Vítáme vás v BESTETO univerzitě. První semestr jsme se rozhodli věnovat vyhledávačům zboží. Každý týden zveřejníme jeden článek se zaměřením na různé praktické otázky z této oblasti.
V prvním semestru BESTETO univerzity se dozvíte:
- jaká je návštěvnost jednotlivých zbožáků (tímto názvem v BESTETO označujeme vyhledávače zboží),
- vše o inzerci na Heurece, Zboží.cz, Glami, Favi a dalších,
- jaké jsou nejčastější chyby, kterých se e‑shopaři dopouštějí při nastavování inzerce a jak je opravit,
- jak funguje nástroj Mergado a jaké jsou principy biddingu.
Na konci semestru budete ve zbožácích jako doma a hlavně budete vědět, jak z nich vytěžit maximum!
První díl této univerzity začneme úvodem o zbožácích. Dnešní článek obsahuje tyto kapitoly:
Co jsou vyhledávače zboží?
Vyhledávače zboží jsou webové stránky se systémem, který na internetu vyhledává a porovnává různé druhy produktů od zaregistrovaných e‑shopů. Informace získává přímo z dat jednotlivých e‑shopů, které je povinně zasílají prostřednictvím textových XML souborů (Extensible Markup Language). Ty jsou soustavně generované e‑shopem a musí obsahovat podrobné údaje o produktech, jako je například název, cena, dostupnost, výrobce, zařazení do kategorie produktů nebo podrobnější údaje o produktu. XML souboru se nejčastěji říká XML feed.
Obr. 1: Ukázka části XML feedu pro Heureku. Zdroj: heureka.sk
K čemu je využijí uživatelé a e‑shopy?
Vyhledávače zboží (nebo taky zbožáky či porovnávače zboží/cen) slouží jako zdroj potenciálních zákazníků, kteří chtějí nakoupit a najít informace o produktech na jednom místě. Namísto toho, aby museli prohledávat nabídky e‑shopů na internetě, zadají název produktu do vyhledávače zboží a ten vytvoří seznam e‑shopů, které ho nabízí, seřazený vzestupně podle ceny.
Pokud uživatel přesně neví, jaký konkrétní model chce, může hledat v kategoriích produktů, nebo upřesnit svoje požadavky a parametry (vlastnosti) produktu ve filtrování. V tomto případě už záleží na jednotlivých porovnávačích, v jakých detailech se liší. Princip však zůstává stejný.
Výhodou zbožáků je to, že na nich nejsou jenom informace o ceně produktu, ale také o ceně dopravy, dostupnosti, nebo kvalitě služeb konkrétního e‑shopu, který zboží prodává. Zákazník se tak může rozhodnout i podle hodnocení e‑shopu od ostatních nakupujících, hledat podobné produkty, najít nejbližší místo, kde se dá vybrané zboží koupit, nebo požádat o pomoc v poradně. Někdy má zbožák i další funkce, kterými se z něj stává nákupní rádce, jako je tomu například u Heureky.
Platí se za inzerci na zbožácích?
U některých zbožáků můžou e‑shopaři inzerovat v základní verzi zdarma, obecně však převládá placená varianta. E‑shop platí porovnávači za každý proklik uživatele na své stránky. Řazení spárovaných/zařazených produktů ve vyhledávači funguje na podobném aukčním principu jako PPC reklama. O první pozice soutěží e‑shopy, které nabídnou nejvyšší cenu za proklik (nastavování cen za prokliky se označuje jako bidding). Výsledné pořadi ale ovlivňují i další věci, jako například cena výrobku nebo jeho dostupnost.
Vyplatí se e‑shopům inzerovat na zbožácích?
Ano. Porovnávače mají vysokou návštěvnost uživatelů, kteří přemýšlejí o nákupu nějakého produktu a tím pádem mají i vyšší konverzní poměr, než například fulltextové vyhledávání. Pro většinu e‑shopů jsou jedním z největších prodejních kanálů a klíčový zdroj návštěvnosti i tržeb. Pokud je inzerce správně nastavená, nestojí moc peněz a investice do ní se často vrátí, protože přinese e‑shopu objednávky.
Skvělé výsledky můžou mít na zbožácích i e‑shopy, které nepatří mezi nejlevnější. Spousta lidí totiž hledá prodejce s dobrým hodnocením, možnost osobního odběru blízko domova či zaměstnání, anebo například známý obchod s rozumnou cenu. Nejnižší cena proto není jediným rozhodujícím kritériem nákupu.
Kromě objednávek může inzerce na vyhledávači zboží posloužit e‑shopu jako zdroj referencí a zpětné vazby od zákazníků, reklama nebo příležitost budovat povědomí o značce.
Inzerce na zbožácích je vhodná pro všechny e‑shopy, které si finančně můžou dovolit nabít minimální částku požadovanou na inzerci. Kredit doporučujeme nabíjet v rozumné výši. Jakmile se vyčerpá, vyhodnoťte nejdříve výsledky inzerce s pomocí Google Analytics a teprve podle toho kredit znovu nabijte.
Inzerovat na malých zbožácích se často vyplatí, protože ceny za proklik jsou nízké. I když přivedou méně lidí, e‑shopy můžou získat nějaké objednávky. U malých zbožáků se nevyplatí strávit nad správou inzerce hodně času. Doporučujeme nedobíjet velké částky kreditu. Kvůli malému množství prokliků se může stát, že bude dlouho trvat, než se kredit vyčerpá a peníze vám tak budou ležete ladem.
Byla by škoda nevyužít všechny porovnávače, které by mohly e‑shopu přinést návštěvnost a tržby.
Jak může inzerce na zbožácích pomoci SEO e‑shopu?
Martin Čtvrtníček, SEO specialista v BESTETO
“E‑shop získá registrací do vyhledávače zboží odkaz na svou hlavní stránku a hlavně celý seznam odkazů na konkrétní podstránky produktů. Zbožáky mají obvykle vysokou autoritu v očích fulltextových vyhledávačů (například Google), a proto jsou tyto odkazy užitečné z hlediska linkbuildingu (budování zpětných odkazů). Další výhodou je třeba to, že když potenciální zákazník vyhledává dotaz obsahující název e‑shopu, zápis o e‑shopu se ukáže vysoko ve výsledcích vyhledávání (zejména pokud inzeruje na Heurece). E‑shop tak svojí inzercí zaplní víc plochy ve výsledcích vyhledávání a to na úkor jeho konkurence.”
Komentáře (0)