Pokud máte v pořádku základní SEO na e‑shopu, můžeme se pustit do jednotlivých kategorií a produktů. I u nich najdeme části, které jsou z pohledu SEO důležité a doplňují globální nastavení. Dozvíte se, které prvky je lepší vyplňovat ručně, kde si nastavit název kategorie v menu a na co se vrhnout, když máte tohle všechno hotové.
Nastavení kategorií a podkategorií
Rozdíl mezi kategorií a podkategorií v Shoptetu určíte tím, jakou jim dáte pozici v hierarchii. To, co vznikne jako kategorie, se posunutím níže do struktury může stát podkategorií a naopak. Například fashion e‑shop by mohl chtít menu z původního řazení podle produktu změnit na menu, kde bude hlavní kategorií značka.
Pokud se rozhodne, že kategorie bude Adidas, stačí přesunout (drag & drop) podkategorii nahoru v hierarchii a rázem je z ní hlavní kategorie.
Rozdíl je v tom, co potřebujete nastavit u kategorie a podkategorie. Nastavení se pro oba případy nachází v kartě Kategorie, kterou najdeme v záložce Produkty → Kategorie → Určitá kategorie.
Obecné informace
Věnovat se budeme hlavně kartě Obecné informace, kde jsou důležitá tato pole:
- Název — určuje, jak se daná kategorie/podkategorie bude jmenovat. Propisuje se do H1 nadpisu (zde potřebujeme kompletní název).
- URL adresa — automaticky se generuje podle názvu kategorie. Každopádně máme možnost URL adresu změnit podle svého uvážení. Adresa URL by měla mít jednoduchou strukturu (
www.domena.cz/boty
) a v případě podkategorií by měla být kompletní (www.domena.cz/boty-na-behani-adidas
). - Popis — slouží jak vyhledávačům, tak návštěvníkům k pochopení toho, co se v dané kategorii/podkategorii nachází. Pokud například nemáte ručně vyplněný meta description, použijí vyhledávače text z obsahu stránky (popisu).
- Obrázek kategorie — slouží k lepší orientaci v menu, aby si zákazník lépe představil danou kategorii.
Jestli jste správně vyplnili obecné informace a nemáte v úmyslu měnit automatické generování do meta popisu, máte tímto hotovo. Tohle nastavení doporučujeme hlavně u méně důležitých kategorií.
Pokročilé nastavení
Další kartou je Pokročilé nastavení (Obr. 2), kde se nastavují meta informace pro vyhledávače:
- Text v odkazu menu — pokud není nastavený text odkazu v menu, propíše se do něj název. To vám u kategorie nemusí vadit, ale u podkategorií naopak potřebujeme v menu jen vlastnosti (nekompletní název v textu odkazu) — např. místo názvu podkategorie “pánská trička s krátkým rukávem červená” budeme v menu chtít pouze text “červená”. Udržíte tak menu přehledné.
- Název (tag “title”) — je jedním z nejdůležitějších prvků, které můžeme přímo ovlivnit, tak ho vyplňte správně. U hlavních kategorií, které jsou pro vás důležité, doporučujeme meta popisy vyplnit ručně. Přepíšete tím globální nastavení, takže nezapomeňte do Title zakomponovat i doménu/název webu a stejný oddělovač jako v globálním nastavení.
- Popis (meta tag “description”) — další z důležitých prvků, který přímo SEO jako takové neovlivňuje, ale ovlivňuje míru prokliku na web. V článcích o Title a Meta description se touto problematikou více zabýváme. Dozvíte se o nejčastějších chybách, jak správně meta popisy nastavit a proč jsou důležité.
Nastavení produktů
Produkty najdeme v založce Produkty → Přehled → Výběr produktu (Obr. 3).
Jakmile se dostaneme do Hlavního nastavení produktů (Obr. 4), tak můžeme vidět následující pole:
- Název produktu — pojmenování konkrétního produktu.
- URL adresa — generuje se automaticky podle názvu produktu. Zasahovat do adresy a upravovat ji byste měli pouze za předpokladu, že jste technicky zdatní a už jste to někdy dělali. Adresa URL by měla mít jednoduchou strukturu (např.
https://www.priklad.cz/pouzdro-na-kontaktni-cocky-sova
). - Krátký popis — bývá často nastavený v globálním nastavení tak, aby se propisoval do meta description. Slouží především u náhledu produktů (třeba na hlavní stránce), aby návštěvník přibližně věděl, o jaký produkt se jedná.
- Podrobný popis — sem patří úplná specifikace produktů. Jedná se o nejobsáhlejší text na stránce detailu.
Dále v navigaci najdete záložku Pokročilé, kde mají z pohledu SEO význam nastavení title a meta description. Ostatní položky se vztahují k vyhledávačům zboží a PPC produktové inzerci.
Postup je stejný jako u kategorií. Při velkém množství produktů není časově zvládnutelné vyplňovat, každý produkt zvlášť, proto bychom tuto možnost volili při malém množství produktů, které jsou pro Vás důležité.
Co dalšího vylepší e‑shopu z pohledu SEO
Kromě správně vyplněných meta popisů, URL adres a popisků kategorií jsou zde další možnosti:
Linkbuilding (budování zpětných odkazů)
Linkbuilding je dlouhodobá činnost, která slouží k získávání zpětných odkazů pro web/e‑shop s cílem zvýšení viditelnosti ve výsledcích vyhledávání a získání vyšší návštěvnosti.
Kvalitní obsah a aktivita na webu
Při tvorbě webu/aktualizaci stávajícího myslete na to, abyste tvořili kvalitní a originální obsah. Mnoho uživatelů kopíruje texty od konkurence nebo dodavatelů. Vyhledávací roboti poznají, že se jedná, o kopii již existujícího textu a dají mu nižší váhu. Proto doporučujeme, abyste texty nekopírovali a psali je sami.
Vedení blogu
Jestliže chcete na web/e‑shop přivést více návštěvníků z neplacených zdrojů, doporučujeme se zaměřit na blog (jako je třeba náš BESTETO blog). Články vytvářejte na základě analýzy klíčových slov, s užitkem pro čtenáře a s úplnějším obsahem, než doposud existující články.
Texty doporučujeme psát na základě klíčových slov, o které se více dozvíte v článcích Analýza klíčových slov 1 a Analýza klíčových slov 2.
Interní prolinkování
V rámci webu/e‑shopu se zaměřte na interní prolinkování. Usnadníte návštěvníkům a vyhledávacím robotům procházení webu a váš web získá od vyhledávačů vyšší hodnotu.
Kdyby vám nastavení SEO na Shoptetu dělalo těžkou hlavu, domluvte si s námi individuální workshop (zvládneme ho i online) a nebo nám rovnou napište a nechejte to na nás.
Komentáře (3)
Skvělým doplňkem je pokročilé SEO, které až od tarifu Enterprise, ale vyplatí se dokoupit kdykoliv.
Využil jsi Tome pro nastavení, které popisuješ, nějaké doplňkové moduly Shoptetu? Nebo je tohle všechno v základní ceně shopsystému?
Děkuji.
Žádné doplňkové moduly jsem nevyužil. Vše obsaženo výše, je v základní ceně shopsystému.