Nelehký úkol s názvem PR článek aneb kdo, co, kde a jak

Napsat kvalitní PR článek, který Vám redaktoři rádi vydají nejen v elektronických médiích, ale i v těch tištěných, není vůbec lehké. Před samotným psaním je nejdůležitější vybrat zajímavé neotřelé téma, které podává nový pohled na danou problematiku.

Může se jednat o pozitivní i negativní článek, který však příliš nehodnotí ani nepřesvědčuje. Díky tomu si udrží svoji nezaujatost a máte tak vyšší šanci, že redaktoři článek použijí. PR článek nemusí být jen propagace, ale můžete se částečně soustředit také na linkbuilding nebo SEO.

Statistiky, výzkumy a rozhovory – dejte článku šanci na vydání

Téma je vhodné vybírat s ohledem na aktuální statistiky, výzkumy a testování. Málokoho nejspíš zaujme x‑tý článek s titulem „zaručené rady, jak zhubnout“. Pokud jej však postavíte na nejnovějším výzkumu zveřejněném Státním zdravotnickým ústavem, máte vysokou šanci, že redaktora článek zaujme. Lidi obecně zajímají čísla a procenta, takže pokud svůj článek podpoříte kvalitním výzkumem či statistikou, šance na zveřejnění se mnohem zvýší. Kromě již hotových výzkumů doporučuji také oslovit odborníky z dané oblasti, kteří Vám mohou poskytnout kvalitní a originální informace.

Titulek je král, pozor na perex a odstavce

Každý článek musí zaujmout už na první pohled. Nejdůležitějším prvkem se tak automaticky stává titulek, podle kterého se rozhodujeme, zda si článek vůbec přečteme. Z titulku by měl každý jednoznačně pochopit, o čem bude v textu řeč. Navíc by měl být lákavý a obsahovat sloveso. Jinak bude znít titulek „Nemoci z povolání ohrožují naše zdraví“ a jinak „Jednou z nejčastějších nemocí z povolání je astma. Vzniká až u 25 % zaměstnanců.“ Kromě titulku bychom měli pořádně promyslet také perex, tedy odstavec pod titulkem. Měl obsahovat několik vět, které obsáhnou celý smysl článku a přesvědčí čtenáře k jeho přečtení. Perex je důležitý také z pohledu novinářů, kteří nemají čas přečíst celý text a rozhodují tak především z titulku a perexu. Podobně jsou na tom i názvy odstavců.

Propagace v článku? Hlavně nenásilně

Celý text je důležité koncipovat tak, aby vaše vyjádření podporující vaši značku, produkt či službu, bylo nenucené a ne příliš nápadné. Obecně je tedy vhodné článek začít nastíněním problému, kde uvedete výzkum, statistiku atd. V druhém odstavci uvedete vyjádření nezávislého odborníka (např. lékaře) a následně odstavec s možností řešení (např. alternativní léčba vaším produktem) tedy vaše propagace. V posledním odstavci se můžete zaměřit např. na prevenci a další doporučení. Zkuste se zamyslet také nad SEO a doplnit klíčová slova v rozumné míře.

Hotový článek = půl práce aneb jak na vydání a zveřejnění

Ve chvíli, kdy dopíšete článek, na Vás čeká náročný úkol. Oslovit dostatečný počet novinářů a redaktorů a zaujmout je. Doporučuji redaktory oslovovat elektronickou poštou. V textu se snažte o co nejzajímavější informace z článku. Redaktory potřebujete zaujmnout mailem, protože málokterý z nich si otevře přílohu a bude číst celý Váš článek. Doporučuji také nabídnout poskytnutí dalších doplňujících informací, poskytnutí rozhovoru nebo článek s předstihem pouze vybranému médiu. Nejnáročnější na celém PR jsou vlastně kontakty. Je to tedy běh na dlouhou trať, při kterém postupně sbíráte kontakty a navazujete spolupráci s vybranými redaktory.

Kam s ním dál? PR portály, elektronická média a vlastní weby

PR články lze v rozumné míře také vlastními silami zveřejnit na různých PR portálech, které jsou na tento druh článků zaměřené. Kromě toho, že získáte odkaz, občas tyto portály procházejí i redaktoři a mohou je některé články zaujmout. V některých případech se lze přihlásit také jako redaktor určitých elektronických médiích a text zde vydávat. Jednou z možností je také zveřejnění na svých webových stránkách nebo na spřátelených stránkách. Zveřejnění však doporučuji vykonat až po tom, co necháte novinářům určitý čas na vydání. U zveřejnění svépomocí lze uvažovat také na doplnění odkazů do článku, tedy linkbuilding. Zde však doporučuji opatrnost vzhledem k možným postihům a penalizace ze strany vyhledávačů. 

Rádi vám pomůžeme

Přijde vám, že už je toho všeho prostě moc? Obraťte se na nás, rádi vám pomůžeme. 

 

29. 01. 2016

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.