Za poslední měsíc jsem absolvoval v Brně, Praze a Plzni více než 20 konzultací s e‑shopaři, kteří mají e‑shop na Shoptetu. Přečtěte si 5 nejčastějších chyb, se kterými jsem se setkal, a získejte 5 zaručených receptů, jak chyby napravit a jak zlepšit výsledky vašeho e‑shopu.
1. Titulky, názvy kategorií a další SEO vychytávky
Pojmenování a titulky hlavně kategorií
Naprostá většina e‑shopů na Shoptetu má špatně pojmenované kategorie a špatné titulky kategorií i dalších stránek. Jak je to možné? V Shoptetu má totiž každá kategorie 3 názvy — na záložce Obecné informace je to “Název” a na záložce Pokročilé to jsou “Text odkazu (v menu)” a “Název (tag “title”)” (viz obr. 1). A protože málokdo proklikává všechny záložky a navíc skoro nikdo neví, k čemu který název slouží, má většina e‑shopů vyplněný pouze jeden povinný název, který se použije všude, tedy v menu, hlavním nadpise stránky, titulku stránky a také v administraci, drobečkové navigaci a detailu produktu. K čemu který název tedy slouží a jak ho vyplnit:
- Obecné informace — Název — text, který se použije jako hlavní nadpis stránky kategorie. Měl by obsahovat celý název kategorie, ze kterého je poznat, co se v kategorii prodává např. Pánské outdoorové boty.
- Pokročilé — Text odkazu (v menu) — text, který se vypisuje ve všech výpisech kategorií tedy v menu ale i v drobečkové navigaci. Měla by to být zkrácená verze názvu kategorie, která nemusí obsahovat to, co už je v názvu nadřazené kategorie. Pokud je hlavní kategorie Outdoorová obuv, u její podkategorie pro muže stačí uvést “Pánská”.
- Pokročilé — Název (tag “title”) – pokud jste si nechali v nastavení Marketing — Základní SEO u článků a kategorií původní nastavení (#TITLE# — #WEBSITE_NAME#), propisuje se do titulku automaticky Název a za oddělovač název e‑shopu. Titulek je vidět v záložce prohlížeče, pokud jste v kategorii, a hlavně jako modrý text s odkazem ve výsledcích vyhledávání Google, Seznamu i dalších vyhledávačů. Titulek by měl obsahovat kompletní název kategorie a název e‑shopu. Pokud byste do něj chtěli přidat něco důležitého, co v názvu kategorie není např. “Nejlevnější” nebo “přímo od výrobce”, nezapomeňte do titulku vepsat i název e‑shopu. Tuto problematiku více rozebíráme v článku SEO Title.
Obr. 1. Ukázka zobrazení názvů a titulků
Upozorňuji, že změny se projeví sice v e‑shopu okamžitě, ale vyhledávačům pak bude trvat dny, týdny a i měsíce, než změny objeví, zpracují a začnou zobrazovat. Obrňte se proto trpělivostí a zkuste vše nastavit správně hned napoprvé. Čekat na změnu několik týdnů a zjistit, že jsem nenastavil vše správně a že po opravě budu opět týdny čekat na přeindexování, je frustrující.
Jak zrychlit indexování provedených změn
Pokud chcete, aby se změny promítly do výsledků vyhledávání rychleji, využijte:
- Google Search Console — zaregistrujte se, přidejte svůj e‑shop, ověřte vlastnictví domény a vložte sitemapu. Google se o nově přidaných stránkách dozví obratem po přidání. V tomto nástroji najdete i řadu zajímavých údajů o vašem e‑shopu např. chyby procházení, duplicitní či chybějící titulky a meta popisy atd.
- Seznam Index Checker — pokud využíváte Mergado, využijte podle návodu aplikaci Seznam Index Checker. Seznam vaše stránky zpracuje a zařadí do vyhledávání během několika dnů, místo abyste na to čekali dlouhé měsíce. Zejména u nových e‑shopů je to klíčové.
- Ruční přidání stránky na Seznam — přes formulář můžete na Seznam přidat jednotlivé stránky vašeho e‑shopu ručně. Limit je 500 stránek denně, takže jde spíš o to, kolik stránek jste schopní vložit, než vás to přestane bavit. Určitě byste se měli postarat o to, aby Seznam znal vaši hlavní stranu, hlavní kategorie a top produkty.
