Online nákupy na Slovensku slaví úspěch

Slovenská e‑commerce scéna se neustále vyvíjí a roste. Z velkého přehledu se dozvíte, jaké byly výsledky výzkumů zaměřených na online nákupy z roku 2019 a jaké je chování slovenských spotřebitelů. Kromě toho se podíváme také na nejčastěji používané marketingové kanály. Tak pojďme na to.

Slovenská e‑commerce za rok 2019 v číslech

Data ukazují, že Slováci propadli online nákupům a na internetu utrácí stále více peněz. V roce 2019 se obrat e‑shopů zvýšil o 20 % na rekordních 1 356 milionů €. Tento meziroční růst můžeme zčásti připsat i navýšení počtu internetových obchodů z 11 585 na 12 600.

Zdroj: Heureka
  • Elektronika má jednoznačně nejvyšší podíl na obrat slovenské e‑commerce scény. Patří jí rovné dvě pětiny. První tři místa obsadily pouze elektro prodejny, konkrétně Alza, Mall a Nay.
  • Slovenští spotřebitelé v sobě nezapřou domácího kutila — to dokazuje i podíl kategorie dům a zahrada, který se zastavil v roce 2019 na šestnácti procentech. Její meziroční obrat se zvýšil o víc než čtvrtinu.
  • Těsně pod deseti procenty je kategorie auto-moto.
  • Zákazníci ze Slovenska mají v oblibě online nákupy oblečení, kterého se prodalo až o 35 % více než loni.
  • Nebyla to móda, která zaznamenala největší meziroční růst. Pomyslné první místo získala kategorie hobby s nárůstem 38 %.
  • Téměř třetinové zvýšení obratu u kategorie jídla a nápojů naznačuje, že Slováci naplno využívají rostoucí kvalitu služeb v tomto segmentu.
  • Na vzestupu jsou i erotické pomůcky, o které se zájem zvyšuje už třetím rokem po sobě. Více než 20% nárůst zaznamenalo také dětské zboží a sportovní potřeby.

Současná situace kolem korona krize mění mimo jiné i nákupní chování spotřebitelů. Největší boom v tomto období zažívají segmenty zdraví, potraviny, galanterie a naopak propad zaznamenala móda.

Mobilní zařízení se stala neoddělitelnou součástí online nákupů a počet návštěv přes mobil neustále roste. V roce 2019 tvořily skoro dvě třetiny. To vysílá jasnou zprávu pro všechny majitele e‑shopů — správná optimalizace pro mobilní zařízení je velmi důležitá.

Větší popularitu získaly i kamenné prodejny. Stalo se to především kvůli možnosti vyzvednutí objednávky, protože zákazník není omezovaný časem rozvozu kurýra a převzetí si přizpůsobí podle svých potřeb. Tuto možnost si zákazníci mohou zvolit až v 3 408 e‑shopech.

Jestli vás zajímá, za jakou značku se na Slovenském online trhu utrácelo nejvíc, tak je to jihokorejský gigant se širokou nabídkou produktů Samsung. Hned za ním je mnohými milovaný a zatracovaný Apple. Spotrebiče se u Slováků také těší oblibě, což dokazuje zařadění značek Bosch a Whirlpool do tohoto žebříčku. Na slovenském trhu si našla svoje příznivce i mladá technologická značka Xiaomi.

Zdroj: Heureka

Nejčastější e‑shopové řešení

V současnosti je na trhu několik možností, jak vytvořit vlastní e‑shop. Na Slovensku jsou nejoblíbenější krabicová řešení, která jsou vhodná pro malé a středně velké internetové obchody. Vyznačují se hlavně jednoduchostí, rychlým vytvořením a výhodnou cenou. Jedničkou v této oblasti je Shoptet. Mezi další populárních řešení patří například Midasto, Eshop-rychlo, UpGates nebo Biznisweb. V případě plánů na podnikání za velkou louží je dobrou volbou Shopify.

Další možností je využití OpenSource řešení, ze kterých jsou nejpopulárnější PrestaShop, WooCommerce a Magento.

U velkých e‑shopů stojí za zvážení vlastní řešení ušité na míru, které stojí více času a peněz.

Trendy v nákupním chování

Současná situace kolem korona krize mění mimo jiné i nákupní chování spotřebitelů. Největší boom v tomto období zažívají segmenty zdraví, potraviny, galanterie a naopak propad zaznamenala móda. E‑shopy se tedy celkově těší popularitě a oslovují nové zákazníky, které by za normálních okolností získávaly mnohem déle.

Mobilní zařízení se stala neoddělitelnou součástí online nákupů a počet návštěv přes mobil neustále roste. V roce 2019 tvořily skoro dvě třetiny. To vysílá jasnou zprávu pro všechny majitele e‑shopů — správná optimalizace pro mobilní zařízení je velmi důležitá.

Přepravní společnost DPD pravidelně provádí výzkum s názvem E‑shop Barometr a v roce 2019 se ho celkem zúčastnilo 23 255 respondentů z 21 evropských zemí. Počet zastoupených respondentů ze Slovenska byl 1 001.

Z tohoto průzkumu vyplývá, že slovenští zákazníci v průměru uskuteční 34 nákupů za rok, což je o 6 méně oproti evropskému průměru.

Zdroj: E‑shopper barometer 2019

Důležité je klást důraz na pozitivní zákaznickou zkušenost s nákupem na e‑shopu. Až 83 % dotázaných uvedlo, že před nákupem aktivně vyhledává recenze a necelou polovinu z nich (41 %) odradí od nákupu negativní recenze na sociálních sítích.

