V dnešním článku bych se ráda zaměřila na některé funkce Google Analytics, které jsou podle mého názoru zajímavé a mohou poskytnout důležité informace. V rámci zkušeností se svými klienty, jsem sestavila několik funkcí, se kterými majitelé e‑shopů pracují málo, nebo je nevyužívají vůbec.
Vyhledávání na webu
Pokud v rámci e‑shopu či webu poskytujete návštěvníkům vyhledávání na webu, doporučuji v Analytics sledovat, jaká klíčová slova zde lidé nejčastěji zadávají. Díky tomu můžete dostat přehled nejen to, co je z jejich pohledu nejpopulárnější, ale poskytne vám to informace i o slovech, která zákazníci pravděpodobně hledají i ve vyhledávačích. V neposlední řadě to pro Vás může být informace o slovech, na která se ve Vašem e‑shopu nic nezobrazuje a můžete tak doplnit/vytvořit/upravit stránky. Funkci je nutné zapnout a nastavit v záložce Administrátor (dříve Správce).
Chování – Vyhledávání na webu – Vyhledávací dotazy
Výkon produktu
Ve funkci Výkon produktu se dá zjistit, jaké produkty se ve zvoleném období nejvíce prodávaly, v jakém množství v rámci jedné objednávky a jaké přinesly tržby. Velikým přínosem je zapnutí sekundární dimenze „Zdroj/médium“, která vám k produktům poskytne informace, odkud si zákazník pro dané produkty přišel. Pokud chcete mít ve zdroji např. jen AdWords, vytvoříte rozšířené pravidlo, kam zadáte, aby se zobrazily jen produkty, jejichž zdroj obsahuje slovo google / cpc (dle vašeho označení AdWords kampaní). Rázem zjistíte, jaké produkty se ve zvoleném období nejvíce prodávaly díky AdWords.
Konverze – Elektronický obchod – Výkon produktu
Atribuční modely
Google Analytics připočítává konverzi zdrojům vždy z tzv. last clicku. To znamená, že pokud člověk navštíví e‑shop nejprve přes Heureku, následně se proklikne do stejného e‑shopu přes Sklik a nakonec přes Zboží.cz a konečně nakoupí, Analytics automaticky připočte konverzi pouze Zboží.cz, protože to byl poslední proklik před nákupem. Nicméně je dobré myslet na to, že na cestě za konverzí stály i předchozí kanály, které zákazníkovi „pomohly“ se rozhodnout nakoupit. Kvůli tomu Analytics nabízí možnost projít si různé atribuční modely, které si mezi sebou můžete i porovnat. Tyto modely mohou pomoci s rozklíčováním přínosu jednotlivých kanálů. Použít lze přednastavené modely nebo si vytvoříte vlastní.
Konverze – Atribuce – Nástroj porovnávání modelů
Hodina dne
V rámci optimalizace Adwords, může být užitečná také funkce Hodina dne. Pod tímto krkolomným názvem se skrývá časový přehled návštěv v zadaném období. Tento přehled poskytuje informace, ve kterou hodinu (00 – 23) nebo den v týdnu přichází nejvíce návštěv a objednávek. V AdWords pak můžete jednotlivé hodiny či dny více posílit.
Akvizice – AdWords – Hodina dne
Poznámky o důležitých událostech
Na závěr malá drobnost. Měníte e‑shopové řešení, nabízíte akci na dopravu zdarma nebo chystáte nějakou změnu? Nezapomeňte si datum začátku (případně i konce) události zaznamenat také v Google Analytics. Později, až budete data vyhodnocovat a uvidíte zvýšený počet návštěv v určitých dnech, budete vědět, že je to pravděpodobně ovlivněno danou událostí. Poznámky zde zůstávají, takže pokud budete srovnávat data meziročně, budete vědět, že výsledky v minulosti ovlivnila např. doprava zdarma.
K vytvoření ukázek byl použitý testovací Google Analytics, který Google pro tyto účely poskytuje.
Komentáře (0)