SEO vs. PPC: Do čeho se vyplatí investovat?

V marketingovém odvětví panuje rivalita mezi SEO a PPC reklamou. Nabízí se otázka, co je pro vaše podnikání lepší. V tomto článku vám ukážeme výhody a nevýhody, které vám pomohou při rozhodování. Základem je pochopit slabé a silné stránky každé z těchto metod propagace.

Dnešní článek je poněkud delší, proto nabízíme rozcestník, díky kterému se v záplavě informací neztratíte:

SEO vs. PPC

Pro mnoho lidí je těžké rozeznat, jaký je rozdíl mezi SEO a PPC reklamou ve výsledku vyhledávání. Na Obr. 1 si vidíte dvě PPC reklamy. První je tzv. produktová a objevuje se vždy nejvýš. Druhou z nich je klasická textová reklama. Až potom následují organické (přirozené) výsledky vyhledávání, na které se zaměřuje SEO.

Stručně řečeno, placené reklamy jsou nahoře, zatímco organické výsledky jsou uvedeny níže. Ale nemusí tomu tak být vždy. Pokud na určitá klíčová slova či frázi není vytvořena placená reklama, tak se na dané slovo nezobrazí. To neplatí v případě SEO — pokud máte pro dané klíčové slovo vytvořenou vstupní stránku, zobrazíte se ve výsledku vyhledávání. 

SEO lze přirovnat k zahradničení. Zasadíte semínka (klíčová slova) a čekáte, až vyrostou. Výsledek své práce neuvidíte hned, ale nejdřív za půl roku až rok. Zlepšení se dá dosáhnout rychleji, nicméně to vyžaduje mnohem více úsilí a nevystačíte se základními SEO metodami, jako je psaní a publikování obsahu na web.

Výhody SEO

SEO nic nestojí

Nespornou výhodou je, že za SEO nic neplatíte (když optimalizaci provádíte sami). Pokud práci zadáte specialistovi, zaplatíte jeho práci. Ale to je všechno. Narozdíl od SEO musíte v PPC započítat i sumu, kterou platíte za samotné doručování reklamy potenciálním zákazníkům.

Dlouhodobá  návratnost

Pokud na SEO neustále pracujete a jste konzistentní v rámci přibližně 6 měsíců až jednoho roku, dosáhnete výsledků, které mohou mít setrvačnost klidně i roky. Vytrvale tvořte nový obsah, snažte se získávat zpětné odkazy a své pozice si udržíte, nebo je dokonce časem zlepšíte.

Každopádně je vhodné jednou za čas stávající obsah aktualizovat a vylepšovat. Zejména tehdy, když se ve výsledku vyhledávání objeví někdo lepší. 

Povědomí o značce a tvorba vztahu s návštěvníkem

Zákazníci před nákupem často hledají recenze a informace o daném produktu. Vyjděte jim vstříc a vytvářejte takový obsah informačního charakteru, který splňuje jejich očekávání. 

Vaše aktivita v průběhu času povede k tomu, že si lidé vaši značku zapamatují, protože si ji spojí právě s tím, že jste jim poradili a poskytli informace, které zrovna potřebovali.

Kontrola nad obsahem

Když děláte SEO, můžete vytvářet jakékoliv množství obsahu na téměř jakékoliv téma. SEO vám neklade žádné meze narozdíl od PPC reklamy, která má hodně omezení a pravidel.

Nevýhody SEO

Zobrazení výsledků trvá nějakou dobu

Mějte trpělivost a buďte připravení na čekání, než se dostaví výsledky. Celý proces nejde nijak popohnat. Pokud potřebujete výsledky hned, zaměřte se na placenou PPC reklamu. 

Je však důležité udělat alespoň základní SEO hned na začátku. Zobrazení organických výsledků nějakou dobu trvá. Čím dříve začnete, tím rychleji se výsledky dostaví. 

SEO nestojí peníze, ale stojí vás čas

SEO nezahrnuje jen základní analýzu klíčových slov a vytváření odkazů. Než vyškrtnete možnost najmout specialistu, podívejte se, co všechno za vás může udělat a zvažte, jestli budete mít čas vyškolit se a dostat se na základní úroveň těchto oblastí:

  • znalost HTML a CSS, 
  • technické znalosti o fungování vyhledávačů (soubory sitemap, jak funguje indexování, URL adresy a jejich struktura, přesměrování, problémy s více jazyky a mnoho dalších),
  • pokročilé dovednosti v tvorbě obsahu, abyste jím zaujali a získali jste zdarma zpětné odkazy. 

