Linkbuilding slouží k získávání zpětných odkazů. Je to dlouhodobá činnost a důležitá součást SEO, jejímž cílem je zvýšení viditelnosti webu či e‑shopu a jeho návštěvnosti z výsledků vyhledávání. V našich tipech kromě jiného zjistíte, proč je dobré na odkazy nezapomínat a že kvalitní odkaz nemusí být žádná věda.
Co je odkaz?
Začneme od základu. Odkaz, obvykle nazývaný také link, je spojení mezi dvěma weby (nebo e‑shopy) na internetu. Pomocí odkazu můžete návštěvníky i vyhledávací roboty odkázat na stránku, příspěvek, produkt v e‑shopu, obrázek nebo jakýkoli jiný obsah, který se kdekoli na webu nachází.
Odkazy slouží také vyhledávacím robotům. Ti sledují, odkud a kam odkazy vedou, prochází je a „objevují“ další stránky. Pomocí odkazů (zejména jejich kvality a množství) také určují popularitu (autoritu) konkrétní webové stránky. Populárnější stránky potom obvykle upřednostňují při zobrazování výsledků vyhledávání.
Aby vyhledávací robot objevil váš web, potřebuje najít alespoň jeden hypertextový odkaz, který na něj vede, na webové stránce, kterou již zná.
Jak odkaz na webové stránce vypadá
Abychom pochopili, jak odkazy fungují, představme si je složené ze dvou částí – zřetelné je to následující ukázce textového odkazu v HTML kódu:
První část obsahuje URL adresu odkazující na cílovou stránku. Druhá část obsahuje text, který se na stránce zobrazí a na něj bude možné kliknout. Text odkazu je obvykle modrý a podtržený. Barvu odkazu ale můžeme libovolně měnit podle designu webu. Měl by ale být na první pohled jednoznačně rozpoznatelný v okolním textu. Dále můžeme odkazy najít ukryté také v bannerech, tlačítkách a obrázcích, kde jsou možná méně nápadné, ale fungují úplně stejně.
Hodnocení odkazů
Když už víme, co jsou to odkazy, můžeme si vysvětlit, že všechny odkazy nejsou stejné. Podle toho, kde a pro jaký účel je využíváme, rozlišujeme čtyři typy odkazů. Každému z nich podle toho přidělujeme jinou hodnotu.
Nofollow tag
Jestliže dosadíme do odkazu tag nofollow, dáváme vyhledávačům najevo, že tento odkaz nepřenáší autoritu. Jak jsme již zmínili výše, autorita odkazu je důležitá, protože se podle ní určuje, jaký dopad bude mít na stránky, na které odkazuje. Nofollow atribut se používá jak pro placené, tak i pro spamové odkazy. A to hlavně v případě, kdy nemůžeme zaručit jejich kvalitu. Často se takto označené odkazy objevují v komentářích pod články, kam se spam obvykle dostane.
Nárazové vytvoření desítek nebo i více pochybných komentářů v diskuzích a pod články nemá pozitivní dopad. Naopak může ještě uškodit.
Ani odkazy s tímto tagem (atributem) nejsou zcela bezcenné, nicméně nejsou zároveň ani moc hodnotné. V každém případě ale platí, že pokud získáte z hodnotného webu (například Seznam.cz) odkaz s nofollow tagem, tak vaši důvěryhodnost a autoritu zvýší. Naopak pokud získáte odkaz z neznámého webu, tak důvěryhodnost vašemu webu nepřinese a autoritu také ne.
Follow tag
Atribut follow sděluje vyhledávačům, aby následovaly odkazy na stránce a přenášely na odkazovanou stránku autoritu. Follow tag se u odkazů generuje automaticky při jejich vložení, tedy až na případy, kdy záměrně přidáme atribut nofollow.
Sponsored tag
S atributem sponsored tag se setkáme u odkazů, které jsou zakoupeny například přes reklamní systémy nebo výměnou za protislužbu.
UGC tag
Tag ugc slouží k označení obsahu, který vznikl bez vědomí vlastníka webové stránky. Například pokud bychom měli uzpůsobený web, kde uživatelé mohou vkládat vlastní komentáře nebo své články.
9 způsobů tvorby zpětných odkazů
- Přispívat zajímavým obsahem na diskuzní fóra/oborové weby
Jedná se podceňovanou metodu, při níž vyhledáváte tematické články s možností umístění komentáře. Relevantním komentářem můžete doplnit užitečné informace k tématu nebo předat osobní zkušenost. A za to můžete získat odkaz. - Publikace PR článků
Tyto články jsou považovány za běžnou formu reklamního sdělení. Jednou z výhod je možnost přesně určit, jakou podobu text bude mít. - Tvorba microsites (podpůrné stránky)
Microsite je jednoduchá a úzce zaměřená stránka, na které jsou zobrazeny vaše výrobky či služby. Například pokud máte eshop s dámským oblečením, můžete si vytvořit stránku, na kterou dáte jen vybrané výrobky určitého typu (šaty, boty, kabelky…) nebo od jedné značky. - Výměna obsahu za prostor k propagaci (Guestposting)
Guestposting je název pro činnost, kdy na cizí web dodáte kvalitní článek s odkazy na svůj web. Vlastník cizí stránky dostane unikátní obsah zdarma, vy kvalitní a relevantní zpětný odkaz. Je to velmi efektivní metoda, která však vyžaduje čas, úsilí a alespoň základní schopnost vytvářet kvalitní a relevantní obsah. - Nákup odkazů na jiných webech
Tato metoda vyžaduje peněžní investici, za to nabízí v krátké době velké množství odkazů. V reklamních systémech, v nichž se shromažďují různé weby, si můžete vybrat takový, který je příbuzný vašemu oboru podnikání a u něj si můžete odkaz jednoduše zakoupit. Weby můžeme oslovit i přímo – to platí i pro ty, které nejsou zapojeny v reklamních systémech. Odkazy z těchto webů by měly být označený tagem sponsored. - Aktivita na sociálních sítích
- Buďte sponzorem
- Spojit se s dodavateli a partnery
Pokud máte dobré vztahy se svými dodavateli či partnery (mezi ně můžete zařadit třeba i účetní) můžete je oslovit, aby vám dali váš odkaz na jejich stránky. Mnoho značek má na svých stránkách propagační plochy, kam se můžete se svým odkazem pravděpodobně dostat. - Pište blog
Blog je perfektní nástroj pro typy článků, jako jsou návody, statistiky, rozhovory a další. Šanci na získání odkazů zvýšíte, když budete pravidelně komunikovat v diskuzích ve svém oboru, na sociálních sítích a lidé si vás spojí s oborem, který děláte.