Odkazy
Všichni znají doporučení, aby získávali odkazy z kvalitních a obsahově podobných stránek. Víte ale, že s odkazy můžete “čarovat” i v rámci vlastního e‑shopu, kde na sebe odkazují jednotlivé stránky e‑shopu mezi sebou? Jak posílit důležité stránky a jejich pozici ve vyhledávání:
- Snižte počet odkazů na hlavní stránce a v prvcích, které jsou ve všech stránkách např. v bočním sloupci.
- Zkontrolujte odkazy v patičce (Vzhled a obsah — Odkazy) a smažte z nich všechny odkazy, které pro vás nejsou opravdu důležité. Posilovat odkazy na Heureku, Zboží.cz a další cizí stránky nedává smysl.
- Využijte odkazy v patičce na posílení důležitých stránek, na které se neodkazuje ze všech stránek e‑shopu. Hlavní kategorie mají odkaz v každé stránce díky umístění v menu, co ale nejprodávanejší produkt nebo klíčová podkategorie?
Celkově jde jen o využití principu doporučovat lidem a zároveň vyhledávačům prostřednictvím odkazů to, co je důležité. Pokud totiž někomu zkusíte na jedné stránce doporučit naráz 200 stránek, vlastně mu nedoporučíte nic konkrétního. V článku Tipy a triky v linkbuildingu naleznete metody, jak získávat zpětné odkazy a mnoho dalšího.
2. Jak vás lidi vidí ve výsledcích vyhledávání
Jak váš e‑shop vyhledávače představí lidem, si můžete ověřit přes vyhledávání dotazu “site:vasedomena.cz” (za dvojtečkou není mezera, nazevdomeny.cz nahradíte za doménu, na které máte e‑shop. Tento dotaz funguje jak u Google tak i u Seznamu. Výsledkem je výpis všech stránek, které daný vyhledávač z vašeho e‑shopu může nabídnout jako odpověď na dotazy při vyhledávání.
Titulky
Modré názvy stránek, které se dají prokliknout, vyhledávače berou z titulků stránek (popsáno výše). Z titulků by mělo být jasné, kam se dostanu, pokud na titulek kliknu. Pokud jsou vaše titulky příliš obecné (např. pouze název e‑shopu nebo pouze slova jako “Pánské”, “Bílé”, “Příslušenství”), stránka se bude vypisovat na špatných pozicích ve výsledcích vyhledávání a navíc na ni lidi nebudou klikat. Zkontrolujte si a případně upravte hlavně titulky:
- Hlavní strany — měl by obsahovat název e‑shopu a co prodáváte. Upravíte přes Marketing — Základní SEO — záložka Meta tagy — Úvodní stránka — Název stránky (tag “title”).
- Kategorií a podkategorií — měl by obsahovat celý název kategorie a název e‑shopu. Upravíte přes Produkty — Kategorie — rozkliknutí kategorie — záložka Obecné informace — Název (při prázdné kolonce Název (tag “title”) na záložce Pokročilé. Pokud chcete mít jiný titulek pro vyhledávače než název kategorie a název e‑shopu, můžete využít i kolonku Název (tag “title”) na záložce Pokročilé. To ale udělejte jen v případě, že jste si naprosto jistí vším, co tady popisuji.
- Produktů — měly by kromě názvu eshopu obsahovat nejen značku a model ale i obecné označení produktu např. “Pánské tenisky Merrell RANT J561713 | Mujobchod.cz”. Titulek by se měl generovat z názvu produktu a názvu e‑shopu (#PRODUCT_NAME# — #WEBSITE_NAME# nastavené přes Marketing — Základní SEO — Produkty). Pokud vám takový titulek nevyhovuje, můžete ho nastavit přes Produkty — Přehled — vybraný produkt — a kolonku “Nadpis (tag “title”)” na záložce Pokročilé.
Meta description
Meta description neboli meta popis není vidět nikde v e‑shopu. Proto ho většina e‑shopařů nevyplňuje. Meta description se ale vypisuje ve výsledcích vyhledávání (SERP) na Google i na Seznamu jako šedý text pod nadpisem stránky. Pokud tento text nevyplníte, nebo ho vyhledávače nepovažují za dost kvalitní, dostane se do výsledků vyhledávání část textu ze stránky a to může být část menu nebo jiný nevhodný text.
U důležitých stránek (hlavní strana, top kategorie a top produkty) doporučuji vyplnit kolonku “Popis (meta tag “description”)” textem, který přiláká lidi ke kliknutí na váš odkaz a k návštěvě vašeho e‑shopu. Reklamní text v meta popisu by měl obsahovat:
- Výzvu k akci např. “Kupte si …”.
