A zase ten Facebook. Tentokrát jsme si pro vás připravili téma, které se týká karet (nebo taky záložek) na Facebooku. Prozradíme vám, z jakých šablon si můžete vybrat a představíme vám jednotlivé karty včetně návodu a reálných příkladů. Je toho hodně, tak jdeme na to!
To, že si firemní stránku může založit úplně každý, to už určitě víte. Je jedno jestli máte e‑shop s módou nebo jste majitelem restaurace, na Facebooku si přijde každý na své. Facebook si pro každé odvětví připravil přednastavené šablony, které jsou zcela zdarma. Využít můžete například následující šablony:
- Standardní — Tato šablona je vhodná pro všechny typy stránek s tlačítky a kartami, které vyzdvihnou obsah, na kterém nejvíce záleží.
- Obchod — Pomůže vám se správou vaší firmy, včetně publikování pracovních a speciálních nabídek.
- Nakupování – Usnadňuje předvedení produktů a online nakupování.
- Místa konání událostí — Navrženo tak, abyste mohli zvýraznit užitečné informace, třeba otevírací dobu, polohu a aktuální události.
- Neziskovka – Hodí se k zdůraznění účelu a vyzvání lidí k tomu, aby vaší neziskovce přispěli na dobročinné účely.
- Politici — Pomáhá politikům oslovit jejich příznivce a komunikovat s nimi.
- Služby — Šablona je navržena tak, aby se lidem vaše služby lépe hledaly a mohli se s vámi spojit.
- Veřejně známé osobnosti – Pomáhá veřejně známým osobnostem oslovit jejich příznivce a komunikovat s nimi.
- Restaurace a kavárny — Navrženo tak, abyste mohli zvýraznit fotky a důležité informace o menu, otevírací době a poloze.
- Stránka videa — Pochlubte se obsahem videí na vaší stránce.
Pokud si vyberte šablonu a zjistíte, že vám nevyhovuje, můžete si ji kdykoliv změnit. Hotové šablony bychom už měli za sebou, teď přichází řáda na již zmiňované karty a nebo taky záložky, na které se podíváme trošku blíž.
Základní nabídka záložek
V základu máte podle zvolené šablony některé záložky již aktivované a seřazené v menu. Neaktivní záložky pro vás ale nejsou tabu. Připněte si je na stránku přes Nastavení — Šablony a karty. Pořadí karet můžete přetáhnutím myši libovolně měnit.
Funkce nebudeme rozebírat u všech — ty základní jen rychle projdeme a podrobněji se pustíme do těch rozšířených. Takže ať máme seznam kompletní: Hlavní stránka je záložka, na které se zobrazí vaše zeď. Do karty Události, Fotky, Videa a Živá vysílání se ukládají příslušné příspěvky. Všechny vaše příspěvky včetně videí, fotek atd. najdete pod záložkou Příspěvky.
Kariéra
Na pracovní portály ani na LinkedIn to zatím nemá. Pokud se ale rozhodnete pro využití této karty, určitě neuděláte chybu. Zveřejněná nabídka práce se zobrazí jako příspěvek na Hlavní stránce. Příspěvek s pracovní nabídkou je možné propagovat.
Doporučujeme pracovní nabídky sdílet i do skupin, zvýšíte šanci na oslovení vhodných kandidátů.
Nabídky
Už jsme se málem smířili s tím, že kartu Nabídky sice občas někdo na profilu má, ale neobsahuje aktivní příspěvky. Důvodem je časově omezená platnost. Po ukončení akce nabídka z karty zmizí. Nabídka se zobrazí na Hlavní stránce jako příspěvek.
Zapněte si upozornění na nabídky vašich oblíbených firem a nenechte si ujít žádnou akci.
Je škoda, že zrovna tato karta patří mezi přehlížené, protože se výborně hodí pro informování o slevových akcích. Při prohlížení přímo v kartě si všimnete akčních tlačítek (Koupit, Trasa a Poslat zprávu), mapy s adresou a otevírací doby obchodu, informací o Facebook stránce a hodnocení.
Informace
Využijte prostor pro představení vaší společnosti na maximum. Napište něco o vás a přidejte důležité informace, jako jsou např. otevírací doba, adresa nebo jídelní lístek. Pro inspiraci nakoukněte k nám.