Dále SEO rozdělujeme na technické a obsahové SEO. Zvládnout obojí může být velmi náročné. Pokud nemáte dostatek času a nadšení do studia, tato nevýhoda pro vás bude podstatná. Řešení je jednoduché — nechejte práci odborníkům, ušetříte čas i svoje nervy.

Boj s konkurencí skrze SEO může být nad vaše síly

Obtížnější je prodávat nějaký produkt, který má dobře pokrytý ve výsledku vyhledávání samotný výrobce, který má oproti vám více financí i lidí.

Je na vašem zvážení, zda má vůbec smysl se vydat tímto směrem, anebo radši vsadíte na PPC reklamu.

Vysoká nejistota

Vyhledávače pracují s algoritmy. To znamená, že kdykoliv a z jakéhokoliv důvodu může nastat situace, že stránkám ve výsledku vyhledávání klesnou pozice nebo mohou být dokonce odstraněny z indexu. 

Obvykle tato situace nastane, pokud děláte BlackHat SEO (praktika, která má za cíl navýšit hodnocení webové stránky u vyhledávačů pomocí zakázaných technik). Pokud se budete řídit pokyny společnosti Google, nemělo by se nic stát. Nicméně to nemění fakt, že organický provoz vašeho webu může klesnout kvůli změnám ze strany vyhledávače. Faktorů, které na to mají vliv, je tolik, že by si zasloužily vlastní článek.

Kdy uvažovat o SEO?

SEO je v podstatě pro každého. Doporučujeme začít s ním co nejdříve, protože zabere nějaký čas, než přinese výsledky. Začněte se o SEO zajímat dřív, než spustíte web, kde se řeší například struktura webu, platforma na které web poběží a mnoho dalšího.

Pořád nevěříte, že s pomocí SEO lze dosáhnout velké změny? Přečtěte si úspěšný příběh našeho klienta MyDrinks, který vás přesvědčí, že SEO je dobrá volba.

Máte chuť ponořit se do studia? Pokračujte na náš článek SEO pro začátečníky, nebo si projděte ostatní články, které jsme o SEO napsali.

Na druhé straně barikády stojí PPC reklama, která může být skvělou metodou propagace vašeho webu, zejména pokud jste schopni měřit konverze. Konverzí myslíme požadovanou akci, kterou má uživatel na vašem webu provést (např. dokončení objednávky, přidání zboží do košíku nebo přihlášení k newsletteru apod).

Výhody PPC

Okamžité výsledky

Přináší výsledky ihned. Cílíte na nespočet lidí, kteří hledají vaši firmu či produkt / službu a jste omezeni jen cenou, kterou jste ochotni zaplatit. Pravdou také je, že záleží na dalších faktorech, které ovlivňují celkový výkon reklamy. To je výrazný rozdíl mezi PPC reklamou a SEO. 

Rychlejší proces učení

Netvrdíme, že se stanete expertem na PPC reklamu přes noc, nicméně z dlouhodobého hlediska je nastavení PPC reklamy jednodušší než SEO. Nechápejte to však špatně. Stále se musíte naučit spoustu věcí, které vyžadují čas a také se je většinou naučíte tak, že zkoušíte různé možnosti a při tom za začátku proděláte nějaké peníze. 

Jakmile se naučíte základy a budete mít za sebou nějakou tu kampaň, kterou jste optimalizovali, už víte co očekávat a začnete zkoumat všechny výhody, které nabízí.

Dále je zde možnost kontaktovat profesionální podporu od oficiálních zaměstnanců společnosti Google, kteří vám pomohou nastavit kampaně, což je luxus, který v oblasti SEO nemáme.

Chcete ovládnout PPC kampaně, ale samostudium není váš šálek kávy? Řekněte si o individuální školení, kde vám nebudeme do hlavy tlouct teorii, ale vrhneme se rovnou na nastavování.

Menší míra nejistoty

Nemusíte se bát žádných aktualizací od Googlu. Ve světě PPC reklamy jsou aktualizace transparentní, takže o nich víte předem a nejsou tajné, jak je tomu u SEO. Víte dopředu, co je povoleno, a co ne.