- Hlavní výhody vašeho e‑shopu a sortimentu (nejlevnější, kvalitní, prodloužená záruka, doprava zdarma atd.).
- Konkrétní údaje, například “již od 120 Kč” místo “levně”, nebo “3.456 motivů na výběr” místo “velký výběr motivů”.
A nezapomeňte, že informace lidi vzdělávají, ale pocity prodávají. Když budete používat citově zabarvené výrazy jako rodina, vaše děti, štěstí, zamilujete si apod., budete magnetem na zákazníky. Lidi totiž nechtějí nakupovat, ale plnit si přání, zažívat příjemné zážitky. A za to jsou ochotní zaplatit.
Hodnocení produktů
U produktů můžete díky Shoptetu do výsledků vyhledávání na Google dostat nejen název produktu a jeho popis, ale i dostupnost, cenu a pokud máte vyplněno tak i hodnocení. A právě hodnocení díky grafickému znázornění hvězdičkami přitahuje nejvíc pozornosti. A právě pozornost je to, co rozhoduje, na který z výsledků vyhledávání lidi kliknout a čí e‑shop navštíví. Schválně si zkuste vyhledat třeba dotaz samolepka Lego příběh a uvidíte, že e‑shop Živá zeď má ve výsledcích vyhledávání hodnocení, cenu i dostupnost (Hodnocení: 5 — 5 hlasů — 266,00 Kč — Skladem). Většině ostatních e‑shopů tyto informace chybí, protože používají e‑shopové řešení, které tato data nepředává správně Googlu, nebo je nemají vyplněné. První hodnocení si můžete dát klidně sami.
3. Vyhledávače zboží
Vyhledávače zboží, srovnávače cen, “zbožáky” apod. jsou nejkonverznějším zdrojem návštěvnosti e‑shopů. Právě u nich se největší část návštěvníků e‑shopu stane zákazníky. Co byste měli udělat, abyste z vyhledávačů zboží s vaším e‑shopem získali maximum:
- Spusťte placenou inzerci na všech velkých zbožácích, které mají pro vaše zboží kategorie. Využijte Heureku, Zboží.cz a případně Glami, Favi a Biano.
- Udržujte na reklamních účtech dostatečný kredit. Na začátek stačí dobít minimum (např. 1.000 Kč na Heureku nebo 200 Kč do Seznam peněženky pro Zboží.cz) a když se bude blížit vyčerpání kreditu, dobijte zavčas další kredit, ať se inzerce nevypne.
- Vyhodnocujte výsledky. Pro začátek stačí jednou měsíčně zjistit z Analytics tržby, z reklamního systému náklady na inzerci a vypočíst podíl nákladů na tržbách (PNO). Pokud je PNO nižší než vaše marže (a to většinou opravdu bude), je inzerce zisková. Pokud by PNO přesáhlo výši marže (může se stát u oborových zbožáků), můžete omezit zasílané produkty na top kategorie, nebo se obraťte na odborníky.
- Posílejte správně data v XML feedech. Na kontrolu chyb můžete použí audit XML, který nabízí zdarma Mergado. Zjistit můžete například produkty, u kterých vám chybí dostupnost, obrázky nebo výrobce, ale i duplicity a další více či méně závažné chyby.
- Spárujte vaše kategorie s kategoriemi vyhledávačů zboží. Párování se nastavuje v editaci kategorie na záložce Doplňková nastavení. Důležité je napárovat kategorie pro Heureku, Zboží.cz, Google i Glami, pokud tam inzerujete. Aby se spárovaly produkty, je navíc potřeba správně u nich nastavit výchozí kategorii (editace produktu — záložka Kategorie — dole Výchozí kategorie), protože právě výchozí kategorie se posílá na vyhledávače zboží. U Heureky navíc musíte v XML posílat všechny povinné části názvu, které se liší podle kategorií.
Další objednávky můžete získat díky biddingu (nastavení vyšších cen za proklik) nebo díky zasílání správných parametrů.
4. Mailing
Největší chybou e‑shopů v oblasti mailingu je chybějící komunikace se zákazníky, kteří již v e‑shopu nakoupili a zároveň dali souhlas k zasílání newsletterů. Řešení je naprosto jednoduché. Začněte posílat newslettery.
