O tom, že je Heureka.cz největší český vyhledávač zboží netřeba pochybovat. Pojďme se ale podívat na to, jestli kromé návštěv a tržeb přináší Heureka inzerujícím e‑shopům i zisk.
Jaký podíl mají vyhledávače zboží na přístupech, objednávkách a tržbách e‑shopů jsem sepsal do článku Vyhledávače zboží 2015. V článku chybělo ale něco podstatného — náklady na inzerci. A protože Heureka přinesla e‑shopům skoro dvojnásobné tržby proti všem hlavním konkurentům (Zboží.cz, Glami, Hledejceny, Srovnáme a jejich satelity) dohromady, podíval jsem se nejdřív na to, kolik e‑shopy utratily za inzerci na české Heurece.
Výběr e‑shopů a jejich náklady
Stejně jako u předchozího článku jsem vycházel z dat 18 e‑shopů s největší návštěvností, u nichž máme přístup do Google Analytics. Náklady jsem získal z administrace Heureky, návštěvy, objednávky a tržby jsem vzal z Analytics a všechna zbývající data jsem dopočítal.
Náklady na inzerci na Heurece v roce 2015 jsou od 6 tisíc do 1,777 milionů. Sledované e‑shopy tak za inzerci utratí od 500 Kč do 150 tisíc Kč měsíčně. Celkem 8 e‑shopů utratilo na Heurece za rok přes 100 tisíc. Pět e‑shopů se s útratou vešlo do 60 tisíc (5 tisíc měsíčně) a jeden e‑shop na Heurece neinzeruje vůbec.
Průměrná cena za proklik
Průměrná cena prokliku je 2,13 Kč + DPH.
Nejvyšší průměrnou cenu prokliku má e‑shop, který platí za proklik 5,4 Kč, nejnižší CPC je očekávaná 1 Kč u e‑shopu, který nevyužívá bidding.
Ze sledované osmnáctky e‑shopů jen 2 platí v průměru víc než 3 Kč za proklik. Osm e‑shopů se s cenou prokliku vejde pod 2 Kč a další dva tuto hranici překračují jen o pár haléřů.
Podíl nákladů na obratu
Průměrné náklady z obratu vychází na 2,52 %.
Jediný e‑shop se vešel s PNO pod 2 %. Naopak nejvyšší PNO má e‑shop, který jako jediný překročil hranici 10 %.
Pokud by všechny e‑shopy prodávaly s průměrnou marží přes 10 %, byla by pro všechny inzerce zisková. Pár výjimek, které nedosahují 10% marže se pohybuje i s náklady poměrně nízko, takže si troufám říct, že všechny hodnocené e‑shopy mají PNO pod úrovní marže, mají na Heurece ziskovou inzerci.
Cena za konverzi
Průměrná cena za objednávku (konverzi) vychází na 50 Kč.
Sledované e‑shopy zaplatily za získání objednávky z heureky mezi 18 a 164 Kč.
Šest e‑shopů zaplatilo v průměru za konverzi z Heureky do 50 Kč, čtyři e‑shopy se s cenou konverze přehouply přes 100 Kč. I tak věřím tomu, že to je výrazně méně, než e‑shopy platí za konverze z PPC kampaní a dalších placených zdrojů.
Závěr
Vyplatí se tedy inzerce na Heurece? Z dat, která jsem dal dohromady a ze znalosti marží našich klientů soudím, že inzerce na Heurece se vyplatí všem vyhodnocovaným e‑shopům. A z několikaletých zkušeností můžu napsat, že se tato inzerce vyplatí naprosté většině e‑shopů. Pokud na Heurece neinzerujete, nebo fungujete v neplaceném režimu, měli byste k tomu mít vážný důvod.
Pokud má váš e‑shop problém s tím, aby měl inzerci na Heurece ziskovou, napište mi na vladimir.prichystal@besteto.cz. Je dost pravděpodobné, že problém není v Heurece, ale ve vašem XML, nastavení účtu či cen za proklik. Základní kontrolu vám udělám zdarma a když to bude dávat smysl, pošlu vám cenovou nabídku. Placená optimalizace se může vejít i do dvou tisíc.
Komentáře (4)
Petře, z jakých dat vycházíte? Máme desítky klientů (celkově za posledních pár let stovky). Většina z nich není na prvních místech a vydělává prakticky všichni. Heureka na to vydělává, protože e‑shopům přivádí zákazníky a protože svou práci dělá dobře.
S názory jako je ten váš, se setkávám. Ještě nikdo takový názor ale nepodložil čísly. Budete první?
Možná se mnou nebudete souhlasit ale:
Kdo není na Heurece na prvním místě nevydělává. Kdo je na prvním místě tak prodělává. A vždy na tom vydělá Heureka. O vyhlašování Shop roku se ani nebudu rozepisovat.
Martine, jsem rád, že marži počítáme stejně. Je jasné, že by se celá marže neměla utratit za inzerci, ale v případě, že je marže větší než náklady na inzerci, považujeme inzerci za ziskovou. U našich klientů se s náklady na Heurece většinou pohybujeme výrazně pod úrovní marže.
Je důležité si uvědomit, že “Marže = Prodejní cena — Nákupní cena”. Ne celý tento prostor může být využitý pro účely propagace a už vůbec neplatí “Marže — Propage = Zisk”.