Začínáte uvažovat o placené inzerci na internetu a kladete si otázku, zda si zvládnete reklamu nastavit sami, nebo budete potřebovat zásah profesionála? Zvažujete možná pro a proti? Co vše se budete muset naučit a kolik vašeho drahocenného času vám to zabere? To vše se vám pokusíme stručně popsat v následujících řádcích.
Kdy mám vůbec začít s placenou reklamou?
Nezáleží na tom, zda se svým projektem teprve vstupujete na digitální trh, či již e‑shop provozujete delší dobu. Jakmile se dostanete do fáze, kdy váš business přestane být výdělečný, stagnuje či neplní stanovené cíle, je na čase zamyslet se nad vstupem do online reklamní džungle.
Stejně jako každé businessové rozhodnutí si i rozjezd aktivní inzerce zaslouží pořádně naplánovat a stanovit cíle.
- Co od spuštění reklamy čekáte?
- Je to, co očekáváte, reálné?
- Máte dostatek prostředků (finančních, časových, lidských)?
- Pokud se vše podaří a inzerce přinese kýžené ovoce, budete mít dostatek kapacit poptávku pokrýt?
Pokud jste na všechny otázky kývli ANO, pak čtěte dál!
Jaké jsou podmínky pro úspěšnou PPC inzerci?
Nebudeme teoretizovat a popisovat teorii marketingového mixu a 5P. Určitě totiž máte skvělý produkt za bezkonkurenční cenu, vyladěný e‑shop nejen z hlediska SEO a UX, bezproblémovou a rychlou síť dopravců a v neposlední řadě do projektu “dáváte srdíčko”. Tohle vše vám bude pro začátek stačit.
Jak vybrat vhodný reklamní kanál?
Toto je o něco složitější a komplexnější otázka. Nejvyužívanější PPC kanály pro inzerci v ČR jsou:
- Google Ads (reklamní systém pro placenou reklamu v rámci Google + jejich kanály jako jsou YouTube, Gmail a partnerské sítě ve vyhledávání),
- Sklik (reklamní systém od českého Seznamu),
- Microsoft Ads (inzertní platforma pro vyhledávače Bing, Yahoo! AOL nebo DuckDuckGo),
- Facebook + Instagram a další sociální sítě (TikTok, Pinterest, LinkedIn).
Předpoklad je, že zatím žádný z kanálů nevyužíváte. Pravděpodobně tedy začnete s Google Ads, Sklikem a případně Facebookem / Instagramem, protože tyto kanály zatím stále patří v ČR k těm nejvýkonnějším (samozřejmě existují výjimky a určitým typům projektů mohou daleko více vynášet ostatní kanály).
Je důležité se zamyslet nad tím, co prodáváte, kde se pravděpodobně vaše produkty budou nejvíce vyhledávat a kde je chcete potenciálním zákazníkům ukazovat.
- Pokud podnikáte například v oblasti stavebnictví, pak asi nebude Facebook primární kanál, kam půjdete s kůží na trh. Pravděpodobněji vaše produkty budou potenciální zákazníci vyhledávat na některém z vyhledávačů (Google, Seznam) a porovnávat první zobrazené nabídky, které se zobrazí na jejich vyhledávací dotaz.
- Naopak pokud rozjíždíte novou značku klobouků, pak by právě reklama na Facebooku mohla být ideální. Zákazník vaši značku ještě nezná, a tak ji nebude aktivně vyhledávat. Proto může být šíření povědomí o vašich úžasných nových kloboucích formou vtipného a vyladěného videa na Facebooku (kam lidé chodí primárně za zábavou a ne nakupovat) ta pravá trefa do černého.
Nezapomeňte na analytiku
Určitě budete po spuštění inzerce chtít vědět, zda a jak je úspěšná. Pokud jste dosud nevyužívali žádný analytický nástroj, je nejvyšší čas založit a spustit Google Analytics 4. Díky tomu budete mít přehled o tom, který kanál (ať už placený či neplacený) vám přináší nejvíce návštěv, tržeb, či uživatelů. O tom, co jsou a jak implementovat GA4, si můžete přečíst v tomto článku.
Jak propagaci nastavit?
Nyní již máte představu, který reklamní kanál či kanály pro váš produkt budou ideální. Jaký by měl být následující postup?
1. Založte si účty
Bez registrace a založení účtu to nepůjde. Samotné založení není nijak složité a většinou stačí postupovat dle pokynů. Doporučujeme si veškeré účty zakládat pod jedním e‑mailem. Pokud máte e‑mailů více, zvažte, který chcete použít. Na tento e‑mail vám poté budou chodit nejrůznější notifikace, novinky ale třeba také faktury (záleží systém od systému).