Nevýhody PPC

PPC není zdarma

Hlavním důvodem, proč mnoho lidí stále nepoužívá PPC, je fakt, že není zdarma a je potřeba do kampaní vkládat peníze. Pro úsporu peněz je logičtější volbou SEO. Když nevíte, co děláte, s PPC můžete prodělat peníze. 

Velkou roli hraje konkurence. Zjistěte, jaké další společnosti ve vašem oboru platí za reklamy, jelikož každý obor je jiný. Třeba u PPC kampaní v bankovním sektoru se pohybují ceny za proklik (CPC) i okolo 200 Kč. Ale to už je extrém. Důležité je také zmínit, že kliknutí neznamená konverzi — je to pouze přivedená návštěva na váš web. Z návštěv dokončí konverzi jen menší část.

Chcete-li odhadnout ceny pro svůj obor, můžete vyzkoušet například plánovač klíčových slov od Googlu

Když se rozhodnete spolupracovat se specialistou, který vám pomůže s vaší PPC reklamou, je to zase další výdaj. Každopádně najmutí specialisty může být skvělé rozhodnutí, zejména pokud je zkušený a ví co dělá. U nás máme hned několik profíků, kteří se rádi o vaše kampaně postarají — ať už jde o Google a Sklik nebo Facebook a Instagram.

Vypnutí PPC = konec návštěvnosti a prodejů

Pokud publikujete obsah na vašem webu, bude obsah na internetu tak dlouho, dokud bude web existovat. Můžete z něj profitovat roky.

U PPC reklamy tomu tak není. Když se reklama z nějakého důvodu zamítne, dojdou peníze na účtu nebo se vypne z vlastní vůle, přestane se zobrazovat potencionálním návštěvníkům. Tím pádem se zastaví tok návštěvnosti a následné prodeje.

PPC není zlatý důl

Některé firmy a podnikatelé se domnívají, že PPC je zlaté prasátko. Stačí do něj vložit slušnou sumu peněz a konverze se jenom sypou. Bohužel (nebo bohudík) tomu tak není. Faktem je, že inzerce závisí na mnoha různých faktorech, jako je kvalita reklamy, klíčových slovech, vašem produktu či službě, apod.

Menší kontrola nad obsahem

Pokud chcete, aby se vaše reklama zobrazovala, musíte dodržovat určitá pravidla. Pravidla  se týkají názvů, popisů, ale i obsahu. Omezení inzerce platí pro určité obory (např. hazard, alkohol, léky…) a některá klíčová slova jsou v kampaních zakázána.

Kdy uvažovat o PPC

PPC reklamu můžete využít kdykoliv podle potřeby. Tím můžete podpořit vaše podnikání a v krátké době získat výsledky.

Pokud vás PPC reklama zaujala, na našem blogu najdete další zajímavé články pro začátečníky (např. článek Jak na PPC reklamu na Google a Seznamu) i pokročilejší (projděte si ostatní články, které jsme o PPCčkách napsali).

Na otázku, zda “Je lepší SEO nebo PPC?“ naleznete mnoho různých odpovědi. Pravdou však je, že kombinace obojího je pro vaše podnikání skvělou volbou. 

Jak to může hezky fungovat, když se propojí SEO a PPC, dokazuje inspirativní příběh e‑shopu Gardners.cz, kterému stouply za 20 měsíců tržby o 267 %.

Z krátkodobého hlediska se dá říct, že PPC dominuje a je to dobrý způsob, jak získat určitou počáteční návštěvnost a prodeje a udržet své pozice konzistentní.

Lidé většinou začínají s PPC, protože přináší okamžité výsledky a SEO moc nedůvěřují, protože nevědí, co od něj očekávat. Můžete například začít s tím, že uděláte základní věci. Jednou z nich je například mít blog.

S pomocí jednoho kvalitního článku lze dosáhnout vysoké návštěvnosti, která přivede stovky návštěv mesíčně. I míra prokliku u daných klíčových slov, které souvisí s článkem, bývá mnohem vyšší.

Pokud jste na vážkách a pořád nevíte, kterou cestou se vydat, napište nám nebo zavolejte. Rádi si váš e‑shop vezmeme do parády a probereme s vámi možné varianty.

10. 12. 2020

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.