SEO často vyžaduje zásah programátora, ale zrovna interní prolinkování zvádnete vylepšit sami. Přitom se jedná o účinnou metodu, která ukáže vyhledávačům důležité stránky a návštěvníky nasměruje na další relevantní obsah. V dnešním návodu se dozvíte, čemu se při vytváření odkazů vyhnout a jak by vaše strategie interního prolinkování měla vypadat.
Nenecháte si ujít ani jeden jediný SEO návod? Přihlaste se k odběru BESTETO zpravodaje a my vám rádi všechny články pošleme do schránky.
Interní odkazy jsou hypertextové odkazy, které odkazují na stránky na stejné doméně. Například z domovské stránky https://www.besteto.cz budeme odkazovat na https://www.besteto.cz/google-search-console a naopak (Obr. 1). Každý web je má, výjimkou jsou jednostránkové weby bez kotev.
Většina lidí si neuvědomuje, že interní odkazy mohou při strategickém použití výrazně zvýšit výkon webu ve vyhledávačích.
Interní odkazy používají jak uživatelé, tak i vyhledávače k nalezení obsahu na vašem webu. Návštěvníkům webu ušetří čas tím, že se budou po webu pomocí interních odkazů pohybovat rychleji. Vyhledávače používají interní odkazy pro lepší pohyb na vašem webu.
Jestliže na nějakou stránku nevedou odkazy, tak ji vyhledávače ani uživatelé nenajdou.
Interní odkazy jsou na domovské stránce, v příspěvku na blogu atd.
Umožňují vyhledávačům pochopit, jaký kontext, oblast nebo tématika je pro váš web relevantní, a určit hodnotu tohoto obsahu. Čím více odkazů stránka obdrží, tím důležitější bude vypadat ve vyhledávačích. Dobré interní odkazy jsou pro SEO nezbytné.
Google také zkoumá text odkazu (anchor text).
Řekněme, že vlastníte e‑shop s pánským oblečením. Máte několik interních odkazů směřujících na tuto stránku s textem odkazu, jako je: pánské oblečení, kupte pánské oblečení, nejlepší pánské oblečení. Text odkazu pomáhá vyhledávačům pochopit, že tato stránka nejspíš bude o pánském oblečení.
Google také uvádí, že interní struktura propojení může ovlivnit odkazy na podstránky ve výsledku vyhledávání (Obr. 2).
Zdá se to být snadné — když chcete mít ve výsledku vyhledávání stránku s pánským oblečení, stačí jen vytvořit co nejvíce odkazů směřujících na ni. Tato cesta však není správná a může vést k nekvalitním a nepřirozeným vnitřním vazbám na webu.
Svůj web budujte jako pyramidu s nejdůležitějším obsahem nahoře a nejméně důležitým obsahem dole.
Většina webových stránek má v horní části pyramidy jejich domovskou stránku. Pod ní zpravidla bývají nejdůležitější stránky (O nás, Blog, kategorie s produkty, atd.). Pod každou z nich jsou o něco méně důležité stránky — jednotlivé produkty a stránky služeb, blogové příspěvky atd.
Není žádoucí, abyste propojily všechny stránky na jedné úrovni hierarchie se všemi stránkami na jiné. Musíte mít na paměti relevanci stránek, které chcete propojit.
Nemá cenu vytvářet link v blogovém článku nebo kategorii s tématikou běžecké zimní výbavy, který povede na stránku nabízející broušení bruslí, jen abychom měli interní odkaz.
Představte si, že publikujete novou stránku o proteinovém prášku. Pokud již máte jeden blogový příspěvek o receptech s proteinovým práškem a druhý o potravinách s vysokým obsahem bílkovin, dávalo by smysl přidat interní odkazy z těchto článků na vaši novou stránku o proteinovém prášku.
Výhody:
- Interní odkazy vám mohou pomoci v rychlejší indexaci nové stránky.
- Převádí autoritu na novou stránku, což mu pomůže k lepší pozici ve výsledcích vyhledávání.
Pokud jsou na vašem webu příspěvky a stránky, které mají málo nebo žádné interní odkazy, jsou to pravděpodobně staré nebo zapomenuté příspěvky. Většinou na vaše stránky nepřinesou velký provoz, ani nebudou mít velkou hodnotu pro SEO, proto je vhodné udělat aktualizaci/doplnění (třeba články typu “Nejlepší protein 2014”) nebo je smazat.
