Minulý BESTETO klub jsme si povídali o sociálnícíh sítích — hlavně o Facebooku a Instagramu. Ten den jsem ale nepředávala info jenom já e‑shopařům. I oni mi řekli spoustu užitečných věcí. Dala jsem dohromady článek, s čím e‑shopy na těchto sítích nejčastěji bojují a co s tím dělat.
Jak na sítích mluvit — firemní tonalita a persony
Když se nad tím pořádně zamyslíte, veškerá komunikace na sítích začíná těmito otázkami — jak mám mluvit? Mám vykat, nebo tykat? Pokud si na to nedokážete odpovědět, znamená to, že máte nepořádek v tzv. firemní tonalitě. Nemáte jasno v tom, jak firma komunikuje směrem ven.
Vymyslet firemní tonalitu není na pár minut. Musíte si říct:
- Komu prodávám? Kdo je moje cílovka?
- Jaká je naše firemní kultura?
- Bude pro mě tento styl tonality přirozený? Nebudu se do něj nutit silou?
- Bude mi moje cílovka rozumět?
A tím tento výčet určitě nekončí, je to jen nejlepší odrazový můstek, jak začít.
Tipy:
- Persony — abyste si ulehčili každodenní komunikaci nejenom na sítích, vytvořte si tzv. persony. To jsou takové osoby, které by mohly být vaším ideálním zákazníkem. Popište, jak taková osoba vypadá, co ji trápí a jak řešíte svým podnikáním její problém. Person bývá zpravidla více, málokdy se podaří, aby firma měla jen jednu.
- Neoslovujte všechny – neupadněte do mylné představy, že všichni jsou vaši zákazníci, že prodáváte své zboží úplně všem. Neprodáváte. Nikdy neoslovíte všechny.
- Ověřte si realitu — čas od času je dobré udělat si takový malý průzkum, kdo opravdu jsou vaši zákazníci. Někdy totiž zjistíte, že se vaše představy míjí s realitou. Například e‑shop, který prodával zboží pro fanoušky fotbalu, se domníval, že oslovuje chlapce puberťáky. Pak ale zjistili, že u nich nakupují hlavně jejich maminky. A to už přece jenom trošku zamává s komunikací celé značky.
E‑shopy, které mají pěkně zpracovanou firemní tonalitu a podle jejich komunikace hned poznáte, na koho cílí, jsou například Queens nebo Biorythme.cz.
Váš e‑shop na Facebooku
Na Facebooku máte spoustu možností, co sdílet — články z vašeho blogu, fotky z vašeho týmu (super věc, doporučuju, lidi baví koukat do zákulisí, ale všeho s mírou), události, ankety, obrázky, videa…
V tomto případě většina e‑shopařů tuší, jaké možnosti mají a dokážou vymyslet smysluplný obsah. Často ale zapomínají na věci, které jejich snahu podkopávají. Na co si dát pozor?
1) Negativní komentáře
Pokud to není opravdu úplně mimo a totálně nevhodné, komentáře nemažte. Vždy na ně odpovídejte. Udělali jste chybu? Přiznejte ji, omluvte se, nabídněte řešení. Nenechte negativní komentáře ležet ladem, neřešte tento problém jenom v soukromé zprávě se zákazníkem. Ať i ostatní lidé vidí, že se umíte k problému postavit čelem.
2) Komentáře u příspěvků
Napíše vám někdo komentář k příspěvku? Super! Právě si někdo dal tu práci s tím, aby se věnoval vaší stránce. Odpovězte mu. Lidi na Facebooku už dávno nejsou tak aktivní, jako dřív, obsah spíš konzumují než vytváří. Tak jim ukažte, že jejich snahu oceňujete.
3) Hodnocení
Když vám někdo napíše hodnocení, veřejně na něj odpovězte. Neděkujte člověku jenom do soukromé zprávy. Opět oceňte jeho snahu — našel si minutku na to, aby se věnoval jenom vám, tak si ji na něj najděte taky.
4) Ne spamy
Nespamujte vaše stránky jenom vašimi produkty, nedělejte z toho vyloženě prodejní kanál. Takto nikoho dlouho bavit nebudete.
5) Ať Facebook neumírá!
A hlavně — nenechávejte váš Facebook umřít. Pokud jste do něj už vložili nějaké úsilí, byla by škoda, aby vám teď ležel ladem, prostě zbytečná práce. Pokud vás to fakt nebaví, najděte si někoho, kdo vám pomůže.
Tipy:
- Nestresujte se počtem fanoušků. Nejste sběrači lidí ani lajků. Spíš se ptejte, zda je vaše publikum relevantní. Nemáte tam jen samé fanoušky soutěží, kteří k vám přišli kvůli produktům zdarma?
- Všeho s mírou! Nenechte Facebook umřít, ale nezabte fanoušky kvantem příspěvků o ničem. Radši méně než více příspěvků, co mají hlavu a patu (například 2 — 4x za týden, ale pořád je to nějaké obecné doporučení, sami si musíte najít, co je pro vás nejlepší a na co vaši fanoušci reagují nejvíce).
Opatrně se soutěžemi. Na Facebook se vám může dostat spoustu fanoušků, ale opravdu je to vaše cílovka?
Váš e‑shop na Instagramu
Jste e‑shop. Už z této podstaty máte co sdílet na Instagramu. Instagram je o hezkých fotkách a videích. Když dokážeme mít Instagram my jako marketingová agentura, která prodává vlastně úplně nehmatatelné věci (PPC, správa vyhledávačů zboží a SEO), tak to zvládnete i vy se svými produkty.
