžete zvolit zajímavou formu, kterou si zákazník zapamatuje (Obr. 3 a 4).
Jaký dopad může mít error 404?
Vyhledávače jako Google a Seznam procházejí weby a kontrolují, jestli je vše v pořádku. Pokud zaznamenají zvýšený výskyt erroru 404, předpokládají, že web není příliš udržován. To se negativně projeví v hodnocení webu.
Vyhledávače mohou snížit vaše pozice v SERPu (výsledcích vyhledávání), nebo budou web procházet méně často. Následkem toho bude trvat déle, než zaindexují nové stránky nebo než načtou aktualizace, které jste provedli na starších stránkách.
Následkem nefunkčních stránek, může dojít k poklesu důvěry návštěvníků ve funkčnosti webu a podnikání provozovatele.
Jak může běžný návštěvník překonat chybu 404 a dostat co potřebuje?
Zobrazení stránky 404 nemusí nutně znamenat, že požadované informace nejsou vůbec k nalezení. V mnoha případech je chyba snadno k odhalení. Návštěvník může vyzkoušet:
- Znovu načíst stránku: Může se stát, že se stránka nenačetla správně. Zkontrolujte to kliknutím na tlačítko Obnovit v prohlížeči, pomocí (Ctrl + R) nebo také stisknutím klávesy F5.
- Zkontrolovat URL adresu: Ať už jste URL zadali ručně, nebo jste se proklikli přes odkaz, může adresa obsahovat překlep. Kontrola se provádí jen tehdy, pokud je adresa čitelná (např.
https://www.besteto.cz/blog/seo
). V případě nečitelné adresy (např.https://www.besteto.cz/123651/query3545453
) není šance chybu poznat. - Odstranit mezipaměti prohlížeče a soubory cookies: Pokud máte přístup na web z několika zařízení a zdá se, že jen na jednom z nich se vyskytuje chyba, problém by mohl spočívat v prohlížeči. Proto by se měla smazat jak mezipaměť prohlížeče tak i soubory cookies.
Návod na odstranění mezipaměti prohlížeče:
Pokud ani jeden z výše uvedených kroků nepomůže, obraťte se na provozovatele webu/eshopu.
Jak si nastavit zasílání upozornění o chybě 404 pomocí Google Analytics?
V Google Analytics si vytvoříte vlastní upozornění, které bude hlásit náhlý nárůst chyb 404 (stránka nenalezena), díky kterému odhalíte problémy na webu v samém počátku.
Než začnete s nastavováním, zjistěte název vaší chybové stránky. Abyste ho zjistili, stačí zadat neplatnou URL adresu (u nás by to bylo např. www.besteto.cz/BD?KWUGAFLW5314
Objeví se stránka 404 (BESTETO chybovou stránku jste viděli na Obr. 1) a z ní se dozvíte, že pro BESTETO bude název chybové hlášky “Stránka nebyla nalezena”.
Potom přejděte do Google Analytics a začněte s nastavením:
1. Vlevo dole klikněte na položku Správce a poté v pravém sloupci zvolte Vlastní upozornění (Obr. 5)
2. Klikněte na tlačítko Nové upozornění (Obr. 6).
3. Nastavte následující detaily (Obr. 7):
- Název upozornění: Zde vyplníte, jak se vaše upozornění bude jmenovat (např. Nárůst chyb 404).
- Použít na: Máte možnost využít upozornění i pro další projekty.
- Období: Za jaké období chcete abyste upozornění dostali (doporučujeme denně).
- Zaškrtnutí Checkboxu: Pokud se aktivuje toto upozornění, pošlete mi e‑mail.
- Podmínky upozornění: U položky “Vztahuje se na” vyberete “Název stránky” s podmínkou “Shoduje se přesně s” a do pole pro hodnotu vyplníte název chybové stránky.
- Upozornit když: Vyberte “Návštěvy”a nastavte podmínku “Je větší než” s hodnotou 3 až 4.
Nezapomeňte nastavení uložit a máte hotovo. Jakmile se zvýší počet návštěv, v rámci jednoho dne na vyšší hodnotu, než máte nastavenou, tak Google analytics vás na to upozorní emailem.
TIP: Pro weby a e‑shopy, které se vyznačují velkou návštěvností, doporučujeme nastavit hodnotu větší, protože se zvyšuje pravděpodobnost, že návštěvníci zadají omylem špatnou URL adresu. To by pak mělo za následek, častá upozornění ve vaší schránce. A naopak u menších webů je lepší tuto hodnotu snížit.
Jak opravit error 404?
Opravou se budou především zabývat majitelé webů/eshopů, pro které je klíčové zachytit error 404.
Pro vyhledání chyb existují placené i neplacené nástroje, které vám ušetří spoustu času. Nástroj Deadline Checker je zdarma, nicméně má limit (2 000 URL) adres. Kontroluje webové stránky a ukáže, které adresy nejsou k nalezení. Alternativou může být nástroj Xenu nebo placené nástroje: Screaming Frog, Marketing Miner nebo Collabim.
Dalším pomocníkem může být Google Analytics, pomocí kterého lze zjistit historické 404. Ty jsou důležité zejména tehdy, pokud na Vás odkazuje cizí web, ze kterého proudí návštěvnost na váš web. Jestliže se návštěvník proklikne, z jiného webu na váš a uvidí chybu 404, tak nejspíš odejde.
V Google Analytics klikneme na “Chování” → “Obsah webu” → “Všechny stránky”. (Obr. 8)
Potom změníme datum na posledních 6 měsíců (Obr. 9) a přepneme na “Název stránky”. Zadejte název neexistující stránky (např. Stránka nebyla nalezena, stránka nenalezena apod.) a kliknutím na odkaz se dostanete na podrobnější přehled (Obr. 10).
Máte možnost stránky vyexportovat a například v excelu si je podrobněji projít (Obr. 11).
Zjistili jste, které adresy jsou nefunkční. Jaký bude další krok? Pokud jste technicky zdatnější, nabízí se zde možnost opravy. Otevřete své webové/eshopové řešení a většinou v nastavení URL adres proveďte permanentní přesměrování pomocí 301 na novou adresu stejné stránky (nebo co nejpodobnější stránku, která je na webu aktivní).
Návody pro nastavení přesměrování na různých eshopových řešeních:
Může nastat situace, že vaše řešení neumožňuje přesměrování. V tomto případě je dobré kontaktovat buď správce webového/eshopového řešení nebo programátora, který v souboru .htaccess adresy přesměruje.
Nemáte na čtyřistačtyřky energii ani čas?
Naše agentura v rámci technického SEO auditu provádí i kontrolu nefunkčních stránek 404. Pokud byste měli zájem o tuto službu, stačí se nám ozvat.
Komentáře (0)