Hodnocení
Byly doby, kdy měl Facebook hodnocení v podobě hvězdiček. Toto už je ale dávno pryč. Karta obsahuje přehled recenzí, které lidé napsali o vašem podniku. Hodnocení od zákazníků zvýší důvěryhodnost vaší firmy.
Počítejte s tím, že se vám tam můžou objevit i negativní recenze, které nepůjdou smazat.
Komunita
Pod záložkou Komunita se skrývají příspěvky, ve kterých je vaše stránka označená. Podívejte se třeba na tu naši.
Služby
Jestli prodáváte služby (nebo je nabízíte jako doplněk k produktům), máte možnost se o nich rozepsat. U jednotlivých služeb můžete napsat i cenu či cenové rozpětí.
Hezky zpracovanou kartu služeb má třeba IKEA.
Obchod
Nahrávejte všechny svoje produkty (pokud jich nemáte moc), nebo vyberte skupinu výrobků, u které chcete podpořit prodej. Zákazníci uvidí cenu, popisek a fotku produktu. Pokud budou chtít nákup dokončit, Facebook je přesměruje do e‑shopu. Netradiční použití karty Obchod uvidíte na stránce společnosti eLegal, která na ni umístila nabídku právnických služeb. Do budoucna se chystá další rozšiřování této funkcionality — více se dozvíte v článku na téma Commerce Manager.
Skupiny
Kromě stránek nabízí Facebook další skvělou možnost, jak oslovit potenciální zákazníky, a tou jsou skupiny. Když skupinu založíte a stanete se tak jejím správcem, zobrazí se v této kartě. Na BESTETO blogu si můžete přečíst článek o skupinách na Facebooku, který napsala vloni Nikča. Nebo se rovnou přidejte do naší skupiny Marketingová poradna pro e‑shopy CZ&SK a nenechte si ujít žádnou novinku z oblasti online marketingu u nás a ve světě.
Příklad z praxe: Velkoobchodní řetězec MAKRO popisuje, jak mu pomohly skupiny na Facebooku v komunikaci se zákazníky.
Lokality
Nakonec uvádíme takovou falešnou záložku. Zobrazí se v menu jako karta a k jejímu vytvoření není potřeba aplikace, ale nastavuje se v jiné části než výše uvedené. Využijí to obchody s více pobočkami. Jak si ji můžete nastavit a k čemu vám bude dobrá popisuje dostatečně Facebook nápověda.
Vlastní záložky
Tohle je pořád trošku záhada i pro nás. Dvě záložky se povedlo připojit díky aplikaci během chvilky, další jsou časově náročnější a teprve se na ně chystáme. S některými jsme neuspěli vůbec. Ale hlavní je nebát se a zkoušet, takže se s vámi chceme podělit i o tuto nádstavbu k základní nabídce.
Nastavení této záložky je na pár kliknutí. My jsme pro propojení Instagramu s naší stránkou využili bezplatnou aplikaci na webu fbapps.us, kde stačí kliknout na tlačítko Add app to your page. Budete přesměrování do Facebooku, kde se zobrazí okno (Obr. 1) pro výběr stránky, na kterou chcete kartu připnout.
Obr. 1: Přidání karty přes aplikaci Instatab
Proveďte výběr a potvrďte ho. Karta se objeví v menu vaší stránky, ale musíte ji ještě propojit s účtem nebo #hashtagem, který se tady má zobrazit. V kartě rozbalíte okno Application settings, vyplníte pole Instagram username or #hashtag a uložíte. A to je všechno. Karta je na vaší stránce a vypadá takto.
Můžete měnit její pozici v menu přetažením nahoru/dolů. Záložku odeberete v Nastavení — Šablony a karty — Nastavení — Upravit nastavení. Pokud se sem proklikáte, můžete dokonce změnit jméno karty.