Práci vám usnadní plán
Každý správný plán zahrnuje několik základních kroků a pomůže vám postup při práci s odkazy naplánovat. Co potřebujeme znát?
Cílová skupina
Musíme vědět na jaké publikum se zaměřit, protože podle toho lépe vytvoříme obsah a efektivněji najdeme místa, kde se potenciální zákazníci nacházejí. Tam s nimi můžeme komunikovat.
Rozpočet
Protože se při linkbuildingu jedná o dlouhodobý proces, tak je zde nutné mít daný rozpočet, od kterého se bude odvíjet množství vynaloženého času a financí. Existují i bezplatné techniky, nicméně jsou poněkud časově náročné a ne vždy úspěšné.
Analýza konkurence
Je důležité provést analýzu konkurence, abychom zjistili, jakými typy odkazů disponuje, jaky je jejich počet, kvalita a z jakých domén je na ní odkazováno. Podle toho můžeme určit směr, kterým se při získávání odkazů vydáme.
Cíle
Poté, co si určíte cílovou skupinu, uděláte analýzu konkurence a rozvrhnete rozpočet, můžete se již přesunout k na určení cíle. Ten by měl být specifický, měřitelný, reálný, a časově daný. Za všechny tyto vlastnosti by měla mít odpovědnost určitá osoba.
Pro představu uvádíme na příkladu linkbuildingu, jak by mohl správně určený cíl vypadat.
Typ zaměření
Zde je potřeba určit, na co se chceme zaměřit. Můžeme například vytvářet vlastní obsah, do kterého spadá třeba blog, video, případové studie, podcasty a další. Pokud se rozhodnete jít touto cestou, musíte se připravit na to, že pro vás bude časově náročná.
K tomu, abyste dostali od někoho odkaz, bude potřeba tvořit kvalitní a zajímavý obsah pro cílovou skupinu lidí, kteří se o váš obor zajímají. Další věc, se kterou musíte počítat, je, že ne každý článek, podcast, video či jiný výtvor dostane odkaz. Některé typy obsahu dostávají statisticky větší počet odkazů než ostatní. Mezi ně patří například různé návody, statistiky a rozhovory.
Všechny tyto aspekty plánování jsou důležité a jeden bez druhého nemůže dobře fungovat.
Časté chyby
Na závěr si ještě připomeňme nejčastější chyby, které lidé dělají a často se domnívají, že tyto techniky jim přivedou návštěvnost na web.
Registrace do katalogů
Tady je důležité si uvědomit, že se nejedná o oborové katalogy, které naopak mohou být přínosné. Jsou to takové katalogy, které mají nulovou hodnotu a za které zbytečně platíte peníze. Nabídka typu ‘Registrace do 600 katalogů za 300 Kč’ je zřejmý nesmysl. Většina takto získaných odkazů je buď ze zahraničních webů, nebo nemají žádnou návštěvnost, což vám relevantního návštěvníka nepřivede.
Špatně nastavené přesměrování URL adres
Pokud například přecházíte na jiné eshopové řešení, které má jinou strukturu URL adres, dojde tomu, že původní adresy zaniknou a vytvoří se nové. Problém je, že adresy, které zaniknou, na sebe mohou mít vytvořený odkaz z nějakého autoritativního webu s velkou návštěvností. V tento moment o něj přijdete a navíc na webu vznikne chyba 404.
Z tohoto důvodu by bylo vhodné se zaměřit na přesměrování URL adres, které po úpravách zaniknou a mohou na ně vést odkazy.
Zbrklost ve vytváření odkazů
Další obdobnou chybou je zbrklost. Po tomto článku si nejspíše řeknete, že půjdete tvořit odkazy. Přece ať jich máte co nejvíce — a nejlépe hned! Jenže linkbuilding není žádný rychlokvašný proces, proto se raději zastavte a zamyslete. Nárazové vytvoření desítek nebo i více pochybných komentářů v diskuzích a pod články nemá pozitivní dopad. Naopak může ještě uškodit.
Co si z toho zapamatovat
Nejdůležitější radu dáváme na závěr. Linkbuilding je kontinuální proces, který je potřeba důkladně promyslet. Protože řídit se taktikou rychle a hodně, se v linkbuildingu rozhodně nevyplácí.
Už víte, že linkbuilding je důležitá součást práce na vašem webu i jak dosáhnout svého cíle. Chcete vědět ještě víc? Sledujte náš blog a nenechte si ujít novinky odebíráním našeho newsletteru.
A pokud máte pocit, že na SEO už sami nestačíte, napište nám. Rádi vám pomůžeme :)
Komentáře (0)