Změna je občas za potřebí a platí to i pro vaši zeď na Facebooku. Při přípravě tohoto článku jsme se opravdu zapotili, abychom u některých formátů vůbec dokázali najít příklad na firemních účtech. To jen potvrzuje, že máte šanci se díky jiným typům příspěvku odlišit od konkurence. Byla by škoda váš profil zásobit pouze fotkami. Pokud se nebojíte testovat a experimentovat, je dnešní článek psaný přímo pro vás.
Na konci článku jsou zařazené formáty vyžadující k vytvoření další aplikaci nebo techniku. Uvádíme je spíše pro zajímavost. Začneme však zlehka — u příspěvků, které pravděpodobně znáte a používáte.
Textový příspěvek
Facebook preferuje používání nejnovějších možností a vychytávek, ale proto nemusíte navždy zavrhnout starší řešení. Pokud zvládnete sepsat text, který vzbudí ve čtenáři emoce a bude ho chtít okomentovat, nebojte se jej jednou za čas zařadit. Jako pěkný příklad uvádíme příspěvek obsahující citát, kterým se povedlo zapojit fanoušky. S texty dobře pracuje na svém profilu také Lihovar Žufánek — informuje tak o nečekaných událostech např. o dočasném vyprodání skladových zásob nebo o stavu dodávek kolem Vánoc.
Foto post
Jeden z nejrozšířenějších typů příspěvku, se kterým se lze potkat. Asi není potřeba jej dál nějak komentovat — určitě každý z vás příspěvek s fotografií někdy vytvořil. Snad jen jedna rada: pokud k fotce plánujete do příspěvku přidat odkazy na různé kategorie produktů a odkaz je příliš dlouhý, využijte zkracovače (např. bit.ly).
Hezké a kvalitní fotky produktů začínají být samozřejmostí, nicméně nešlápnete vedle ani s autentickými fotkami od vašich spokojených zákazníků.
Foto album
Fotoalbum jako takové nelze propagovat, ale příspěvek, který obsahuje fotoalbum lze. Doporučujeme fotky z akcí nedávat přímo do události, lepší variantou je vytvořit album na stránce a to pak sdílet na stránku události. Výhodou je, že když potom uklízíte samostatné fotky do alba, účastníkům vyskočí upozornění, že jste do alba něco přidali. Nezapomeňte ke každé fotce připojit popisek, označit místo, stránky nebo lidi (pozor na GDPR :/ ).
360° foto
Vytvoření není vůbec složité — stačí nahrát panoramatický snímek, který bude širší než 100 stupňů. Do příspěvku je povolené vložit pouze jeden snímek. Natáčením telefonu nebo potahováním myší se rozhlížíte. Skvěle se hodí pro vytvoření soutěžního příspěvku.
Link post
Sdílení odkazů v příspěvku patří mezi nejčastěji používané. Upravování (nadpisek, náhledový obrázek atd.) není úplně snadné — kvůli dřívějšímu zneužití k šíření fake news omezuje Facebook možnost editace. Po nahrátí náhledu link samotný vymažte, protože je už zbytečné ho v příspěvku mít. U link postu se obrázek nikdy neuloží do fotoalba. Využití je zřejmé — odvést fanoušky na webovou stránku.
Událost
Když už si dáte tu práci a uspořádáte skvělou akci, pozvěte vybrané lidi nebo vytvořte veřejnou událost na Facebooku. Výhodou jsou vyskakující upozornění při jakékoliv aktivitě v dané události těm, co mají zájem nebo se zúčastní.
Carousel (Multi Products Ad)
Výborně se hodí pro představení produktů. Nahrajete fotky (pozor na čtvercový formát) a přiřadíte jim cílovou URL adresu. Z každého čtverce může vést odkaz na jinou stránku. Fotky uživatelé posouvají šipkou doprava. Do carouselu lze nahrát i videa. Limit je 10 kostek.
TIP: Pokud jste ochotní si více s carouselem vyhrát, můžete jednu fotku/video/nápis rozsekat na části a vytvořit tak vlastně příběh na pokračování. Příklady carouselu s různým účelem si můžete prohlédnout tady.
Anketa
Lidé mají rádi, když jim nabídnete o něčem rozhodnout a vám se podaří zvýšit míru zapojení. Zeptejte se svých fanoušků, kterou novou příchuť máte uvést na trh. Není povolené hlasovat přes emotion ikony (i když to spousta profilů pořád v příspěvcích používá). Anketa povoluje výběr pouze ze 2 možností a musíte k nim připojit obrázek nebo GIF.
Video
Video je nejoblíbenějším typem obsahu, to už nějakou dobu platí. Potíž je v tom, jestli ho točit na výšku nebo na šířku. Videa na výšku nevypadají hezky při zobrazení na PC, ale na mobilu je to přesně naopak. Proto je dobré znát svoji komunitu a zjistit si, na kterých zařízeních si váš video obsah pouští. Nároky na kvalitu nejsou vysoké. Vystačíte si s natáčením na mobil, ale zase by to neměl být úplný propadák. Určitě sami poznáte, jestli by vám osobně video stálo za přehrátí či nikoliv. Facebook nemá rád videa sdílená z YouTube, raději je nahrávejte napřímo. Jedině tak půjdou přehrát přímo uvnitř Facebooku.