Nejčajtější důvody, proč e‑shopy neposílají newslettery jsou:
- “Nechci lidi otravovat, sám to nemám rád, když mě někdo spamuje” — pokud se zamyslíte nad tím, co lidi zajímá, věřím tomu, že přijdete na to, co užitečného lidem poslat. Můžou to být nfomace o slevách, o novinkách, akcí typu doprava zdarma, návody na údržbu zakoupeného zboží atd.
- “Nemám na posílání novinek čas” — přípravu nejjednoduššího mailu s novinkami zvládnete za půl hodiny. Opravdu si nenajdete jednou měsíčně půlhodinu na to, abyste si udrželi kontakt se zákazníky, kteří u vás časem znovu nakoupí?
- “Je to složité” — ne, není. Když se zbavíte pocitu nutnosti být dokonalí, dokážete poslat novinky úplně jednoduše z adminsitrace vašeho Shoptetu přes Marketing — Newslettery. Až budete posílat novinky pravidleně aspoň jednou měsíčně, pusťte se do přípravy ještě lepších mailů. O výsledku z 80 % rozhoduje to, jestli maily budete posílat, a jen z 20 % to, jak budou vypadat.
- “Zkusil jsem to a nic z toho nebylo” — tomu nevěřím, spíš jste jen nedokázali změřit, co vám newslettery přinesly. Základem pro měření úspěšnosti newsletterů je označkování odkazů, aby se dalo změřit, kolik lidí z mailů přišlo a jaké udělali tržby. I kdyby ale nikdo nenakoupil, posílání newsletterů se vyplatí. Urdžíte kontakt se zákazníky a ti pak časem přijdou nakoupit přes jakýkoliv zdroj od běžného vyhledávání přes PPC kampaně a vyhledávače zboží až po přímé zadání adresy e‑shopu. I kdyby si lidi vaše maily neotvírali, zapamatují si vás. A tím získáte obrovskou výhodu oproti e‑shopům, které jsou pro zákazníky neznámé.
5. PPC kampaně
PPC kampaně jsou vůbec největším zdrojem tržeb e‑shopů. Na druhou stranu se v PPC systémech Google AdWords, Sklik a na Facebooku dá utratit nejvíc peněz bez pozitivního výsledku. Pokud s těmito sytémy nemáte zkušenosti, obraťte se na profesionály. Určitě ale využijte kampaně, které se dají poměrně jednoduše nastavit a přitom dokáží propagovat všechny produkty. Jsou to:
- Produktová kampaň v Google AdWords — nutné je propojené na Google Merchant Centrum, odkud si AdWords berou data.
- Produktové inzeráty v Skliku — nutné je propojení na Zboží.cz, odkud si Sklik bere data.
- DSA kampaň v AdWords — dynamicky generované inzeráty, pro které potřebujete kvalitní titulky stránek. Inzeráty již Google skládá sám právě z titulků a doplňkového textu, který si nastavíte při vytváření kampaně.
- Dynamický retargeting v Skliku — velmi často nejvýkonnější kampaň v Skliku opět s daty ze Zboží.cz.
- Dynamický remarketing v AdWords — stejně jako u retargetingu zobrazování produktů, které si lidi prohlíželi, ale nenakoupili.
Až následně má cenu pustit se do remarketingu na Facebooku a do ručního vytváření kampaní do vyhledávání, které je poměrně pracné. U každé kampaně musíte volit sami klíčová slova, nastavit správné shody a ke klíčovým slovům vytvořit odpovídající inzeráty.
Část rozpočtu PPC kampaní by měla být využita na podporu značky e‑shopu (brandová kampaň) a na oslovování nových lidí, kteří e‑shop ještě neznají. U takových kampaní vychází vysoké PNO často vyšší než marže e‑shopu. Mnohem důležitější než PNO je ale u takových kampaní počet oslovených lidí a dobré zacílení.
Využijte marketing na Shoptetu na maximum!
Pokud váš e‑shop běží na Shoptetu, máte spoustu důležitých věcí automaticky dobře vyřešených. Máte také spoustu možností, jak zlepšovat výsledky, aniž byste museli platit drahé úpravy e‑shopu, vkládání kódů do e‑shopu nebo úpravy XML feedů. Využijte toho na maximum. Výše uvedený návod vám bude průvodce. A pokud si s něčím nebudete vědět rady, napište mi na vladimir.prichystal@besteto.cz. Často hned obratem obdržíte odpověď. pokud byste chtěli řešit něco složitějšího, pošlu vám k odsouhlasení cenovou nabídku.
Ať vám e‑shop plní vaše cíle a ať máte z podnikání radost!
Komentáře (0)