Jakmile účty založíte, nezapomeňte ještě na jejich případná propojení. Například, pokud chcete v rámci Google Ads nabízet své produkty i v tzv. Google Nákupech, budete mimo Google Ads účtu potřebovat také Google Merchant Centrum, kam nahrajete produktový feed. Tyto dva účty je pak logicky nutné propojit.
2. Nasazení měřících kódů
K tomu, aby mohla inzerce běžet, budete potřebovat nasadit měřící kódy na váš web. Aby to nebylo příliš jednoduché, každý systém má jiný typ měřícího kódu.
První krok, který po založení inzertních účtů následuje, je vytvoření konverzní akce. Předpokládejme nyní, že vaším hlavním cílem inzerce bude prodávat produkty, a konverzní akce tedy bude nákup na webu. V administraci reklamního systému si takovou konverzi vytvořte. Systém vám vygeneruje konverzní kód, který je potřeba vložit na web.
Jak takovýto kód vložit na web záleží na typu vašeho webu. U “krabicových” řešení typu Shoptet, Eshop-rychle je to velmi snadné (kód jednoduše vložíte do patřičného pole v administraci e‑shopu). Pokud máte vlastní řešení webu, budete potřebovat buď pomoc vašeho vývojáře, nebo si měřící kód vložíte na web sami pomocí systému pro správu měřících kódů Google Tag Manageru.
Pokud budete chtít v budoucnu spouštět mimo jiné i remarketingové typy kampaní (což rozhodně doporučujeme), bude potřeba nasadit speciální měřící kódy i pro remarketing.
Pro spuštění inzerce na Facebooku či jiné sociální síti se neobejdete bez tzv. Pixelu, který je také potřeba vložit na web.
Správné nastavení měřících kódů dokáže být náročné i pro specialistu. Pokud se do toho pustíte svépomocí, doporučujeme vše důkladně zkontrolovat a otestovat, protože správné měření je základ.
3. Vytvoření prvních kampaní
Nyní se konečně můžete pustit do vytvoření samotných kampaní. Jaké typy kampaní ale zvolit?
Určitě bude opět potřeba zamyslet se nad tím:
- jaké produkty nabízíte,
- kdo je vaše konkurence,
- jak a kde vaše produkty budou zákazníci pravděpodobně hledat,
- který kanál pro propagaci využijete.
Pro Google Ads, Sklik a případně Microsoft Ads budete mít na výběr z následujících typů kampaní:
- Produktová inzerce
- V Google je známá jako Google Nákupy, v Skliku pro změnu nově spadá pod inzeráty Zboží.cz. Tento typ inzerce zejména v rámci Google patří mezi nejvýkonnější. Pro její úspěšné fungování je důležité mít vyladěný produktový feed tak, aby splňoval podmínky jednotlivých inzertních systémů. Největší náročnost na nastavení tohoto typu kampaně tedy obnáší práce a optimalizace XML feedu, samotné nastavení v rámci inzertního systému už je většinou otázka desítek minut. Pokud nemáte svůj produktový feed v takovém formátu, který daný inzertní kanál požaduje, můžete využít některý z nástrojů pro úpravu XML feedu (my využíváme a máme skvělou zkušenost s MERGADEM) a feed upravit.
- Vyhledávací kampaně
- Ty jsou na samotnou tvorbu již časově náročnější. Je potřeba si předem rozmyslet strukturu jednotlivých kampaní a sestav. Vytvořit si analýzu klíčových slov, vylučujících klíčových slov, vytvořit textové podklady do reklam a jejich rozšíření.
- Dynamické vyhledávací kampaně (Sklik zatím nepodporuje)
- Tvorba tohoto typu kampaně je velmi snadná a rychlá, protože reklamy se tvoří dynamicky na základě údajů na vašem webu/z feedu. Kampaň je skvělým zdrojem vyhledávacích dotazů pro následný rozvoj účtu vyhledávacími kampaněmi.
- Dynamický remarketing
- Obsahový typ kampaně, který pracuje s daty o uživatelích, kteří již s vaším webem nějak interagovali. Kampaň opět využívá XML feed a uživatelům tak dynamicky ukazuje produkty, na které se uživatelé v minulosti dívali.
- Remarketing
- Obsahový typ reklamy kdy opět cílíte na lidi, kteří už na vašem webu byli. Můžete si od grafika nechat připravit bannery nebo využít možnost kombinovaných reklam.
- Video
- Další z obsahových typů reklamy. Cílit můžete buď na vlastní okruhy uživatelů (tedy remarketovat), či na určité zájmy, vybraný obsah apod.
- Performance Max kampaň pro Google Ads
- Aneb jedna kampaň která vládne všem — více o ní si můžete přečíst v našem článku
Kompletní průvodce jednotlivých typů reklam pro Google a Sklik naleznete zde
Pokud se rozhodnete využívat inzerci na sociálních sítích, mimo dynamické kampaně typu “prodej z katalogu” můžete zapojit svoji fantazii. A to doslova — čím originálnější budete, tím budete pravděpodobně na sociálních sítích úspěšnější. Nachystejte si vždy více podkladů a testujte.