Dejte pozor na to, aby byly vaše nejprodávanější produkty vždy skladem, protože 30 % zákazníků odchází z e‑shopu pokud zboží není skladem.

Jen 10 % Slováků využívá výhody věrnostního programu, což je hluboko pod evropským průměrem, který je 30 %. Slovenská e‑commerce v mnoha ohledech následuje tu evropskou. Pokud tedy chcete zvýšit loajalitu zákazníků, věrnostní program může být tou správnou cestou.

Protože DPD zajišťuje přepravu zásilek, část průzkumu je zaměřená právě na logistiku. Z výsledků vyplývá, že až 83 % zákazníků si nechává posílat balíky domů. Dále často využívají doručení na poštu nebo na odběrné místo. 70 % dotázaných považuje za důležité vědět, která přepravní společnost jim balíček doručí. Svoji poslední objednávku vrátilo 9 % zákazníků a jen 45 % z nich považuje tento proces za jednoduchý.

Zajímavá data poskytnul i DPD Barometer 2018, kterého se na Slovensku zúčastnilo 1013 respondentů. Průzkum ukázal, že nejvíc se prodává móda (48 %) a kosmetika (37 %). To je podobné, jako v ostatních evropských státech.

Zdroj: Forbes.sk

Podle průzkumu E‑Shop Barometer uskutečněného v roce 2018, skoro třetina (32 %) slovenských online nakupujících preferuje obchody, které nabízí dopravu zdarma. Také záleží na tom, aby se z popisu produktu dozvěděli podrobné informace (29 %).

Spotřebitelé se shodují, že rychlé doručení a kontrola nad tímto procesem je pro ně zásadní.

Zdroj: Forbes.sk

Nejoblíbenější způsob platby u našich sousedů byla v roce 2018 dobírka. Jako svůj oblíbený způsob ji vybrali akoro dvě třetiny (65 %) dotázaných, přičemž evropský průměr byl v tomto roce pouhých 13 %.

Zdroj: Forbes.sk

E‑Shop Barometer

Pohled z druhé strany barikády nám poskytnul průzkum E‑shop Barometer 2019 od KPMG, kterého se zúčastnilo 117 e‑shopů se širokým spektrem produktů a služeb. Čtvrtina e‑shopů považuje za svoji konkurenční výhodu zákaznický servis a necelých 15 % širší sortiment.

Třetina respondentů uvedla, že zaznamenává nejvýraznější zvýšení poptávky během Vánoc. Až 27 % e‑shopů pociťuje velký zájem o jejich produkty po investici do PPC reklamy. Právě propagace je oblast podnikání, kterou označilo až 42 % e‑shopů jako svoji největší investici za minulý kalendářní rok.

Zdroj: Ecommercebridge.sk

Nejpoužívanější marketingové kanály

Nejvyužívanější je platforma Google, která umožňuje zobrazovat reklamu v Google vyhledávání, obsahové síti nebo Google nákupech. Ty jsou na slovenském trhu novinkou. Velmi zajímavým a ziskovým kanálem jsou cenové srovnávače. Tím nejznámějším je Heureka a na Slovensku ještě NajNákup a Pricemania, které mají ze všech kanálů nejvyšší konverzní poměr. Pro e‑shopy zaměřené na nábytek nebo bytové dekorace, určitě stojí za pozornost vyhledávače zboží Favi a Biano. V poslední době objevují majitelé e‑shopů hlavně kouzlo výkonnostního marketingu na Facebooku.

Propagace je oblast podnikání, kterou označilo až 42 % e‑shopů jako svoji největší investici za minulý kalendářní rok.

SEO není zázračné tlačítko na webu, které zapnete a automaticky se budete zobrazovat na prvních pozicích ve výsledcích vyhledávání, ale zahrnuje metody, postupy a strategie, které pomáhají k dosažení vyšších pozic. Tato optimalizace pro vyhledávače přivede na web organickou návštěvnost, která nic nestojí. U nás v BESTETO máme zkušené týmy pro každý ze jmenovaných kanálů, takže nás neváhejte kontaktovat a my vám velice rádi pomůžeme.

Zůstaňte v obraze

Abyste zůstali v obraze ohledně slovenské e‑commerce scény, doporučujeme vám sledovat Ecommerce bridge. Při řešení různých problémů vám pomůžeme v naší Facebookové skupině, případně zkuste hledat pomoc v dalších skupinách na Facebooku, jako jsou třeba tyto: Staráme se o marketing (a sociálno), Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori ;). Pro fanoušky PPC reklamy jsou ideální skupiny PPC nás baví!, PPC specialist SK/CZSpravujeme PPC reklamu CZ/SK. V případě, že váš e‑shop funguje na Shoptetu, tak určitě stojí za pozornost Shoptet poradna, kde e‑shopaři řeší problémy, se kterými se pravděpodobně setkáváte i vy. V neposlední řadě můžete sledovat účty na Twitteru, které se zaměřují právě na marketing a e‑commerce — seznam najdete na tomto odkaze. A hlavně sledujte náš blog, Facebook, InstagramTwitter.

Pár slov na závěr

Už teď jsme zvědaví, jak bude vypadat ohlédnutí za rokem 2020. Doufáme, že vaše e‑shopy budou růst a expandovat. Jestli máte pocit, že byste měli naplno využívat některý z výše uvedených marketingových kanálů, tak nás neváhejte kontaktovat a rádi vám pomůžeme se SEO, PPC, vyhledávači zboží nebo se vším dohromady. Také velmi rádi přiložíme ruku k dílu, pokud máte český e‑shop a zvažujete expanzi na Slovensko. Přece jen jsou to velmi podobné trhy a bylo by vhodné využít tento potenciál naplno.

10. 06. 2020

Témata:

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.