Vidíte v analytických nástrojích mnohem nižší návštěvnost vašeho projektu v porovnání s minulým rokem a přemýšlíte, čím by to mohlo být? Na vině může být spoustu faktorů, které ovlivňují zákazníky v nákupním chování. V našem článku se zaměříme na 3 hlavní důvody, které mohou za pokles návštěvnosti vašich projektů v roce 2022.
1. Nová cookies lišta
Rok 2022 přinesl majitelům internetových stránek a e‑shopů jednu velkou změnu. Od 1. ledna 2022 začal v České republice platit zákon o elektronických komunikacích, na základě kterého se může každý uživatel dobrovolně rozhodnout, s jakými cookies bude na webu souhlasit a s jakými ne. A právě tato “malá” změna se dotkla všech mnohem víc, než původně čekali.
Pokud používáte analytické nástroje založené na sběru dat, tak jste si určitě všimli, že došlo ke snížení návštěvnosti v daném analytickém nástroji (např. Google Analytics) a poklesu tržeb. O něco komplikovanější je nově také cílení na uživatele, kteří navštívili váš web a nesouhlasili se sběrem osobních dat.
Jaké to má důsledky?
- Pokud máte příjmy z Google AdSense, tak vaše stránka nezobrazuje reklamu tak velkému počtu lidí, jak jste byli zvyklí. To se může negativně projevit v příjmech z reklamy
- Pokud pronajímáte prostor na svých stránkách například pro PR články nebo napřímo pro reklamu, uvidíte v datech pokles návštěvnosti, na jejichž základech prodáváte tento prostor
- Pro majitele e‑shopů propad návštěvnosti může znamenat pokles růstu e‑shopu
- Pro všechny, kteří sbírají cookies a tvoří z nich publika návštěvnosti, která následně využívají pro remarketingové kampaně to znamená nižší počet uživatelů v publicích
- Pro všechny, kteří tvoří online kampaně pracující s konverzemi/leady nebo jejich hodnotou to znamená, že tyto kampaně pracují s menším množstvím dat a jsou tedy podhodnocené a tlumí zobrazování, což vede k nižšímu počtu konverzí.
A protože nás zajímalo, jak jsou na tom klienti u nás v BESTETO, podívali jsme se na zoubek tomu, jaký pokles návštěvnosti potkal právě je a porovnali jsme návštěvnost od začátku ledna do konce března roku 2022 s rokem 2021. Na vzorku 50 e‑shopů jsme zjistili, že průměrná návštěvnost viditelná v analytických nástrojích poklesla v průměru o 21 %. V případě mediánu o 27 %.
2. Konflikt na Ukrajině
Rok 2022 přinesl i další zásadní událost, která má vliv na nákupní chování uživatelů na internetu — a tím je konflikt na Ukrajině. Zajímá vás, jak moc došlo k ovlivnění návštěvnosti od počátku konfliktu (24.2.2022 – 4.4.2022) v porovnání s předchozími 40 dny před začátkem války? Na našem vzorku nám vyšlo, že v období konfliktu klesla návštěvnost v průměru o 10 %, v případě mediánu dokonce o 13 %.
3. Pandemie
Už jsou to skoro 2 roky, co je tady s námi pandemie, která ovlivnila životy nás všech. Z důvodu vládního nařízení došlo k uzavření téměř všech fyzických prodejen a zákazníci byli nuceni se přesunout do online prostředí. Díky tomu došlo ke zvýšení návštěvnosti a počtu nákupů na e‑shopech. Nyní jsou obchody otevřené a zákazníci si mohou opět vybrat, kde budou nakupovat.
Kromě výše zmíněných faktorů zde samozřejmě mohou být i další, my jsme zmínili ty hlavní. Upozorňujeme, že námi uvedené hodnoty nejsou stoprocentně přesné — nezohledňují výkyvy v sortimentu, kampaně klientů atd.. Tyto údaje vám ale mohou skvěle posloužit pro porovnání vaší návštěvnosti s návštěvností 50 klientů z různých oborů.
Kdybyste potřebovali pomoci s online marketingem, neváhejte nás kontaktovat.
Komentáře (0)