YouTube
Záložky, které (zatím) nemáme vyzkoušené
Není nic jednoduššího, než nabídnout odběr newsletteru někomu, koho váš obsah baví a zajímá na Facebooku. Nemusíte ho nijak přesvědčovat, ví, co od vás čekat. Dopřejte mu dávku novinek taky na e‑mailu. Prostudujte návod na přidání záložky newsletter pro uživatele MailChimpu (v angličtině) a začněte sbírat nové kontakty. Pozor! Lze připojit pouze k jednomu účtu. Pokud tedy máte společný MailChimp účet pro více firem, vyberte si jen jednu stránku. Kvůli tomu u nás karta Newsletter chybí.
Existuje nabídka dalších aplikací na propojení, ale například Pinterest a Twitter se nám napojit nepodařilo. U Twitteru to může být změnou pravidel Facebooku, který propojení zakázal. Pro stránky, které mají více než 2 000 fanoušků se nabízí i tvorba vlastních záložek přes Facebook for Developers. Tyto pokročilé možnosti jsme neměli možnost vyzkoušet, ale do budoucna bychom si rádi na svou stránku přidali třeba záložku Blog. Není to už tak jednoduché, jako u Instagramu a YouTube. Kdyby vás toto téma zajímalo, existují články v angličtině (stačí do Google zadat How to create custom tabs for Facebook).
S angličtinou ani vývojem vlastní aplikace se trápit nechcete nebo na to nemáte čas? Existují placené nebo částečně placené aplikace, které vám umožní vytvořit záložku s vlastním obsahem na stránce. Patří sem například SocialSprinters (česky), Tabfoundry, Woobox a další. Některé jsou specializované — např. Polls for Pages využijete jen pro hlasování, soutěže nebo kvízy.
Další příklady vlastních záložek najdete v galerii pod článkem.
Na co si dát pozor
- Když už záložky používáte, dbejte na aktuálnost a pravdivost informací. Nenechávejte je prázdné.
- Pokud záložka nefunguje, odstraňte ji z menu. Není nic otravnějšího, než smutný smajlík místo soutěže nebo katalogu.
- Vlastní záložky se nezobrazují při prohlížení stránky na Facebooku přes mobilní telefon.
- Myslete na to, že pořadí záložek v menu určuje i pořadí bloků v náhledu, který návštěvník vaší stránky uvidí jako první. Při řazení karet přemýšlejte, s čím se chcete nejvíc pochlubit a co chcete prodat.
Díky všem, co se dočetli až dolů. Budeme rádi, když se s námi podělíte o svoje originální záložky a napíšete, jestli jste naše některé tipy využili.
Komentáře (9)
Dobrý den,
mám už nějakou dobu stránku na FB, kde jsem měla i několik hodnocení. Nyní hodnocení nejsou k nalezení a v nastavení karet mi nejde přidat. Kliknu na něj, zapne se, ale nepřidá se. Po aktualizaci stránky je karta opět vypnutá.
Dobrý den,
Mám ten stejný problém jako vy. Záložka hodnoceni se mi prostě nechce přidat na stranku. Už ste to nějak vyřešila? Děkuji za odpověd :)
Zdravím a chci se zeptat na jednu věc. Založil jsem na FCB stránku, jsem správce a nastavil jsem správce i dalším dvoum lidem, ale oni nemůžou přidávat fotografie do alb, i když jej vytvoří, fotky tam můžu přidat jen já.
Hezký den, Ondro, to je zvláštní, protože Správce by měl mít i práva i na přidávání fotek. Zkuste jim přenastavit roli u stránky na Editora. Pokud ani to nepomůže, doporučujeme se obrátit na zákaznickou podprou Facebooku. To uděláte tak, že kliknete vpravo nahoře na šipku a vyberete možnost Nápověda a podpora > Nahlásit problém.
Za BESTETO Natka
Tak to je vtipné, na FB je možnost si přepnout do starého zobrazení jen na 48 hodin a v tom si můžeme vše nastavit jak je potřeba.
Ahoj Jirko, souhlasím, že nový vzhled Facebooku to trochu komplikuje, ale musíme si na něj zvyknout. Vyzkoušela bych v levém panelu tlačítko Spravovat obchod. Kdyby náhodou obchod nešlo nastavit, napiš nám a podíváme se na to.
Za BESTETO Maruška
Nevíte jak přidat záložku obchod, když ji nikde nemůžu najít? Zkoušel jsem změnit nastavení šablony, ale nikde nemám tlačítko přidat.