3 faktory, které ovlivňují návštěvnost vašeho projektu v roce 2022

Vidíte v analytických nástrojích mnohem nižší návštěvnost vašeho projektu v porovnání s minulým rokem a přemýšlíte, čím by to mohlo být? Na vině může být spoustu faktorů, které ovlivňují zákazníky v nákupním chování. V našem článku se zaměříme na 3 hlavní důvody, které mohou za pokles návštěvnosti vašich projektů v roce 2022. 

1. Nová cookies lišta

Rok 2022 přinesl majitelům internetových stránek a e‑shopů jednu velkou změnu. Od 1. ledna 2022 začal v České republice platit zákon o elektronických komunikacích, na základě kterého se může každý uživatel dobrovolně rozhodnout, s jakými cookies bude na webu souhlasit a s jakými ne. A právě tato “malá” změna se dotkla všech mnohem víc, než původně čekali.

Cookies lišta

Pokud používáte analytické nástroje založené na sběru dat, tak jste si určitě všimli, že došlo ke snížení návštěvnosti v daném analytickém nástroji (např. Google Analytics) a poklesu tržeb. O něco komplikovanější je nově také cílení na uživatele, kteří navštívili váš web a nesouhlasili se sběrem osobních dat.

Jaké to má důsledky?

  • Pokud máte příjmy z Google AdSense, tak vaše stránka nezobrazuje reklamu tak velkému počtu lidí, jak jste byli zvyklí. To se může negativně projevit v příjmech z reklamy
  • Pokud pronajímáte prostor na svých stránkách například pro PR články nebo napřímo pro reklamu, uvidíte v datech pokles návštěvnosti, na jejichž základech prodáváte tento prostor
  • Pro majitele e‑shopů propad návštěvnosti může znamenat pokles růstu e‑shopu
  • Pro všechny, kteří sbírají cookies a tvoří z nich publika návštěvnosti, která následně využívají pro remarketingové kampaně to znamená nižší počet uživatelů v publicích
  • Pro všechny, kteří tvoří online kampaně pracující s konverzemi/​leady nebo jejich hodnotou to znamená, že tyto kampaně pracují s menším množstvím dat a jsou tedy podhodnocené a tlumí zobrazování, což vede k nižšímu počtu konverzí.

A protože nás zajímalo, jak jsou na tom klienti u nás v BESTETO, podívali jsme se na zoubek tomu, jaký pokles návštěvnosti potkal právě je porovnali jsme návštěvnost od začátku ledna do konce března roku 2022 s rokem 2021. Na vzorku 50 e‑shopů jsme zjistili, že průměrná návštěvnost viditelná v analytických nástrojích poklesla v průměru o 21 %. V případě mediánu o 27 %.

2. Konflikt na Ukrajině

Rok 2022 přinesl i další zásadní událost, která má vliv na nákupní chování uživatelů na internetu — a tím je konflikt na Ukrajině. Zajímá vás, jak moc došlo k ovlivnění návštěvnosti od počátku konfliktu (24.2.2022 – 4.4.2022) v porovnání s předchozími 40 dny před začátkem války? Na našem vzorku nám vyšlo, že v období konfliktu klesla návštěvnost v průměru o 10 %, v případě mediánu dokonce o 13 %. 

3. Pandemie

Už jsou to skoro 2 roky, co je tady s námi pandemie, která ovlivnila životy nás všech. Z důvodu vládního nařízení došlo k uzavření téměř všech fyzických prodejen a zákazníci byli nuceni se přesunout do online prostředí. Díky tomu došlo ke zvýšení návštěvnosti a počtu nákupů na e‑shopech. Nyní jsou obchody otevřené a zákazníci si mohou opět vybrat, kde budou nakupovat. 

Kromě výše zmíněných faktorů zde samozřejmě mohou být i další, my jsme zmínili ty hlavní. Upozorňujeme, že námi uvedené hodnoty nejsou stoprocentně přesné — nezohledňují výkyvy v sortimentu, kampaně klientů atd.. Tyto údaje vám ale mohou skvěle posloužit pro porovnání vaší návštěvnosti s návštěvností 50 klientů z různých oborů.

Kdybyste potřebovali pomoci s online marketingem, neváhejte nás kontaktovat.

Lukáš Kenja
11. 04. 2022

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.