Získejte více z e‑mailingu: Jak segmentovat seznamy odběratelů

Práce s odběratelskou databází je v e‑mailingu nutnost. Bez segmentace i sebelepší e‑mail může skončit v koši nebo spamu. Jenže jakým způsobem svou databázi rozdělit s ohledem na cíle mailingu? V článku vám ukážeme 6 způsobů jak segmentovat odběratele v nástrojích SmartEmailing, MailerLite, Ecomail nebo Leadhub.

Co je to segmentace

Segmentace je rozdělení seznamu odběratelů na menší cílové skupiny na základě získaných dat o odběratelích. Cílem je vytvořit obsah, který je personalizovaný a relevantní pro vaše publikum.

Proč se vyplatí segmentovat

  • vyšší oper-rate (míra otevíratelnosti e‑mailů)
  • vyšší click-rate  (míra prokliku)
  • vyšší konverzní poměr
  • vyšší ROI (návratnost investic)
  • nižší míra odhlášení
  • nižší míra okamžitého opuštění webu
  • lepší zákaznická zkušenost

6 způsobů jak segmentovat seznam odběratelů

Vybrali jsme pro vás základní segmentační kritéria, podle kterých rozdělit svoji databázi odběratelů.

1. Demografie 

Vytvoření segmentů podle demografických charakteristik je jednou z nejběžnějších forem segmentace. Kontakty se rozdělují na základě věku, pohlaví, pracovní pozice nebo úrovně příjmu.

Takové rozdělení kontaktů využijete pokud například prodáváte oblečení a chcete nabídku cílit jen na muže nebo jen na ženy.

Zdroj: SmartEmailing

2. Lokalita

Vytvářet segmenty podle lokality se hodí v případě pokud máte odběratele v různých časových pásmech, chcete cílit na zákazníky konkrétní kamenné pobočky, nebo chcete pozvat odběratele na událost v jejich okolí.

Zdroj: MailerLite

3. E‑mailová aktivita

Kontakty můžete segmentovat na základě jejich interakce a úrovně zapojení do vašich e‑mailových kampaní. Segmenty se vytváří podle míry otevření a míry prokliku, a to na skupiny s vysokým, středním a nízkým zapojením.

V rámci této segmentace se také oddělují neaktivní kontakty, na které zacílite speciálně vytvořenou reaktivační kampaní. 

Zdroj: Ecomail

4. Nákupního chování

Pro e‑shopy je tento typ segmentace zásadní a má několik forem. Můžete vytvořit segmenty pro odběratele, kteří provedli nákup, pro ty, kteří dosud nenakoupili, a také pro ty, kteří opustili svůj nákupní košík. 

Doporučujeme segmentovat také podle doby, která uplynula od posledního nákupu. Na tyto segmenty pak můžete posílat relevantní retenční a cross-sell kampaně a motivovat je tak k dalšímu nákupu. V neposlední řadě lze také rozdělit odběratele dle frekvence nákupů a výše utracené částky.

Zdroj: Leadhub

5. Fáze životního cyklu zákazníka

Ve své databázi máte kontakty, které jsou v různých stádiích zákaznického cyklu. Někteří teprve objevují vaše služby, zatímco jiní jsou již dlouhodobými zákazníky. Způsob, jak efektivně oslovit své publikum, je segmentace kontaktů podle toho, kde se na prodejní cestě nachází. 

Dlouhodobí zákazníci by měli dostávat jiné e‑mailové kampaně, než ti, kteří se k vašemu newsletteru právě připojili. Noví odběratelé očekávají uvítací sérii e‑mailů, zatímco dlouhodobí zákazníci ocení přednostní přístup k novinkám nebo akčním nabídkám.

6. Podle zájmu/​preference

Vyhněte se odesílání nerelevantního obsahu a snižování výkonnosti svých kampaní tím, že si kontakty rozdělíte do segmentů podle toho, o jaké produktové kategorie projevili zájem. Do této kategorie také spadá také segmentace dle toho, jak často chtějí newslettery dostávat.

Nejste si jistí, jak začít? Naši zkušení specialisté vám pomohou s každým krokem, abyste svůj potenciál využili naplno.

    Marietta Novotná
    10. 12. 2024
    Mari je součástí týmu PPCčkařů. Pod palcem má e‑mailing a tvoří reklamní kampaně v systémech Google, Sklik a Facebook. 

    Témata:

    Komentáře (0)

    Přidat komentář

    Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
    Váš komentář podléhá ruční kontrole.