Živé vysílání
Všem fanouškům přijde upozornění o zahájení živého vysílání. Záznam lze uložit a příspěvek, který obsahuje živé vysílání, můžete propagovat. Můžete ho i využít pro získání feedbacku (přes zprávy). Pozor na autorská práva. U písní známých interpretů Facebook pozná, že pro daný obsah vlastní práva nahrávací společnost. Nahrávání z koncertu budete muset vymazat.
Zaujal vás live stream a rádi byste se dozvěděli více o možnostech využití v praxi? Newsfeed.cz na toto téma publikoval zajímavý článek.
Prezentace z fotek
Pro přestavení týmu zaměstnanců nebo novinek v sortimentu je tu možnost vytvoření prezentace. Fotky ve čtvercovém formátu poskládáte za sebe, nastavíte čas prezentace jednoho čtverce a pak přidáte hudbu. Výsledný příspěvek vypadá jako video.
GIF
GIFy jsou stále populární a jednou za čas se pro zpestření hodí, třeba když vám bude chybět inspirace na psaní delších textů. Na firemní stránky nelze GIF přidat přímo z knihovny, jako je tomu u soukromého účtu. Nevěšte hlavu, můžete si gif uložit do počítače a potom ho do příspěvku jednoduše přidáte přes volbu Fotka nebo video. V publikovaném příspěvku se GIF zobrazí, jak má.
360° video
Uživatel má možnost se koukat kam sám chce místo toho, aby se díval kam ho vedeme my. S touto možností si vyhrála IKEA. Úplně jiný rozměr využití tohoto formátu dávají videa od National Geographic, kdy si můžete třeba zaplavat se žraloky a koukat se přitom kolem sebe. Pro pořízení těchto videí je potřeba mít speciální 360° kameru.
Press & Hold post
Tento typ příspěvku funguje pouze na telefonu. Při přiložení prstu na obrazovku se stane kouzlo — může to být třeba rozmrznutí namražené lahve vodky, rozsvícení světel u auta apod. K jeho výrobě potřebujete aplikaci intoLive. Ve verzi zdarma můžete upravit video o maximální délce 5 vteřin. Při nahrátí aktivujte Live ikonu, která je zaškrtnutá. Aby uživatelé pochopili, co se po nich vlastně chce, popište jim postup v příspěvku.
Pokud byste rádi viděli více příkladů, otevřete si (na mobilu!) FB stránku Press and Hold.
Instant Experience (dříve Canvas)
Tady už je potřeba trochu plánovat a možná si i přizvat výpomoc. Ale výsledek pak bude stát za to — vznikne vlastně mikro web. Popsat výsledek je poměrně složité a bude lepší, když se podíváte, jak může příspěvek typu Instant Experience vypadat na videu. Příspěvek je možné zobrazit pouze na telefonu.
Pokud byste rádi viděli více příkladů, otevřete si (na mobilu!) FB skupinu Canvas examples.
3D post
Možnost nahrát 3D fotku není zatím dostupná všem a musíte mít telefon, který má foťák se dvěma objektivy (mělo by fungovat na nových modelech iPhone). 3D post zahrnuje kromě prostorové fotografie také 3D model, kterým můžete natáčet, ale je náročný na zhotovení. Jestli vás 3D příspěvek zaujal, můžete si přečíst na Newsfeed.cz článek.
Update: Facebook nabízí možnost vytvořit 3D fotku všem uživatelům. Už nepotřebujete telefon, který umí portrétní režim. Stačí mít aktuální verzi aplikace Facebook v telefonu, nahrát 2D fotku a ukáže se ikona Vytvořit 3D. Jedno kliknutí a máte hotovo.
Šup s tím na zeď
K vytvoření všech popsaných formátů si vystačíte s tlačítkem Vytvořit příspěvek v Business Manageru. Další možností, jak tvořit příspěvky, jsou různé karty. Karty jsou další užitečné rozšíření obsahu na vašem firemním profilu. O nich si ale povíme zase až někdy jindy, v dalším článku.
Docela jsme se rozepsali, takže vám tleskáme, jestli jste se dočetli až sem :) Snad jsme nic nevynechali a tento souhrn pro vás bude užitečný. Vždy je důležité si uvědomit, co od příspěvku čekáte a pak se zamyslete, který formát by vám mohl dobře posloužit.
Budeme rádi, když nám napíšete, jaký formát příspěvku jste vyzkoušeli na vašem profilu. Taky nám dejte vědět, jestli byste chtěli více článků o Facebooku a možnostech, které nabízí.
Přejeme všem hezký začátek prázdnin!
Komentáře (0)