Je léto, prázdniny, doba dovolených a pro spoustu e‑shopů mrtvá sezóna. Právě teď se však rozhoduje o tom, jaké výsledky bude mít váš e‑shop ve vánoční sezóně. Pokud pro vás nejsou Vánoce hlavní sezóna, můžete být v klidu. Pokud ale prodáváte například parfémy či jiné dárkové zboží a jen za listopad a prosinec utržíte polovinu ročních tržeb, pojďte se podívat, jak se na Vánoce začít chystat.
Chystat se na Vánoce už o prázdninách?
Na úvod si pojďme říct, proč se na Vánoce začít chystat již o prázdninách:
- U spousty změn se výsledky projeví až za delší čas. Asi nejdelší prodlevu mají změny v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO). Když například získáte nové zpětné odkazy, bude vyhledávačům trvat až několik měsíců, než odkazy zaregistrují a zlepší hodnocení i pozici vašich stránek.
- Vaše marketingová agentura potřebuje čas na zpracování plánu a doporučení, které se musí poté zapracovat. K tomu jsou potřeba další lidi např. vývojáři, grafici. A než se vše připraví, zrealizuje, zkontroluje a doladí, zabere to minimálně týdny, spíš pár měsíců.
- Vzhledem k přetlaku poptávky v předvánočním období se zvyšují ceny marketingových i jiných služeb. V Bestetu například běžně provádíme jednorázové optimalizace za 980 Kč/ h + DPH, v předvánočním období účtujeme 1.280 Kč/h + DPH a stejně jsme rádi, že domluvenou práci stíháme udělat v termínech, se kterými jsou klienti spokojení.
- Připravit se včas znamená nejen víc vydělávat, ale získáte i prostor řešit aktuální problémy a vše, co souvisí s fungováním e‑shopu ve špičce.
A jak se tedy na Vánoce připravit? Začněme zdrojem, který většině e‑shopů přináší největší tržby, a u kterého je důležité začít s optimalizací opravdu včas.
Předvánoční SEO (optimalizace pro vyhledávače Google a Seznam.cz) pro e‑shopy
Čemu se věnovat o prázdninách, aby k vám chodilo víc zákazníků z přirozených výsledků vyhledávání z Google a ze Seznamu:
- Udělejte si analýzu klíčových slov a zkontrolujte, že máte pro důležitá klíčová slova připravené vhodné vstupní stránky. Doporučuji použít nástroj pro návrh klíčových slov v Skliku. Tam vyhledáte všechna klíčová slova a fráze, které se týkají vašeho e‑shopu. Když následně vložíte klíčová slova do Collabimu, zjistíte své pozice na Google a Seznamu a můžete klíčová slova vyexportovat i s url adresami stránek, které se dostaly do výsledků vyhledávání. Tam, kde je vaše pozice 60+ (mimo prvních 60 výsledků), vám nejspíš chybí vstupní stránka, která by obsahovala klíčové slovo v titulku i v obsahu stránky. Objevíte ale i spoustu klíčových slov, kde se do výsledků vyhledávání dostává jiná stránka, než si přejete.
- Zkontrolujte si vnitřní prolinkování. Odkazy na vašich stránkách by měly vést na nejdůležitější stránky — nejčastěji na důležité kategorie a produkty. Odkazuje na ně vaše hlavní strana? Nemáte ve stránkách odkazy, které směřují na stránky, kam lidi nechcete posílat? Schválně se podívejte na odkazy v patičce. Doporučuji použít i libovolný nástroj, který vám změří počet odkazů na stránce. Stačí si uložit jako záložku do prohlížeče kód: javascript:alert(document.links.length+’%20links’). Věřili byste, že ve stránce máte stovky odkazů? Jsou všechny opravdu nezbytné?
- Získejte zpětné odkazy. Existuje spousta způsobů, jak to udělat. Pokud s tím nemáte zkušenosti, nechte si poradit. Sami určitě zkontrolujte, jestli máte dobře prolinkované vaše projekty a weby mezi sebou. Pokud už máte více webů, nebo partnery, kteří vás rádi doporučí, nebo vám vloží na stránky odkaz, využijte to.
- Nechte si zpracovat SEO audit. Audit webu z pohledu vyhledávačů může odhalit zásadní chyby, které brání tomu, aby k vám vyhledávače s radostí posílaly návštěvníky, a aby se z nich pak stali spokojení zákazníci. Zde se neobejdete bez zkušeného odborníka či agentury. Besteto nabízí SEO audit (SEO analýzu) v rozsahu od 4 hodin a s cenou 980 Kč/h + DPH. Co může odhalit SEO analýza e‑shopu:
- velký počet návštěv neexistujících stránek (změníte třeba url kategorie nebo produktu a lidi chodí stále na původní stránku s chybovou hláškou 404),
- chybějící vstupní stránky a chyby ve vnitřním prolinkování (obojí popsáno výše v článku),
- chybějící stránky v sitemapě (nově přidávaným produktům trvá zbytečně dlouho, než se o nich vyhledávače dozví),
- zakázanou indexaci důležitých stránek přes robots.txt (vyhledávače ignorují stránky, které byste chtěli mít ve výsledcích vyhledávání),
- špatnou práci s filtry a stránkováním (vznikají duplicitní stránky, do výsledků vyhledávání se dostávají méně důležité stránky na úkor těch důležitých)
- duplicitní obsah v rámci e‑shopu nebo s cizími e‑shopy (vyhledávače duplicitní obsah zahazují a mohou ho i penalizovat
- nekvalitní odkazy vedoucí na e‑shop (hrozící penalizace zejména od Google, dobrý důvod k zamyšlení, jak získávat odkazy).
Samozřejmě by se dalo pokračovat s dalšími doporučeními. Pokud si ale projdete alespoň tato základní, věřím, že budete příjemně překvapení, jak dopadne vaše předvánoční sezóna. V dalších článcích se podíváme, jaké základní kroky podniknout při přípravě na Vánoce u PPC reklamy, u vyhledávačů zboží a u e‑mail marketingu.
Komentáře (1)
Seo, seo, seo… Většina lidí nabízejících SEO vůbec neví o čem mluví, takže 4. bod je trochu sporný, mám relativně špatné zkušenosti… Ale možná vyzkouším vaše služby (btw to co píšete u bodu 4 jako možné problémy si zvládnu udělat sám, co kdybste přidali něco, co za to vážně stojí). Každopádně mi přijde jako lepší varianta udělat si MSc studium se zaměřením na marketing a úspěšnost vašeho snažení na hodinu práce bude podle mě úplně jinde… To neznamená, že by se SEO mělo opomíjet, to asi ne (když opomineme, že jenom vyhledavače vědí, jak skutečně fungují), ale nějaký kvalitní marketing je podle mě lepší základ.