TikTok se stal okamžitým hitem, nejstahovanější aplikací pro iOS a nyní má již přes 2 miliardy stažení. Tento rychlý vývoj zároveň TikTok pasoval na nejrychleji rostoucí síť a to až do současnosti. I když pro vás třeba teď zajímavá není, je dobré ji alespoň sledovat a mít o ní zakladní informace. Dnes se podíváme na to, jak se dá využít pro inzerci.
Co je to aplikace TikTok?
Pro mnohé může být překvapením, že TikTok byl vytvořen již v roce 2016 jako Douyin. Pod tímto názvem fungoval až do doby, než se v roce 2017 rozhodl koupit tehdy úspěšnou aplikaci Musical.ly. Spojení těchto dvou aplikací dalo v roce 2018 vzniknout TikToku, jak jej známe dnes.
TikTok se stal okamžitým hitem a nejstahovanější aplikací pro iOS a nyní má již přes 2 miliardy stažení. Tento rychlý vývoj zároveň TikTok pasoval na nejrychleji rostoucí síť a to až do současnosti.
Jedná se o síť, kterou využívá publikum ve věku do 30 let (66 % uživatelů). V Česku je věk uživatelů ještě mnohem nižší.
K vyhledávání TikTokera nebo populárního videa slouží hashtagy. Svůj oblíbený kanál pak můžete odebírat, obdobně jako u zavedených sociálních sítí. Veškerý obsah na TikToku je přístupný všem bez nutnosti přihlášení.
Bezpečnost TikToku
Velké a často probírané téma je bezpečnost TikToku. Každý z profilů a videí si můžete prohlédnout bez přihlášení. Veškerá data (včetně dat z vaší inzerce) pak podléhají čínskému tvůrci TikToku a dosud se není zcela jasné, jak s daty dále pracuje. Dalším problémem je takřka bezmezná svoboda v necenzurovaném obsahu a můžete zde narazit například na dětskou pornografii. Aktuálně probíhají razantní zásahy proti TikToku v Indii, kde je aplikace kvůli bezpečnosti zakázaná. K podobnému kroku se chystá také USA, jedním z důvodů jsou i zásahy Číny do představenstva firmy. Evropa o zákazu aplikace v současnosti neuvažuje.
Obsah na TikToku
Hlavním obsahem jsou krátká akční videa, ve kterých se tvůrci nechávají doprovázet hudbou nebo vystřiženými úseky ze známých filmů a písní, do kterých často otevírají ústa, snaží se zachytit rytmus, gestikulují a tancují. Kromě klasického formátu několika sekundových videí můžete na TikTok vložit video, které má až 1 minutu. Do svých videí uživatelé často implementují různé filtry, 3D efekty a hudbu. Mohou také vlogovat a účastnit se oblíbených výzev.
Rychlý nárůst uživatelů přirozeně nalákal firmy, které kolem úspěšné aplikace krouží a uvažují, jak nejlépe využít TikTok pro propagaci svých produktů.
Jak aplikaci TikTok využít pro inzerci?
Myslíte, že se vaše cílová skupina pohybuje na TikToku? Pak můžete využít hned několik možností propagace. Je však důležité mít na paměti, že vzhledem k rychlému růstu a krátké historii aplikace neexistuje v současnosti v ČR dostatek dat a potenciální úspěch inzerce tedy můžete jen odhadovat. Kolikrát ani tvůrci na TikToku nechápou, proč je některé jejich video úspěšné a další zapadne. Stejně nestálý je i samotný vyspělý algoritmus doporučování videí. Uživatel nemá možnost do nastavení svého účtu podrobně popsat své preference a osobní zájmy. TikTok se při doporučování videí řídí tím, co aktuálně uživatel odebírá, sleduje, vyhledává a podle toho, co zrovna frčí.
To může být problematické pro dlouhodobou práci s vaší vysněnou cílovkou. Segment cílení inzerce se mění prakticky každý den podle toho, jak se mění preference uživatelů. Je proto důležité položit si otázku, zda je pro vaše podnikání TikTok vhodný.
Většina reklamních a trendových videí se v současnosti věnuje zejména módě a potřebám teenagerů. Jak už však víme z historického vývoje Facebooku a Instagramu, u začínajících sociálních sítí převažuje v prvních letech mladší publikum, které postupně stárne a s ním i celá síť. Pokud firma nemá nyní na TikToku svou cílovou skupinu, je dobré alespoň sledovat vývoj.
Důkladně zvažte, zda se vám vyplatí do TikToku investovat vyšší rozpočet, který dle pravidel TikToku musíte do reklamy investovat. Platforma TikToku pro inzeci po vás požaduje minimální investici 500 dolarů. V aplikaci si můžete všimnout firem jako IKEA, Nike či Disney, které si mohou dovolit vysoké investice. Bohužel pro menší podniky, které by chtěly inzerovat, není TikTok prozatím vhodný.
