Rozhovor: V linkbuildingu nestačí jen plácat. Musíte přinést něco navíc, říká Martin Čtvrtníček

Nespamovat diskusní fóra a přijít vždy s něčím přínosným. To jsou jen některé z rad, jak na úspěšný linkbuildingu pro e‑shopy. “Linkbuilding nemá pravidla, jen je potřeba se některým chybám vyhnout,” upozorňuje marketingový konzultant Besteta Martin Čtvrtníček.

Chcete vědět víc? Pak se pusťte do druhého dílu rozhovoru o budování zpětných odkazů. A pokud chcete být v obraze, připomeňte si naše první povídání.

E‑shopů existují různé druhy. Dá se říct, že pro každý z nich je vhodná trochu jiná forma linkbuildingu? Například pokud prodávám oblečení, měla bych se snažit umístit články pouze na blog s módou?

To bych neřekl. Spíš jsme v České republice omezení tím, že některé obory k sobě nemají weby, se kterými by šlo spolupracovat. Zrovna v módě je to celkem jednoduché, můžeš třeba oslovit blogery. Ale pokud prodáváš vodovodní baterie, na to asi žádného nenajdeš. Takže se budeš víc zaměřovat na oborové magazíny.

Takže to není tak, že jeden druh e‑shopu by se měl věnovat jen jednomu způsobu linkbuildingu?

Přirozený odkazový profil by měl vypadat tak, že většina zpětných odkazů přichází z různých zdrojů, nejen z jednoho typu odkazů jako jsou třeba blogy. Znamená to, že je vždycky potřeba smíchat více věcí dohromady. Takže něco jako jeden formát linkbuildingu pro jeden typ e‑shopu neexistuje.

Bavíš se o různých zdrojích, ze kterých by měly vést odkazy. Spadají sem třeba i sociální sítě? Nejsou vlastně sociální sítě taky formou linkbuildingu?

To je trochu sporné téma, o kterém se v komunitě linkbuilderů docela diskutuje. Problém je v tom, že Google nemá přístup například na všechny podstránky Facebooku, protože nejsou veřejné. Znamená to, že mu chybí komplexní data, se kterými by mohl pracovat.

Ovšem signály ze sociálních sítí jsou v mnoha ohledech dobré. Ukážou ti třeba, že nějaký tvůj článek stojí za to, protože ho už sdílelo padesát lidí a samozřejmě ti zvýší návštěvnost.

Má linkbuilding u e‑shopů nějaká speciální pravidla, která třeba jinde neplatí?

Nevím, jestli se dá vůbec říct, že má linkbuilding nějaká pravidla. Spíš je potřeba se některým věcem vyvarovat, protože by kvůli nim tvůj web mohly vyhledávače vnímat negativně. Což znamená horší viditelnost ve výsledcích vyhledávání.

Předpokládám, že sem patří třeba spamování diskusních fór.

Přesně tak. Nebo když máš český web, českou lokalizaci a trh, ale spousta odkazů na tebe vede třeba z Francie, aniž bys tam měla například dodavatele. A to platí obecně pro jakýkoliv linkbuilding, nejenom ten e‑shopový. 

Dá se tedy vůbec najít nějaký rozdíl mezi linkbuildingem u e‑shopů a jakýmkoliv jiným?

U e‑shopů je akorát ten rozdíl, že máš v ruce nějaké konkrétní zboží, které můžeš nabízet dál. Třeba na recenze blogerům.  Ale když firma poskytuje například půjčky, potom se bavíme vyloženě o nakupování odkazů. Musíš hledat magazíny o financích a tvrdě tam protlačit jakékoliv informace o sobě. Panuje tu velká konkurence a možností je málo. 

Může se mi jako e‑shopaři linkbuilding vymstít? Když budu spamovat diskusní fóra, asi to bude jen těžko působit profesionálně.

Určitě. Stačí se na to podívat očima lidí, kteří do těchto fór chodí. Baví se v něm o nějakém tématu a najednou tam někdo napíše ‚super produkt najdete na téhle adrese‘, přidá odkaz a tím to končí. Aniž by to mělo nějakou přidanou hodnotu pro tu samotnou diskusi. Jen prostě viděl, že se  tam lidé baví o botách. 

Často se objevují také příspěvky v hodně starém diskusním vláknu, kde se třeba čtyři roky nic neděje a najednou se tam objeví odkaz. To taky nepůsobí zrovna věrohodně. 

Poradil bys e‑shopařům, jak se těmto laciným praktikám vyhnout?

Je potřeba cílit převážně tam, kde je nějaká čerstvá diskuse, ve které lidé reagovali maximálně několik dní zpátky. Taková se dá objevit například s pomocí Google Alerts. Taky je nutné do diskuse něčím hodnotným přispět, nejenom plácnout, že máme super produkty. Je dobré například odpovědět na otázky, nebo sepsat tipy, na co je důležité dbát při výběru konkrétního produktu. A teprve potom přidat odkaz, nebo třeba jen zmínit značku. I zmínky o značce totiž berou vyhledávače v potaz. Je to jeden z faktorů, které ovlivňují řazení výsledků ve vyhledávání.

Zmiňoval jsi Google Alerts. V čem přesně mi tento nástroj pomůže?

Nastavíš si v něm  upozornění na klíčové slovo nebo doménu, která tě zajímá. Třeba tvou značku. Jakmile se o ní bude někdo na webu bavit a Google si řekne, že je tato stránka dostatečně důležitá, ukáže ti ji. A potom na tyto zmínky můžeš reagovat. 

Takže pokud mě Google Alerts upozorní, že někdo zmínil mou značku v článku, jak mám postupovat?

Můžeš třeba přidat komentář ke článku. Nebo poprosit autora, aby doplnil odkaz na tvé webové stránky. Anebo pokud se článek týká něčeho, co je blízké tvému oboru, přispěješ do diskuse. Můžeš být profík na zimní kabáty, někdo tě zmíní v článku nebo diskusi a ty máš najednou prostor ukázat, že svému oboru rozumíš.

S jakými dalšími nástroji můžou e‑shopy pracovat?

Na on-page SEO je výborný Google Search Console, který je zdarma. Člověk v něm najde spoustu informací přímo od Googlu a může z nich vycházet. Upozorní třeba na chyby na webu, které vyhledávače vnímají negativně. Navíc je to hodně jednoduchý nástroj.

A nějaké placené nástroje, se kterými máš zkušenost?

Například aplikace Screaming Frog, která se nainstaluje do počítače a prochází web. Třeba ti ukáže, že máš na webu nefunkční odkazy. Bez toho se neobejdou velké e‑shopy, které mají desítky tisíc produktů. S tak velkým počtem se často stává, že se postupem času začnou objevovat nefunkční podstránky a odkazy, ať už interní nebo externí. Stejně tak dokáže říct, jestli ti fungují všechny obrázky u produktů, což je výborná věc. Často se totiž stává, že velkým e‑shopům nefunguje na webu několik stovek obrázků. Pokud to zjistí i zákazník a namísto fotky produktu se zobrazí ‚image not found‘, nejspíš si řekne, jestli je tento e‑shop vůbec funkční a raději odejde.

Stejně tak se velkým e‑shopům nebo agenturám vyplatí Majestic SEO, kde vidíš, jaké zpětné odkazy na tebe vedou. Můžeš tu sledovat konkurenci, třeba jaké weby na ně odkazují a zjistit, jestli by nebyly užitečné i pro tebe. Pomoct dokáže taky Marketing Miner, Collabim nebo třeba Xenu.

08. 08. 2017

Témata:

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.