Nezapomeňte si před založením každé kampaně nastudovat podmínky a specifikace, ať si zbytečně nezaděláte na problém. Každá platforma má trochu jiné podmínky. To, co projde v Google, nemusí schválit Facebook. Důslední buďte zejména pokud prodáváte produkty, které v inzerci nejsou povoleny (pokud tyto produkty z inzerce nevyloučíte, riskujete zamítnutí celého reklamního účtu).
4. Optimalizace a rozvoj účtu
Spuštěním kampaní práce zdaleka nekončí, Naopak, teď teprve začíná ta největší “legrace”. Určitě nechcete peníze vyhazovat zbytečně a rádi byste naopak investovaný rozpočet zhodnotili. Určitě byste si měli pohlídat dané faktory.
Těmi jsou:
- Zvolené strategie jednotlivých kampaní a případně jejich změny.
- Bidding — záleží jaké strategie používáte, ale v každém případě byste měli mít přehled o tom, kde a za co kolik utrácíte. Práci vám v tomto ohledu dokážou pomoci skripty či automatická pravidla.
- Klíčová slova — I přesto, že jste si nachystali analýzu klíčových slov, až s časem a s nárůstem dat v účtu se vykrystalizují nová vhodná klíčová slova. Naopak se objeví nějaké vyhledávací dotazy, na něž se v inzerci nechcete zobrazovat — budete tedy pravidelně přidávat a vylučovat.
- Pozice klíčových slov
- Pozice oproti konkurenci (statistiky aukcí)
- Počty ztracených zobrazení
- Optimalizace XML feedu a pravidelná kontrola a oprava případných zamítnutých produktů.
- Kvalita reklam (pravidelná aktualizace všech povinných i volitelných textových podkladů, kontrola cílových URL adres, u obsahových reklam testování kreativ…).
- Doporučení — Zejména Google vám bude nabízet úpravy pro zvýšení efektivity inzerce. Buďte důslední a každé doporučení před případným aplikováním zvažte.
- Kontrola zařízení a případná úprava (hlídejte útratu v mobilech, tabletech a PC a případně nabídku upravte).
- Práce s publiky
- Pravidelná kontrola případných zamítnutých reklam
5. Zapojení dalších inzertních kanálů
Není dobré spoléhat se na jeden jediný zdroj příjmů. To samé platí i pro PPC inzerci. I když se to na první pohled nemusí zdát, vše je vzájemně propojeno a pokud zapojíte více kanálů, vzájemně se budou skvěle doplňovat.
Kdo to vše zaplatí?
Doporučený rozpočet na reklamu do začátku je …. A nebylo by to příliš jednoduché, kdyby na to existovala jednotná odpověď? Bohužel ani v tomto článku se nedočtete, kolik byste měli ideálně investovat do reklamy. Profesionál vám s tímto dokáže pomoci, pokud se do inzerce pouštíte svépomocí, bude potřeba si vše propočítat.
Musíte vzít v potaz veškeré výdaje na provoz e‑shopu, dopravu, sklad, balné, zaměstnance i cashflow. Znáte svoji marži a tak si dokážete spočítat, kolik máte volných finančních prostředků pro marketing. Ze začátku nepočítejte, že se vám investovaná částka ihned vrátí. První měsíce budou hlavně o získávání dat a testování. Až bude dat dostatek a kampaně ukončí fázi učení, díky správně zvoleným strategiím se vám finance začnou vracet, ideálně mnohanásobně.
Je toho nějak hodně…
Pokud se vám to vše zdá příliš složité, komplexní a časově náročné, máte pravdu! PPC reklama totiž není jen o “nabouchání” pár klíčových slov do systému a čekání na příliv objednávek.
Pokud je váš čas příliš cenný na to, abyste jej trávili studováním nápovědy Google a pitvali se v jednotlivých kampaních, bude nejlepší obrátit se na profíky v oboru, třeba na nás.
Poradíme vám v začátcích s:
- volbou vhodného kanálu,
- stanovením reálných cílů,
- nastavení vhodné marketingové strategie.
Pomůžeme vám s:
- nasazením měřících kódů,
- nastavením analytiky,
- propojení a nastavení reklamních účtů.
Samozřejmě vám založíme vhodnou strukturu kampaní a budeme se dlouhodobě starat o to, aby kampaně byly výkonné a plnily vámi stanovené cíle. V neposlední řadě máte jistotu, že je inzerce neustále pod kontrolou díky nasazeným scriptům, máte vyladěný feed pomocí MERGADA a jste zase o krůček dál před konkurencí.
Komentáře (0)