Je jen otázka času, kdy Instagram začne sloužit jako prodejní kanál. Jasně, i dneska se i přes něj může člověk prokliknout na váš e‑shop, ale teď se bavíme o vyloženě prodejním místě. Funkce se jmenuje Checkout a v USA už funguje. Znamená to, že lidé nakoupí vaše zboží přímo z Instagramu. Takže na co při rozjíždění a správě Instagramu myslet?
1) Ruce pryč, pokud to nesnášíte
Pokud Instagramovou bublinu vyloženě nenávidíte a máte osypky jen z názvu této sociální sítě, dejte to na starost někomu jinému. Věřte, že by vaše zoufalství šlo poznat a navíc byste to určitě brzo zabalili. Ušetříte si zbytečnou práci a nervy.
2) Nesdílejte všude to stejné
Sto markeťáků, sto názorů. Já si stojím za tím, že nemá smysl sdílet na všech sítích úplně ten stejný obsah. Jasně, sem tam můžete nasdílet stejnou fotku, to zas není taková tragédie, ale pokud bude váš Instagram přesně kopírovat Facebook, tak to trochu postrádá smysl.
Proč bych vás měla sledovat na více místech, když všude sdílíte to stejné? Záleží na vás, jak si nastavíte pravidla — například pro BESTETO je Instagram volnější, dáváme tam hodně fotek a videí ze zákulisí a na Facebooku zase víc sdílíme třeba články. Z Facebooku se zkrátka víc stává informační kanál, na Instagramu se lidé kochají hezkým a vtipným obsahem.
3) Buďte aktivní
Nestačí jen postovat obsah. Reagujte na příspěvky ostatních — ve feedu i v příbězích. Nebuďte na Instagramu pasivní. Pokud vám někdo něco okomentuje, vždycky mu odpovězte. Proč to dělat? No protože pokud nejste opravdu velká značka, které chodí fanoušci sami a všichni ji hrozně moc chtějí sledovat, horko těžko si nějakou fanouškovskou základnu udržíte. Prostě si budujte love brand a buďte ta značka, která reaguje na to, co se kolem ní děje.
4) Neodfláknout příspěvky
Nemusíte mít fotky jako v National Geographic (samozřejmě pokud máte, tak pecka), ale zkuste tomu být co nejblíž. Teď si z vás trochu utahuju, ale asi vás nepřekvapí, že hnusné a rozmazané fotky se budou líbit maximálně několika podivným individuím. Pokud už jdete do Instagramu, rozjeďte ho na smartphonu, který umí dělat obstojné fotky, což je dneska každý druhý.
5) Kombinujte foto, obrázky, videa
Nahrávat ale nemusíte jen fotky, kombinujte to. Dostanete hezkou recenzi? Fajn, vytvořte z toho obrázek, pomůže třeba velmi jednoduchý online program Canva. Takto to děláme v BESTETO my.
Hezké příspěvky vytvoříte v grafickém online programu Canva. Já na něj nedám dopustit. Je velmi intuitivní, základní verze je zdarma.
Tipy
- Nezapomínejte fotit lidi. Tuto chybu dělá dost účtů na Instagramu. Pokud budete fotit jenom vaše produkty (jednou bude na stole, v trávě, na zemi, v posteli.. dvacet variant vašeho produktu na různých místech není úplně inovativní), bude to nuda. Lidé prostě oceňují, když jsou na fotkách jiní lidé. Vypadá to živěji. Je to realita.
- Líbí se mi například Instagram Tescomy nebo Econey. Hezké fotky, pohled do zákulisí, dobře vyfocené produkty…a hlavně EMOCE! Vidíte, jak to v těchto firmách vypadá, od jakých lidí to kupujete. Není to žádná no name značka. Vidíte, že za oběma obchody stojí úplně normální lidé, kteří na něm makají a očividně to dělají s láskou.
- Vyhrajte si s archivem příběhů. Nahrajte nějaký pěkný náhledový obrázek a archivujte tam příběhy. Když na váš profil budou chodit lidé, bude to jedna z prvních věcí, co si prohlédnout. Super místo, kam nasdílíte informace o vás, co budou hned po ruce.
- Využívejte příběhy. Nenašla jsem na to přímo statistiku, ale nedávno jsem viděla na Instagramu Elišky Vyhnánkové (ve stories :)), že více lidé sledují právě příběhy než feed samotný.
V zeleném rámečku vidíte, jak můžete pracovat s archivem příběhů. Nahrajete náhledové obrázky a uvnitř máte příběhy (stories), které jste už někdy publikovali.
Obecné doporučení na Facebook i Instagram, na které jsem kdysi narazila opět u Elišky Vyhnánkové a líbí se mi doteď: nemluvte jenom o sobě. Samozřejmě, že vy jste ti, které vaše firma zajímá nejvíc. Ostatním musíte nabídnout i něco jiného, než jen vaše usměvavé fotky.
O sociálních sítích by se dalo psát donekonečna a já jsem tu zmínila jenom ždibec informací. Někdy je totiž lepší si o nich povykládat osobně. Pokud vás náš článek zaujal, nebo byste se rádi dozvěděli o dalších tématech z online marketingu, stavte se na náš BESTETO klub, který pravidelně pořádáme každý 4. čtvrtek v měsíci v Brně. Rádi vás uvidíme.
Komentáře (0)