Influenceři a sociální sítě – to je kombinace, kterou v poslední době zkouší čím dál tím více firem. A není se čemu divit. Ze statistik vyplývá, že influencer marketing je na výrazném vzestupu. Do roku 2022 by se měl stát odvětvím s hodnotou 15 miliard amerických dolarů. Možná si ale pokládáte otázku: Jak dobře tento typ marketingu funguje a jak moc jsou influenceři schopni ovlivnit nákupní rozhodování svých sledujících?
Ještě do nedávna představovali influencery pouze slavné osobnosti a pár velmi známých blogerů nebo YouTuberů. Jednalo se o privilegium, které rozhodně nebylo určeno pro každého. Doba se však změnila a dnes se setkáváme s tím, že si influencer říká pomalu každý. A kdo nic takového nedělá, jako by nebyl. Influencerství ovšem není jen o slávě. Velkou část tvoří právě vliv, který dané osoby mají. Není divu, že mnoho firem začalo používat influencery jako nástroje propagace, reklamy a prodeje.
Proč influencer marketing funguje?
Firmy předpokládají, že influencer si u svých fanoušků vybudoval dostatečnou důvěru a obdiv – tedy, že mu věří a zajímají se o vše, co dělá. Firmy si jsou vědomy toho, že pokud influencer zveřejní fotografii nebo nahraje video, na kterém bude určitý produkt (elektronika, kosmetika, oblečení), lidé se o to budou zajímat bude i vyšší pravděpodobnost, že si to sami pořídí.
Doporučení influencera je ta nejlepší reklama, kterou může firma mít.
Jak si vybrat správného influencera pro vaší značku?
Při výběru influencera byste si měli dát opravdu záležet. Mnoho firem totiž vybírá pouze podle počtu sledujících, ale už se nedívá na další důležité vlastnosti, které jsou klíčové pro úspěšnou reklamní kampaň. Jak tedy najít toho správného influencera? Řiďte se 4 parametry — mezi ty patří například relevantnost, zájem fanoušků, autentičnost a statistiky účtu.
Zájem fanoušků
Zájem fanoušků je zásadním faktorem, který musíte vzít v úvahu ještě před uzavřením spolupráce. Ten vám prozradí, jaký vliv má obsah, který influencer na svém profilu publikuje. Podrobně se podívejte na počet srdíček, komentářů, zhlédnutí videí a sdílení u jednotlivých příspěvků. Nezapomeňte zkontrolovat i strukturu sledujících — nechcete, aby se jednalo o zahraniční publikum či koupené profily.
Relevantnost
Další důležitým parametrem je relevantnost. Nahlédněte do obsahu, který daný influencer publikuje a zjistěte, zda je to to, co právě hledáte a zda se to hodí k vaší značce.
To, že influencer zveřejňuje na sociálních sítích návody na líčení, neznamená, že bude dobrým propagátorem vaší značky. Zkrátka, je rozumné hledat influencery se stejným publikem, na které se chystáte zacílit.
Autenticita
Jeden z nejzásadnějších parametrů, který v poslední době zažívá velký boom, je autenticita. Mladší generaci už omrzela ta dokonalost, kde vypadá vše růžově. Obecně se má za to, že ti, kteří využívají autenticitu, jsou spolehlivější a důvěryhodnější. Pokud influenceři splňují tento požadavek, o to větší úspěch by měli sklidit.
Čísla, čísla a zase ty čísla
Nezapomeňte ani na čísla. V tomto ohledu vám může velmi pomoci česká online platforma Taggy, která na jedno kliknutí provede analýzu vybraného profilu. Stačí napsat uživatelské jméno nebo URL profilu jakékoliv sítě a kliknout na získat data. Platforma vám v rámci několika sekund ukáže statistiky růstu followerů, míru angažovanosti a další zajímavé údaje. Díky tomu budete moci dělat informovanější rozhodnutí.
Mnoho firem v poslední době volí mikro či nano influencery. Je to kategorie, která má pouze několik tisíc/desítek tisíc sledujících. Přestože je jejich dosah menší, jsou oblíbení pro svou autentičnost a vyšší míru angažovanosti svého publika.
Máte s influencer marketingem zkušenosti? Napište nám do komentářů.
Komentáře (2)
Nemáme s tím zkušenost, ale právě ohledáváme influencery, abychom je v tom vyzkoušeli. Máte nějaký nápad jak nám pomoci?
Krásný den, jasně, moc rádi vám pomůžeme. Napište nám prosím všechny podrobnosti (sortiment, rozpočet, cílová skupina) na e‑mail natalie.timcenkova@besteto.cz a něco společně vymyslíme. :) Za BESTETO Natka