To stejné se může stát v opačném případě, kdy staré příspěvky a stránky mají víc interních odkazů, než by bylo dobré (například nejsou tak relevantní, jako byly třeba před 2 lety). Z toho důvodu je dobré odkázat místo nich na novější stránky a příspěvky nebo aktualizovat/doplnit původní.
Jak pomocí Google Search Console najít interní odkazy
Chcete-li najít stránky, na které vedou interní odkazy, přejděte do přehledu Odkazy v Google Search Console. Klikněte na Další v přehledu Interní odkazy (Obr. 3).
Chcete-li zobrazit stránky s nejmenším počtem interních odkazů, klikněte na filtr a seřaďte seznam ve vzestupném pořadí (Obr. 4).
Pokud o dané stránce chceme zjistit více, stačí si ji v přehledu otevřít.
Propojení produktů s produkty
Vždy se ujistěte, že vaše stránky produktů / služeb se vzájemně propojují, pokud s nimi souvisejí. Pokud prodáváte například produkt ve dvou různých stylech nebo za dvě různé ceny, ujistěte se, že varianty produktů na sebe navzájem odkazují.
Pokud máte blog můžete udělat to samé. Do spodní části každé blogového článku vložíte související články.
Odkaz ze stránek produktu na stránky kategorií
Drobečková navigace je skvělá pro navigaci například u e‑shopu nebo rozsáhlého webu. Pomáhá propojit vaše stránky produktů se stránkami kategorií, aby se lidé mohli vrátit tam, kde začali. Pokud nemáte drobečkovou navigaci, ujistěte se, že na každou z vašich stránek umístíte odkaz na kategorii. (Obr. 5).
Propojte stránky kategorií s jinými kategoriemi
Tento typ propojení moc lidí nepraktikuje. Nicméně je docela důležité odkazovat na stránky kategorií a na stránky vašich produktů nebo na blog (pokud ho máte) a naopak. Možná si teď říkáte, jaký má smysl propojit jednu stránku kategorie s jinou. Pro někoho by se to mohlo zdát jako zbytečnost. Ve skutečnosti jde o skvělý způsob, jak zajistit, aby se na vašem webu mohl návštěvník nebo vyhledávač lépe orientovat a dostat se k souvisejícímu sortimentu.
Stránky kategorií budou z principu lépe přizpůsobené pro SEO než stránky vašich produktů. Z toho plyne, že byste měli začít pracovat na zahrnutí interních odkazů se správnými klíčovými slovy do textu odkazu na stránkách kategorií.
Propojte obsah blogu s kategoriemi a produkty
Kdykoliv na svém webu, který má blog, publikujete nějaký příspěvek, odkažte na relevantní produktovou stránku nebo kategorii v obsahu příspěvku (např. do článku o správném výběru lyžařské výbavy se hodí vložit odkazy na lyže, lyžařské boty, helmy na lyže,atd.). Mnoho webů na to obvykle zapomíná, protože se zaměřují zejména na propojení obsahu s obsahem.
Propojte obsah blogu s obsahem blogu
Toto je nejjednodušší a nejčastější typ interního propojení, které jsme zvyklí implementovat. Čím více píšete příspěvků na blog, tím více stránek budete muset mezi sebou propojit za předpokladu, že spolu souvisí.
Tip: Staré články časem zapadnou, přestože jsou skvělé. Linkováním na starší články z nových ukážete vyhledávačům, že staré texty jsou stále důležité.
Odkazy v patičce
Nedělejte z patičky skladiště zbytečných odkazů. U interních odkazů v patičce je potřeba si hlídat jejich počet a zejména přínos pro návštěvníka webu. Vhodným řešením může být dynamická změna odkazů v patičce podle relevance. To znamená zobrazovat u konkrétních kategorií vhodné interní patičkové odkazy. Každopádně tato metoda patří k těm pokročilejším a je s největší pravděpodobností potřeba upravit webové řešení, aby tuto funkci umožnovalo.
Štítky
Štítky představují další parádní způsob, jak propojit různé části webu mezi sebou. Zároveň umožnují vytvořit nové vstupní stránky. Štítky se většinou vytváří pro pojmy, které nemáte pokryté v rámci klasických kategorií. Pomocí štítků předcházíte například podobnému či duplicitnímu obsahu.
Teď už máte všechny potřebné informace pro to, abyste začali pracovat na interním prolinkování. Bez odkazů nemůže Váš web fungovat. Díky solidní strategii interního propojení můžete ukázat, který obsah je relevantní a které z vašich článků jsou nejcennější. Jestli máte k odkazům další dotazy, napište nám do komentářů.
Komentáře (0)