Pokud se přesto rozhodnete investovat přímo do TikToku, může využít TikTok for Business a Creator Marketplace. Tyto druhy inzerce jsou však prozatím podporované jen v některých zemích.
TikTok For Business
TikTok For Business byl nedávno oficiálně představen TikTokem jako nová platforma pro inzerci. Při spuštění bude tato platforma zahrnovat přístup k formátům reklam TikTok, včetně reklamy TopView, která se zobrazí při prvním spuštění aplikace TikTok.
Pro inspiraci si můžete prohlédnout ústřední formáty a aktuální příklady úspěšné inzerce. Mezi nejpoužívanější formáty pro inzerci patří především 3 až 15 sekundová videa, nebo sekvence obrázků. Videa In-Feed mohou mít pro změnu délku až 60 sekund a mohou být spuštěna se zapnutým zvukem. Samozřejmostí jsou i Hashtag výzvy a funkce Hashtag plus, kde má uživatel možnost nákupu, a které poskytnou značkám možnost komunikovat více se svou komunitou.
Při spuštění této platformy provází nastavením podrobný návod, který vás seznámí se základními pravidly inzerce.
Creator Marketplace
Ve vybraných zemích nyní TikTok testuje také Creator Marketplace. Tato platforma, byla představena už v loňském roce a slouží pro spolupráci mezi značkami a tvůrci obsahu na TikToku tak, že pomáhá značkám najít takové tvůrce, se kterými je možné spolupracovat. Firma díky této aplikaci dokáže zobrazit profil tvůrce obsahu, kde může analyzovat data z interakcí jako je míra zhlédnutí, sdílení a počtu komentářů od uživatelů Tik Toku.
Další způsoby inzerce
Mimo inzerci přes samotnou platformu TikTok for business můžete své produkty inzerovat i jinými způsoby.
PPC specialisté mohou už nyní využívat k inzerci Facebook. Stačí, když při tvorbě inzerce nastavíte ruční umístění v Audience Network. Investice do Audience network je spíše o důvěře a nelze si zvolit, aby se reklama zobrazovala pouze a jen na TikToku. Aplikace je v rámci Audience Network jen jedna z dalších mnoha aplikací a her. Z hlediska relevance cílení je remarketing hlavní doporučovanou strategií pro vaši kampaň směřující na Audience Network. Na TikToku o sobě uživatel nevyplňuje konkrétní informace, jeví se tak jako neefektivní cílit reklamu na uživatele akvizičně dle demografických údajů.
Na Audience Network se pravděpodobně nelze spolehnout z dlouhodobého hlediska, Facebook jej plánuje odstranit z výběru umístění, zejména kvůli bezpečnosti dat v jednotlivých kanálech.
Spolupráce s influencery
Další možností pro inzerci je spolupráce s influencery, obdobně jako na Instagramu. Případně můžete začít vzdělávat ostatní uživatele přes vaše interní firemní influencery. V českém online marketingu v současnosti vzdělává přes TikTok např. kanál jaknareklamuasite.
Nebojte se oslovit influencery, se kterými již spolupracujete, a domluvte se na prezentaci vašeho produktu v krátkém videu. Důležité je přizpůsobovat obsah neustále se měnícím trendům na TikToku, snažte se proto vytvářet videa dle aktuálních Top videí. Videa můžete nahrávat také živě v případě, že disponujete větším počtem odběratelů. Velké společnosti (např. Coca-Cola) se snaží určovat trendy a prostřednictvím influencerů nalákat uživatele k různým výzvám.
Štěstí přeje odvážným
TikTok už během své krátké historie ukázal, že má velkou šanci a potenciál stát se novým zdrojem návštěvnosti, a to zejména pro ty z vás, kteří se nebojí investovat do neprozkoumaných zdrojů a potřebují zaujmout svými produkty především mladší publikum. Štěstí přeje odvážným! Vydejte se objevovat své možnosti do téměř bezkonkurenčního prostředí, propagace na TikToku je v Česku prozatím v plenkách.
Komentáře (3)
Hezký den,
v tuhle chvíli máte možnost dělat Ads přes agentury, které jsou přímo partnery TikToku. Reklamní účet pro Česko zatím vytvořit nejde, ale určitě se taky dočkáme. :)
Za BESTETO
Maruška
Dobrý den Tome, při zakládání účtu na TikTok for Business není na výběr region Česká republika, netušíte jak postupovat při zakládání českého reklamního účtu? Děkuji za případnou odpověď, Ondřej z ISIC
Narazili jsme na úplně stejný problém. Vypadá to, že článek je hezky popsaný, ale nezmiňuje vůbec fakt, že TikTok reklamní účet pro Česko zatím ani nelze vytvořit.